Traumaattinen kriisi ja siitä selviäminen : Traumaattinen kriisi ja siitä selviäminen – opettajien työssään saamien kokemusten tarkastelua
Herajärvi, Marjukka (2015)
Herajärvi, Marjukka
Lapin yliopisto
2015
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaistakäyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2016062722154
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2016062722154
Tiivistelmä
Kriisi ilmiönä on nykypäivän yhteiskunnassa ja kouluissa lähes arkipäivää. Opettaja kohtaa kriisejä omassa työssään ja on kriisin hetkellä myös oppijoiden tukena. Opettajat ovat merkityksellisessä roolissa traumaattisen kriisin, kuoleman, kohdanneen oppijan elämässä. Tässä pro gradu -tutkielmassa tutkitaan traumaattisen kriisin kokemuksia opettajan työssä sekä kriiseistä selviytymisen kokemuksia. Traumaattinen tapahtuma on tässä tutkielmassa kuolema. Traumaattinen tapahtuma kohdataan yleensä yllätyksenä ja sitä leimaa akuuttisuus. Tapahtumaan liittyy suuri tunnejärkytys, joka ylittää voimavarat hetkellisesti.
Tutkimus tarttuu kuoleman problematiikkaan opettajien näkökulmasta. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää millaisia kokemuksia opettajilla on kriisin kokeneen ihmisen kohtaamisesta ja tukemisesta sekä omasta selviytymisestään. Aineisto hankittiin haastattelemalla yhdeksää eri opintoasteen opettajaa, joilla kaikilla oli pedagoginen pätevyys. Analyysimenetelmänä käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysia.
Opettajilla on voimavaroja omaan selviytymiseensä ja toisaalta he pystyvät tunnistamaan sen avun, jota he oman selviytymisen tukemiseen sillä hetkellä tarvitsevat. Ydinteemoja ovat tasapaino opettajan oman selviytymisen ja toisten selviytymisen tukemisen välillä sekä kohtaaminen. Opettajat kokivat omien valmiuksiensa olevan puutteelliset sen informaation suhteen, mitä kriisipsykologia tai pelkästään surevan kohtaaminen edellyttäisi. Kun opettajat saavat tarpeeksi tietoa ja asiantuntemusta kriisitilanteissa, heillä on paremmat valmiudet kohdata menetyksen kokenut oppija.
Tutkimus tarttuu kuoleman problematiikkaan opettajien näkökulmasta. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää millaisia kokemuksia opettajilla on kriisin kokeneen ihmisen kohtaamisesta ja tukemisesta sekä omasta selviytymisestään. Aineisto hankittiin haastattelemalla yhdeksää eri opintoasteen opettajaa, joilla kaikilla oli pedagoginen pätevyys. Analyysimenetelmänä käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysia.
Opettajilla on voimavaroja omaan selviytymiseensä ja toisaalta he pystyvät tunnistamaan sen avun, jota he oman selviytymisen tukemiseen sillä hetkellä tarvitsevat. Ydinteemoja ovat tasapaino opettajan oman selviytymisen ja toisten selviytymisen tukemisen välillä sekä kohtaaminen. Opettajat kokivat omien valmiuksiensa olevan puutteelliset sen informaation suhteen, mitä kriisipsykologia tai pelkästään surevan kohtaaminen edellyttäisi. Kun opettajat saavat tarpeeksi tietoa ja asiantuntemusta kriisitilanteissa, heillä on paremmat valmiudet kohdata menetyksen kokenut oppija.
Kokoelmat
- Pro gradut [4089]