Luokanopettajien antamat merkitykset kotitehtäville osana opetustyötään
Rintamäki, Pauliina (2016)
Rintamäki, Pauliina
Lapin yliopisto
2016
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201606301274
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201606301274
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielmani aiheena on, miksi luokanopettajat antavat kotitehtäviä oppilaille. Valitsin tämän aiheen, sillä aikeisempi tutkimustieto kotitehtävien eduista oppilaille ja opetukselle on ollut sekä ristiriitaista että vähäistä. Tutkielmassani tutkin, miksi opettajat antavat kotitehtäviä oppilaille sekä millaisia etuja ja haittoja kotitehtävistä on oppilaille. Vertailin eri luokka-asteita opettavien opettajien näkemyksiä kotitehtävien tavoitteista. Tutkielmani on laadullinen fenomenografinen tutkimus. Keräsin tutkielman aineiston haastattelemalla seitsemää luokanopettajaa. Käytin osana aineistoa kandidaatintutkielmani aineistoa.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että opettajat pohtivat tarkasti kotitehtävien tavoitteita. Näitä tavoitteita olivat kotitehtävillä koulunkäynnin alkuun, oppilaiden eteneminen opinnoissa, oppiaineksen kertaus, kotitehtävät osana koulunkäyntiä, koti-tehtävien eriyttäminen, vastuun ottamisen opettelemien, oppimisen ilon kokemusten luonti sekä ulkomuistin harjoittaminen. Opettajat olivat tietoisia siitä, että kotitehtävistä voi olla sekä etua että haittaa oppilaalle. Opettajien mielestä oikein käytettynä kotitehtävistä on hyötyä oppilaille.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että opettajat pohtivat tarkasti kotitehtävien tavoitteita. Näitä tavoitteita olivat kotitehtävillä koulunkäynnin alkuun, oppilaiden eteneminen opinnoissa, oppiaineksen kertaus, kotitehtävät osana koulunkäyntiä, koti-tehtävien eriyttäminen, vastuun ottamisen opettelemien, oppimisen ilon kokemusten luonti sekä ulkomuistin harjoittaminen. Opettajat olivat tietoisia siitä, että kotitehtävistä voi olla sekä etua että haittaa oppilaalle. Opettajien mielestä oikein käytettynä kotitehtävistä on hyötyä oppilaille.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4596]