Traumaattinen kriisi ja siitä selviäminen: opettajien työssään saamien kokemusten tarkastelua
Herajärvi, Marjukka (2015)
Herajärvi, Marjukka
Lapin yliopisto
2015
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaistakäyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2016062822158
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2016062822158
Tiivistelmä
Kriisi ilmiönä on nykypäivän yhteiskunnassa ja kouluissa lähes arkipäivää. Opettaja
kohtaa kriisejä omassa työssään ja on kriisin hetkellä myös oppijoiden tukena. Opettajat
ovat merkityksellisessä roolissa traumaattisen kriisin, kuoleman, kohdanneen oppijan
elämässä. Tässä pro gradu -tutkielmassa tutkitaan traumaattisen kriisin kokemuksia
opettajan työssä sekä kriiseistä selviytymisen kokemuksia. Traumaattinen tapahtuma on
tässä tutkielmassa kuolema. Traumaattinen tapahtuma kohdataan yleensä yllätyksenä
ja sitä leimaa akuuttisuus. Tapahtumaan liittyy suuri tunnejärkytys, joka ylittää
voimavarat hetkellisesti.
Tutkimus tarttuu kuoleman problematiikkaan opettajien näkökulmasta. Tutkimuksen
tavoitteena oli selvittää millaisia kokemuksia opettajilla on kriisin kokeneen ihmisen
kohtaamisesta ja tukemisesta sekä omasta selviytymisestään. Aineisto hankittiin
haastattelemalla yhdeksää eri opintoasteen opettajaa, joilla kaikilla oli pedagoginen
pätevyys. Analyysimenetelmänä käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysia.
Opettajilla on voimavaroja omaan selviytymiseensä ja toisaalta he pystyvät
tunnistamaan sen avun, jota he oman selviytymisen tukemiseen sillä hetkellä tarvitsevat.
Ydinteemoja ovat tasapaino opettajan oman selviytymisen ja toisten selviytymisen
tukemisen välillä sekä kohtaaminen. Opettajat kokivat omien valmiuksiensa olevan
puutteelliset sen informaation suhteen, mitä kriisipsykologia tai pelkästään surevan
kohtaaminen edellyttäisi. Kun opettajat saavat tarpeeksi tietoa ja asiantuntemusta
kriisitilanteissa, heillä on paremmat valmiudet kohdata menetyksen kokenut oppija.
kohtaa kriisejä omassa työssään ja on kriisin hetkellä myös oppijoiden tukena. Opettajat
ovat merkityksellisessä roolissa traumaattisen kriisin, kuoleman, kohdanneen oppijan
elämässä. Tässä pro gradu -tutkielmassa tutkitaan traumaattisen kriisin kokemuksia
opettajan työssä sekä kriiseistä selviytymisen kokemuksia. Traumaattinen tapahtuma on
tässä tutkielmassa kuolema. Traumaattinen tapahtuma kohdataan yleensä yllätyksenä
ja sitä leimaa akuuttisuus. Tapahtumaan liittyy suuri tunnejärkytys, joka ylittää
voimavarat hetkellisesti.
Tutkimus tarttuu kuoleman problematiikkaan opettajien näkökulmasta. Tutkimuksen
tavoitteena oli selvittää millaisia kokemuksia opettajilla on kriisin kokeneen ihmisen
kohtaamisesta ja tukemisesta sekä omasta selviytymisestään. Aineisto hankittiin
haastattelemalla yhdeksää eri opintoasteen opettajaa, joilla kaikilla oli pedagoginen
pätevyys. Analyysimenetelmänä käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysia.
Opettajilla on voimavaroja omaan selviytymiseensä ja toisaalta he pystyvät
tunnistamaan sen avun, jota he oman selviytymisen tukemiseen sillä hetkellä tarvitsevat.
Ydinteemoja ovat tasapaino opettajan oman selviytymisen ja toisten selviytymisen
tukemisen välillä sekä kohtaaminen. Opettajat kokivat omien valmiuksiensa olevan
puutteelliset sen informaation suhteen, mitä kriisipsykologia tai pelkästään surevan
kohtaaminen edellyttäisi. Kun opettajat saavat tarpeeksi tietoa ja asiantuntemusta
kriisitilanteissa, heillä on paremmat valmiudet kohdata menetyksen kokenut oppija.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4513]