Muuttuko mikään? : huoltajien kokemuksia kouluorganisaation muutoksesta
Lämsä, Virpi (2016)
Lämsä, Virpi
Lapin yliopisto
2016
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201606281260
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201606281260
Tiivistelmä
Tutkielman tarkoituksena on selvittää, millaisia kokemuksia oppilaiden huoltajilla on, kun koulun organisaatiossa on tapahtunut muutos. Minkälaisten asioiden huoltajat kokivat muuttuneen koulun arkipäivään liittyvissä toiminnoissa.
Tutkielma on laadullinen tutkimus, joka liittyy fenonemologiseen tutkimusalueeseen. Tutkimuksen avulla on pyritty selvittämään ja ymmärtämään huoltajien kokemuksia. Tutkimukseen osallistui kolme huoltajaa. Kaksi heistä kirjoitti sähköpostiviestit ja yksi huoltaja kävi tutkijan kanssa vapaamuotoisen keskustelun aiheesta. Näin saadun materiaalin pohjalta muodostui teema-alueet, joiden pohjalta huoltajat haastateltiin yksilöllisesti teemahaastatteluna. Tutkimusaineisto analysoitiin käyttämällä aineistolähtöistä analyysimenetelmää teemoittelun kautta. Teoreettinen näkökulma painottuu koulun or-ganisaation tarkasteluun johtaen koulun toiminnan kehittämiseen sekä kodin ja koulun välisen yhteistyön määrittelyyn.
Tutkimuksessa selvisi, että muutoksia tapahtui koulun olosuhteiden sekä toimintatapojen osalta. Muutos olosuhteiden vaikutti myönteisesti oppilaiden koulunkäyntiin heidän päästessä enemmän oman ikäkautensa mukaiseen toimintaympäristöön. Merkittäväksi osaksi nousi yhteistyö kodin ja koulun välillä varsinkin toimintatapojen osalta. Perheiden osallisuus vaikuttaa koulun arjessa yhä enenevässä määrin. Huoltajat haluavat olla oppilaansa koulunkäynnin tukena.
Tutkielma on laadullinen tutkimus, joka liittyy fenonemologiseen tutkimusalueeseen. Tutkimuksen avulla on pyritty selvittämään ja ymmärtämään huoltajien kokemuksia. Tutkimukseen osallistui kolme huoltajaa. Kaksi heistä kirjoitti sähköpostiviestit ja yksi huoltaja kävi tutkijan kanssa vapaamuotoisen keskustelun aiheesta. Näin saadun materiaalin pohjalta muodostui teema-alueet, joiden pohjalta huoltajat haastateltiin yksilöllisesti teemahaastatteluna. Tutkimusaineisto analysoitiin käyttämällä aineistolähtöistä analyysimenetelmää teemoittelun kautta. Teoreettinen näkökulma painottuu koulun or-ganisaation tarkasteluun johtaen koulun toiminnan kehittämiseen sekä kodin ja koulun välisen yhteistyön määrittelyyn.
Tutkimuksessa selvisi, että muutoksia tapahtui koulun olosuhteiden sekä toimintatapojen osalta. Muutos olosuhteiden vaikutti myönteisesti oppilaiden koulunkäyntiin heidän päästessä enemmän oman ikäkautensa mukaiseen toimintaympäristöön. Merkittäväksi osaksi nousi yhteistyö kodin ja koulun välillä varsinkin toimintatapojen osalta. Perheiden osallisuus vaikuttaa koulun arjessa yhä enenevässä määrin. Huoltajat haluavat olla oppilaansa koulunkäynnin tukena.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4515]