Yhdessä ollaan enemmän ku mitä oltais yksin - käsityksiä osallisuuden ja toimijuuden tukemisesta kuvataiteen opetuksessa
Kalaoja, Laura (2016)
Kalaoja, Laura
Lapin yliopisto
2016
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201608021278
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201608021278
Tiivistelmä
Tutkielmassa tarkastellaan osallisuuden ja toimijuuden mahdollisuuksia yläkoulun kuvataiteen opetuksessa. Tutkimuksella etsitään vastauksia siihen, millaisia ovat peruskoulun kuvataiteenaineenopettajien käsitykset osallisuudesta ja toimijuudesta. Lisäksi tutkimuksessa tarkastellaan, millaisia keinoja kuvataiteen opettajilla on osallisuuden ja toimijuuden tukemiseen kuvataiteen opetuksen kontekstissa.
Tutkimus on laadullinen ja fenomenografista tutkimusmenetelmää hyödyntävä. Aineisto kerättiin viidellä puolistrukturoidulla teemahaastattelulla ja aineiston analyysi toteutettiin teoriaohjaavasti fenomenografista analyysia hyödyntämällä.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että kuvataiteen opettajien käsityksissä toimijuudesta korostuvat aktiivisen kansalaisuuden ja kuulluksi tulemisen luokitukset. Toimijuus käsitetään olennaisena osana oppilaana olemista. Osallisuuden nähdään olevan kytköksissä toimijuuteen ja sen määrittelyissä nousi vahvoina luokituksina oleminen osana jotain itseä suurempaa sekä itseksi tuleminen. Opettajat puhuivat käsitteistä eri sanoin kuin tutkijat, mutta sekä opettajien että tutkijoiden viesti on sama: tärkeäksi nousee oppilaiden hyvinvointi ja kokemus olemisesta oma itsensä kouluyhteisön osana.
Tuloksista voidaan päätellä, että kuvataiteen osallisuutta ja toimijuutta tukevissa työtavoissa tärkeitä tekijöitä olivat vuorovaikutus, vastuunkantamisen ja vapauden rajapinnan opettelu sekä opetuksen sitominen oppilaiden kokemusmaailmaan. This thesis focuses in possibilities of participation and agency in upper comprehensive school art education. Research looks answers for how upper comprehensive school art teach-ers understand participation and agency in subject of art. Research also focuses to what kind of means art teachers have to support participation and agency in upper comprehensive school art classes. Research is qualitative and it is done using phenomenographic research method. The re-search material was collected via five half-structured thematic interviews and analyzed partly based on theory, using phenomenographic analysis method. Results of the research show that in art teachers’ perceptions emphasized classifications of active citizenship and hearing of the students. Agency is seen as essential part of being a student. Participation seems to be connected to agency and in its definitions two classifica-tions came up: being a part of something bigger than just yourself and becoming yourself. Art teachers spoke about concepts with different words than researchers, but both agree that concerning agency and participation, the most important thing is students’ well-being and their experience of belonging to the school community. Results show also that in means of supporting participation and agency important compo-nents are interaction, learning to take responsibility even if freedom is given and attaching the education to pupils’ context.
Tutkimus on laadullinen ja fenomenografista tutkimusmenetelmää hyödyntävä. Aineisto kerättiin viidellä puolistrukturoidulla teemahaastattelulla ja aineiston analyysi toteutettiin teoriaohjaavasti fenomenografista analyysia hyödyntämällä.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että kuvataiteen opettajien käsityksissä toimijuudesta korostuvat aktiivisen kansalaisuuden ja kuulluksi tulemisen luokitukset. Toimijuus käsitetään olennaisena osana oppilaana olemista. Osallisuuden nähdään olevan kytköksissä toimijuuteen ja sen määrittelyissä nousi vahvoina luokituksina oleminen osana jotain itseä suurempaa sekä itseksi tuleminen. Opettajat puhuivat käsitteistä eri sanoin kuin tutkijat, mutta sekä opettajien että tutkijoiden viesti on sama: tärkeäksi nousee oppilaiden hyvinvointi ja kokemus olemisesta oma itsensä kouluyhteisön osana.
Tuloksista voidaan päätellä, että kuvataiteen osallisuutta ja toimijuutta tukevissa työtavoissa tärkeitä tekijöitä olivat vuorovaikutus, vastuunkantamisen ja vapauden rajapinnan opettelu sekä opetuksen sitominen oppilaiden kokemusmaailmaan.
Kokoelmat
- Pro gradut [4080]