Liikunnanopettajien ennakkokäsityksiä liikunnan opetussuunnitelman muutoksesta
Heinonen, Atte (2016)
Heinonen, Atte
Lapin yliopisto
2016
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201606281259
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201606281259
Tiivistelmä
Tämä tutkimuksen tutkimusongelmana on, miten valtakunnallisen opetusuunnitelman muutos opettajien mielestä tulee näkymään käytännön liikunnan opetuksessa alakoulussa? Tutkimusongelmaa lähestytään opettajan näkökulmasta. Aineistona on viiden alakoulussa liikuntaa opettavan opettajan haastattelut. Haastattelut toteutettiin yksitellen syystalvella 2015 avoimina haastatteluina.
Haastatteluaineistot on nauhoitettu ja litteroitu, jonka jälkeen niistä on fenomenografisen analyysin mukaisesti eritelty merkityssisällöt. Nämä merkityssisällöt ovat sen jälkeen luokiteltu yläkategorioihin. Analyysissa yläkategorioita muodostui viisi: ajattelun taidot, lajitaidoista leikkiin, sosiaaliset taidot ja ilmapiiri, Move!-testi ja arviointi. Analyysiluvuissa kategoriat liitettiin liikuntapedagogiseen ja kasvatustieteelliseen teoriakenttään.
Tuloksissa ilmeni opettajien optimistinen suhtautuminen opetussuunnitelman muutokseen. Suuri huomio kiinnittyi motivaatioilmaston luomiseen opetuksessa. Erityisesti motivointi nousi esille käsiteltäessä Move!-testistöä. Myös lapsilähtöinen opetus nostettiin esille tuloksissa. Liikunnan oppimisen käsityksen muutos aiemmasta fyysisen oppimisen näkemyksestä kokonaisvaltaisemmaksi kognitiiviseksi prosessiksi oli myös nähtävillä.
Haastatteluaineistot on nauhoitettu ja litteroitu, jonka jälkeen niistä on fenomenografisen analyysin mukaisesti eritelty merkityssisällöt. Nämä merkityssisällöt ovat sen jälkeen luokiteltu yläkategorioihin. Analyysissa yläkategorioita muodostui viisi: ajattelun taidot, lajitaidoista leikkiin, sosiaaliset taidot ja ilmapiiri, Move!-testi ja arviointi. Analyysiluvuissa kategoriat liitettiin liikuntapedagogiseen ja kasvatustieteelliseen teoriakenttään.
Tuloksissa ilmeni opettajien optimistinen suhtautuminen opetussuunnitelman muutokseen. Suuri huomio kiinnittyi motivaatioilmaston luomiseen opetuksessa. Erityisesti motivointi nousi esille käsiteltäessä Move!-testistöä. Myös lapsilähtöinen opetus nostettiin esille tuloksissa. Liikunnan oppimisen käsityksen muutos aiemmasta fyysisen oppimisen näkemyksestä kokonaisvaltaisemmaksi kognitiiviseksi prosessiksi oli myös nähtävillä.
Kokoelmat
- Pro gradut [4082]