”Ohjaajilla on suuri vastuu siinä, että miten se opiskelijan reflektio lähtee käyntiin ja kehittyy” : luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä reflektion tukemisesta ohjatuissa opetusharjoitteluissa
Heikkilä, Irene (2016)
Heikkilä, Irene
Lapin yliopisto
2016
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201608311289
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201608311289
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on kuvata reflektion tukemista ohjatun
opetusharjoittelun aikana luokanopettajaopiskelijoiden näkökulmasta ja esittää heiltä
tulleita ajatuksia opetusharjoittelun ohjauksen kehittämiseen reflektion tukemiseksi.
Tutkimukseen osallistui yhtensä 12 opiskelijaa, jotka opiskelevat Lapin yliopistossa.
Aineistona toimii neljä teemahaastattelua, jotka suoritettiin kolmen opiskelijan
ryhmissä. Tutkimuksen metodologinen lähestymistapa on fenomenografia, jossa
tarkastelukohteina ovat ihmisten käsitykset ympärillä olevasta ilmiöstä.
Teoreettisena viitekehyksenä ovat tutkimustieto opetusharjoittelun ohjauksesta
reflektion kehityksen näkökulmasta. Opettajankoulutuksen tavoitteena on kouluttaa
didaktiikan ja pedagogiikan ammattilaisia, jotka kykenevät toiminnan kriittiseen
reflektointiin. Opiskelijan ammatillista kasvua ja kehitystä tuetaan teoriaopintojen,
ohjatun harjoittelun ja opiskelijan oman oppimisprosessin reflektion avulla.
Opetusharjoittelut nähdään reflektion kehityksen kannalta erityisenä oppimisen
paikkana, jossa opiskelijalle tarjoutuu mahdollisuus kehittää osaamistaan ja saada
tukea käytännöllisen ja teoreettisen tiedon yhdistymisessä. Opetusharjoittelussa
opiskelija kehittää reflektiotaitojaan vuorovaikutuksessa ohjaavan opettajan ja
opiskelijatovereiden kanssa.
Käsityksissä reflektiosta opiskelijat näkevät keskiössä reflektion merkityksen
ammatillisen kehityksen välineenä. Reflektiotaitojen kehitykseen vaikuttavat
opiskelijoiden käsitysten mukaan ohjaava opettaja, opiskelija itse ja vertaisopiskelijat,
ja opiskelijoiden käsitysten mukaan jokaiselle toimijalle kuuluu reflektion
kehityksessä erityinen osa-alueensa ja tehtävänsä. Lisäksi tutkimuksessa esitellään
luokanopettajaopiskelijoiden käsitykset hyvän opetusharjoitteluohjauksen osa-alueista
reflektion tukemisen näkökulmasta. Osa-alueet ovat ohjaajan henkilökohtaiset
ominaisuudet, ohjaajan suhde ammatillisuuteensa, ohjaajan suhde opiskelijaan ja
ohjaajan toiminta opiskelijan kokemana. Näiden osa-alueiden toteutuessa opiskelijat
kokevat saavansa ohjausta, joka tukee heidän kriittisen reflektionsa kehittymistä
opetusharjoittelun aikana.
opetusharjoittelun aikana luokanopettajaopiskelijoiden näkökulmasta ja esittää heiltä
tulleita ajatuksia opetusharjoittelun ohjauksen kehittämiseen reflektion tukemiseksi.
Tutkimukseen osallistui yhtensä 12 opiskelijaa, jotka opiskelevat Lapin yliopistossa.
Aineistona toimii neljä teemahaastattelua, jotka suoritettiin kolmen opiskelijan
ryhmissä. Tutkimuksen metodologinen lähestymistapa on fenomenografia, jossa
tarkastelukohteina ovat ihmisten käsitykset ympärillä olevasta ilmiöstä.
Teoreettisena viitekehyksenä ovat tutkimustieto opetusharjoittelun ohjauksesta
reflektion kehityksen näkökulmasta. Opettajankoulutuksen tavoitteena on kouluttaa
didaktiikan ja pedagogiikan ammattilaisia, jotka kykenevät toiminnan kriittiseen
reflektointiin. Opiskelijan ammatillista kasvua ja kehitystä tuetaan teoriaopintojen,
ohjatun harjoittelun ja opiskelijan oman oppimisprosessin reflektion avulla.
Opetusharjoittelut nähdään reflektion kehityksen kannalta erityisenä oppimisen
paikkana, jossa opiskelijalle tarjoutuu mahdollisuus kehittää osaamistaan ja saada
tukea käytännöllisen ja teoreettisen tiedon yhdistymisessä. Opetusharjoittelussa
opiskelija kehittää reflektiotaitojaan vuorovaikutuksessa ohjaavan opettajan ja
opiskelijatovereiden kanssa.
Käsityksissä reflektiosta opiskelijat näkevät keskiössä reflektion merkityksen
ammatillisen kehityksen välineenä. Reflektiotaitojen kehitykseen vaikuttavat
opiskelijoiden käsitysten mukaan ohjaava opettaja, opiskelija itse ja vertaisopiskelijat,
ja opiskelijoiden käsitysten mukaan jokaiselle toimijalle kuuluu reflektion
kehityksessä erityinen osa-alueensa ja tehtävänsä. Lisäksi tutkimuksessa esitellään
luokanopettajaopiskelijoiden käsitykset hyvän opetusharjoitteluohjauksen osa-alueista
reflektion tukemisen näkökulmasta. Osa-alueet ovat ohjaajan henkilökohtaiset
ominaisuudet, ohjaajan suhde ammatillisuuteensa, ohjaajan suhde opiskelijaan ja
ohjaajan toiminta opiskelijan kokemana. Näiden osa-alueiden toteutuessa opiskelijat
kokevat saavansa ohjausta, joka tukee heidän kriittisen reflektionsa kehittymistä
opetusharjoittelun aikana.
Kokoelmat
- Pro gradut [3936]