Arvot markkinoilla: Miten kuluttajat reagoivat arvojen esiintuotiin markkinoinnissa
Kallio, Noora (2016)
Kallio, Noora
Lapin yliopisto
2016
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201608191288
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201608191288
Tiivistelmä
Tutkielma käsittelee markkinoinnin suuntauksista tuoreimpaa: arvojen markkinointia ja arvojen näkymistä markkinoinnissa ja mainonnassa. Mediakentän muuttuminen entistä vuorovaikutteisemmaksi viimeisen parinkymmenen vuoden aikana ja kuluttajien vallan kasvu suhteessa tuottajiin on väistämättä vaikuttanut markkinointiin ja siten graafisten suunnittelijoiden työhön.
Ensimmäinen teorialuku käsittelee sekä markkinoinnin että kulutuskriittisten suuntausten historiallista kehitystä sekä tuote- ja brändilähtöisen markkinoinnin riittämättömyyttä nykymarkkinoilla. Toinen teorialuku tarkastelee brändin hallitsemattomuutta sosiaalisen median, blogien ja meemien alueilla. Viidennessä luvussa käsitellään maineen ja imagon rakentumista ja niiden merkitystä yrityksille sekä sitä miten yrityksen viestintää pitäisi rakentaa maineen vaalimiseksi ja kehittämiseksi.
Tutkimuksen analyysiosassa tarkastellaan neljän päivittäistavarakauppaketjun joulunajan 2015 mainosvideoiden saamia kommentteja, tykkäyksiä ja jakoja Facebookissa, Twitterissä ja Youtubessa. Analyysin tehtävänä on määrittää millainen sisältö herättää kuluttajissa eniten reaktioita sosiaalisessa mediassa.
Ensimmäinen teorialuku käsittelee sekä markkinoinnin että kulutuskriittisten suuntausten historiallista kehitystä sekä tuote- ja brändilähtöisen markkinoinnin riittämättömyyttä nykymarkkinoilla. Toinen teorialuku tarkastelee brändin hallitsemattomuutta sosiaalisen median, blogien ja meemien alueilla. Viidennessä luvussa käsitellään maineen ja imagon rakentumista ja niiden merkitystä yrityksille sekä sitä miten yrityksen viestintää pitäisi rakentaa maineen vaalimiseksi ja kehittämiseksi.
Tutkimuksen analyysiosassa tarkastellaan neljän päivittäistavarakauppaketjun joulunajan 2015 mainosvideoiden saamia kommentteja, tykkäyksiä ja jakoja Facebookissa, Twitterissä ja Youtubessa. Analyysin tehtävänä on määrittää millainen sisältö herättää kuluttajissa eniten reaktioita sosiaalisessa mediassa.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4472]