Osallistava opetus englannin kielen oppitunneilla
Heikkilä, Matleena (2016)
Heikkilä, Matleena
Lapin yliopisto
2016
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2016082523042
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2016082523042
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten osallistavaa opetusta englannin kielen oppitunneilla toteutetaan luokkahuoneessa. Tutkimusmetodologisena lähestymistapana oli toimintatutkimus, joka keskittyi toimintatutkimuksen ensimmäiseen sykliin. Tutkimus sisälsi viiden oppitunnin mittaisen opetuskokeilujakson, joka sijoittui erään yläkoululuokan englannin kielen tunneille. Tämän opetuskokeilun pohjalta kerättiin monipuolinen aineisto, joka sisälsi tutkijanpäiväkirjan, oppilaiden palautteet ja videoinnin. Aineiston analysoinnissa apuna käytin vaiheittaista teemoittelua.
Tutkimuksessa osallisuus määriteltiin vapaaehtoiseksi, vastavuoroiseksi ja aktiiviseksi toiminnaksi yhteisössä, jossa osallinen tulee kuulluksi omista lähtökohdistaan, saaden mahdollisuuden vaikuttaa yhteisönsä toimintaan. Osallisuus piti sisällään myös osallisuuden kokemuksen ja merkityksellisyyden tunteen. Tässä tutkimuksessa osallistava opetus määrittyi opettajan toteuttamiksi opetusjärjestelyiksi, joilla pyrittiin mahdollistamaan oppilaiden osallisuus. Näitä opetusjärjestelyjä olivat oppilaan aito kuuleminen, itseilmaisun tukeminen, vaikutusmahdollisuuksien rakentaminen, yhteinen suunnittelu, vallan jakaminen ja oppilaslähtöinen opetus.
Tutkimusaineiston perusteella osallistavaa opetusta toteutettiin luokkahuoneessa opettajan sekä oppilaiden toiminnan kautta ja se näyttäytyi luokassa yhteisenä oppituntien suunnitteluna, mahdollisuutena ilmasta näkemyksiään ja vaikuttaa opetusjärjestelyihin. Oppilaiden kokemuksissa osallistava opetus näyttäytyi myös muita englannin oppitunteja aktiivisempana osallistumisena, opettajan oppilaan kuulemisena ja positiiviseksi koettuina oppituntijärjestelyinä.
Tutkimuksen opetuskokeilussa toteutettiin Perusopetuksen opetussuunnitelmien perusteiden 2014 opetusjärjestelyihin sisällytettyä osallisuutta. Tutkimusta voidaan hyödyntää yhtenä esimerkkinä opetuksen kautta mahdollistetusta osallisuudesta.
Tutkimuksessa osallisuus määriteltiin vapaaehtoiseksi, vastavuoroiseksi ja aktiiviseksi toiminnaksi yhteisössä, jossa osallinen tulee kuulluksi omista lähtökohdistaan, saaden mahdollisuuden vaikuttaa yhteisönsä toimintaan. Osallisuus piti sisällään myös osallisuuden kokemuksen ja merkityksellisyyden tunteen. Tässä tutkimuksessa osallistava opetus määrittyi opettajan toteuttamiksi opetusjärjestelyiksi, joilla pyrittiin mahdollistamaan oppilaiden osallisuus. Näitä opetusjärjestelyjä olivat oppilaan aito kuuleminen, itseilmaisun tukeminen, vaikutusmahdollisuuksien rakentaminen, yhteinen suunnittelu, vallan jakaminen ja oppilaslähtöinen opetus.
Tutkimusaineiston perusteella osallistavaa opetusta toteutettiin luokkahuoneessa opettajan sekä oppilaiden toiminnan kautta ja se näyttäytyi luokassa yhteisenä oppituntien suunnitteluna, mahdollisuutena ilmasta näkemyksiään ja vaikuttaa opetusjärjestelyihin. Oppilaiden kokemuksissa osallistava opetus näyttäytyi myös muita englannin oppitunteja aktiivisempana osallistumisena, opettajan oppilaan kuulemisena ja positiiviseksi koettuina oppituntijärjestelyinä.
Tutkimuksen opetuskokeilussa toteutettiin Perusopetuksen opetussuunnitelmien perusteiden 2014 opetusjärjestelyihin sisällytettyä osallisuutta. Tutkimusta voidaan hyödyntää yhtenä esimerkkinä opetuksen kautta mahdollistetusta osallisuudesta.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4596]