Projektipäälliköiden kokemuksia projektien onnistumisesta ja siihen vaikuttaneista tekijöistä markkinointi- ja mainosalalla
Lehtoniemi, Jyry (2016)
Lehtoniemi, Jyry
Lapin yliopisto
2016
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201609061298
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201609061298
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena on selvittää markkinointi- ja mainosalan projektipäälliköiden kokemuksia projektien onnistumisesta sekä siihen vaikuttaneista tekijöistä. Tutkimuksen teoria pohjautuu sisältöön keskittyvään ja deskriptiiviseen projektitutkimuksen näkökulmaan. Kyseisen näkökulman eri lähestymiskohdista tutkimus kuuluu niin sanottuun onnistumiskoulukuntaan, joka keskittyy projektin onnistumisen tutkimiseen ja selvittämiseen. Tutkimuksen keskiössä ovat markkinointi- ja mainosalan projektipäälliköt ja heidän kokemuksensa projektien onnistumisista ja niihin vaikuttaneista tekijöistä. Tutkimusaineisto on kerätty puolistrukturoituna haastatteluna ja arvioitu laadullisesti teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla. Tutkimuksessa haastateltiin viittä projektipäällikköä markkinointi- ja mainosalalta.
Tutkimustuloksina esitetään projektipäälliköiden haastattelujen perusteella luodut projektin onnistumisen teemat, jotka muodostuvat yksittäisistä projektin onnistumiseen vaikuttavista tekijöistä. Tämän lisäksi tutkimustuloksina esitetään lyhyesti myös projektipäälliköiden näkemyksiä projektin onnistumisen määrittävistä kriteereistä. Tutkimustulokset vastaavat pääpiirteiltään aikaisempaa ja muilla aloilla tehtyä tutkimusta, mutta eri kriteerien ja tekijöiden painotus on aikaisempaan tutkimukseen verrattuna poikkeuksellinen, minkä lisäksi tutkimuksessa löydettiin myös uusia tekijöitä. Tutkimuksessa erityisesti vuorovaikutuksen merkitys projektin onnistumiseen vaikuttavana tekijänä korostui huomattavasti aikaisempaan tutkimukseen verrattuna, minkä lisäksi tämä yhtenä tekijänä nähty teema jaettiin tutkimuksessa useampaan yksittäiseen tekijään tutkimustulosten perusteella. Projektin onnistumisen kriteereiden osalta asiakastyytyväisyyden merkitys korostui myös huomattavasti verrattuna aikaisempaan tutkimukseen, minkä lisäksi projektijäsenten tyytyväisyyttä pidettiin poikkeuksellisesti myös erittäin merkittävänä. Tutkimuksen perusteella voidaan väittää, markkinointi ja mainosalan projekteissa vuorovaikutuksen merkitys on moneen muuhun projektitoimintaan verrattuna poikkeuksellisen suuri, ja monien muiden perinteisten projektin onnistumiseen vaikuttavien tekijöiden vaikutus alalla poikkeuksellisen pieni. Tämän lisäksi voidaan väittää, että markkinointi- ja mainosalalla projektin onnistumisen näkökulmasta suurimmassa roolissa on asiakkaan tyytyväisyys.
Tutkimustuloksina esitetään projektipäälliköiden haastattelujen perusteella luodut projektin onnistumisen teemat, jotka muodostuvat yksittäisistä projektin onnistumiseen vaikuttavista tekijöistä. Tämän lisäksi tutkimustuloksina esitetään lyhyesti myös projektipäälliköiden näkemyksiä projektin onnistumisen määrittävistä kriteereistä. Tutkimustulokset vastaavat pääpiirteiltään aikaisempaa ja muilla aloilla tehtyä tutkimusta, mutta eri kriteerien ja tekijöiden painotus on aikaisempaan tutkimukseen verrattuna poikkeuksellinen, minkä lisäksi tutkimuksessa löydettiin myös uusia tekijöitä. Tutkimuksessa erityisesti vuorovaikutuksen merkitys projektin onnistumiseen vaikuttavana tekijänä korostui huomattavasti aikaisempaan tutkimukseen verrattuna, minkä lisäksi tämä yhtenä tekijänä nähty teema jaettiin tutkimuksessa useampaan yksittäiseen tekijään tutkimustulosten perusteella. Projektin onnistumisen kriteereiden osalta asiakastyytyväisyyden merkitys korostui myös huomattavasti verrattuna aikaisempaan tutkimukseen, minkä lisäksi projektijäsenten tyytyväisyyttä pidettiin poikkeuksellisesti myös erittäin merkittävänä. Tutkimuksen perusteella voidaan väittää, markkinointi ja mainosalan projekteissa vuorovaikutuksen merkitys on moneen muuhun projektitoimintaan verrattuna poikkeuksellisen suuri, ja monien muiden perinteisten projektin onnistumiseen vaikuttavien tekijöiden vaikutus alalla poikkeuksellisen pieni. Tämän lisäksi voidaan väittää, että markkinointi- ja mainosalalla projektin onnistumisen näkökulmasta suurimmassa roolissa on asiakkaan tyytyväisyys.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4449]