”Meillä tuli semmonen hyvä suhde” : lasten ja nuorten kokemuksia lastensuojelun edunvalvonnasta
Harju, Pilvikki (2016)
Harju, Pilvikki
Lapin yliopisto
2016
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201609061299
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201609061299
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tuoda esille lasten ja nuorten kokemuksia lastensuojelun edunvalvonnasta. Lastensuojelun edunvalvonta on lastensuojelulakiin pohjautuvaa lapsen tai nuoren ja edunvalvojan välistä työskentelyä ja kanssakäymistä. Edunvalvojalla on oikeuksia ja velvollisuuksia koskien edunvalvottavia lapsia. Lasta edustaakseen edunvalvojan tulee tavata lasta. Lasten ja nuorten kokemuksia lastensuojelun edunvalvonnasta ei ole tutkittu Suomessa aikaisemmin, jonka vuoksi tutkimusaihe on tärkeä ja ajankohtainen.
Tutkimuksen avulla pyrittiin selvittämään, miten lapset ja nuoret ovat kokeneet lastensuojelun edunvalvonnan. Tutkimuskysymyksenä oli ”Miten lapset ja nuoret kokevat lastensuojelun edunvalvonnan?” Tutkimuskysymystä lähestyttiin selvittämällä, millaisiin tilanteisiin lapselle on määrätty edunvalvoja, miten lapset kuvaavat yhteistyötä edunvalvojan kanssa ja mitkä ovat edunvalvonnan seuraukset. Tutkimusta varten haastateltiin viittä 12-20 -vuotiasta lasta ja nuorta, joilla on ollut edunvalvoja lastensuojeluprosessin aikana. Haastattelumenetelmänä oli puolistrukturoitu teemahaastattelu, ja aineisto analysoitiin käyttämällä aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Tutkimustulokset osoittavat, että edunvalvonnan lähtötilanne on aikuislähtöinen ja lapset ja nuoret, joille edunvalvojaa haetaan, ovat tietämättömiä sekä edunvalvonnasta että hakuprosessista. Edunvalvontapäätöksen tultua ja edunvalvontasuhteen alettua lapset ja nuoret kokevat lastensuojelun edunvalvojan olevan heille tärkeä ja luotettava aikuinen. Lastensuojeluprosessi ja päätöksentekotilanteet näyttäytyvät lapsille ja nuorille epäselvinä, ja edunvalvojat selkeyttävät tilannetta lapsille ja nuorille. Lasten ja nuorten kokemusten mukaan heidän ja edunvalvojan välille rakentuu luottamuksellinen suhde, jonka vuoksi lapset ja nuoret pystyvät puhumaan henkilökohtaisistakin asioistaan edunvalvojalle. Tutkimuksen mukaan edunvalvojat tapaavat edunvalvottavia lapsia ja nuoria säännöllisesti ja ovat ajan tasalla lasten ja nuorten arkeen ja hyvinvointiin vaikuttavista asioista.
Tutkimuksen avulla pyrittiin selvittämään, miten lapset ja nuoret ovat kokeneet lastensuojelun edunvalvonnan. Tutkimuskysymyksenä oli ”Miten lapset ja nuoret kokevat lastensuojelun edunvalvonnan?” Tutkimuskysymystä lähestyttiin selvittämällä, millaisiin tilanteisiin lapselle on määrätty edunvalvoja, miten lapset kuvaavat yhteistyötä edunvalvojan kanssa ja mitkä ovat edunvalvonnan seuraukset. Tutkimusta varten haastateltiin viittä 12-20 -vuotiasta lasta ja nuorta, joilla on ollut edunvalvoja lastensuojeluprosessin aikana. Haastattelumenetelmänä oli puolistrukturoitu teemahaastattelu, ja aineisto analysoitiin käyttämällä aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Tutkimustulokset osoittavat, että edunvalvonnan lähtötilanne on aikuislähtöinen ja lapset ja nuoret, joille edunvalvojaa haetaan, ovat tietämättömiä sekä edunvalvonnasta että hakuprosessista. Edunvalvontapäätöksen tultua ja edunvalvontasuhteen alettua lapset ja nuoret kokevat lastensuojelun edunvalvojan olevan heille tärkeä ja luotettava aikuinen. Lastensuojeluprosessi ja päätöksentekotilanteet näyttäytyvät lapsille ja nuorille epäselvinä, ja edunvalvojat selkeyttävät tilannetta lapsille ja nuorille. Lasten ja nuorten kokemusten mukaan heidän ja edunvalvojan välille rakentuu luottamuksellinen suhde, jonka vuoksi lapset ja nuoret pystyvät puhumaan henkilökohtaisistakin asioistaan edunvalvojalle. Tutkimuksen mukaan edunvalvojat tapaavat edunvalvottavia lapsia ja nuoria säännöllisesti ja ovat ajan tasalla lasten ja nuorten arkeen ja hyvinvointiin vaikuttavista asioista.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4596]