Kokemuksia johtamisen simulaatiopelin pelaamisesta
Kesti, Terhi (2016)
Kesti, Terhi
Lapin yliopisto
2016
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201609081303
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201609081303
Tiivistelmä
Tutkimukseni aiheena on pelikokemukset johtamisen simulaatiopelillä ja kokemuksista saatujen merkitysten tulkinta. Tutkimuskysymykseni on
Millainen kokemus esimiespelin pelaaminen on Lapin yliopiston eMBA-kurssin opiskelijoille ja millaisia tuloksia pelaaminen tuotti heille johtamisen kehittämiseen?
Tutkimukseni tavoitteena on arvioida simulaatiopelin pelaamisen kokemuksia ja niiden tuloksia johtamisosaamisen kehittämisessä. Henkilöjohtamiseen sopivia simulaatiopelejä, jotka perustuvat tieteellisiin teorioihin, on vielä vähän. Simulaatiopelien on todettu sopivan hyvin johtamisen opettamiseen, koska ne tukevat johtamisen monimuotoisuuden kokemista paremmin kuin perinteiset kouluttamismuodot.
Tutkimuksen teoreettis-menetelmällinen lähestysmistapa on fenomenologis-hermeneuttinen eli keräsin pelikokemuksia ja tulkitsin niiden merkityksiä. Tutkimus osallistuu keskusteluun joh-tamistaitojen kehittämiseen pelaamalla. Tutkimus perustuu kokemuslähtöisen sekä käytäntölähtöisen oppimisen teorioihin.
Laadullisen tutkimukseni aineisto on kerätty oppimispäiväkirjoilla ja ryhmäkeskustelulla. Tutkittavina olivat 20 Lapin yliopiston eMBA-johtamisvalmennettavaa. Tutkittavat pelasivat peliä noin neljä kuukautta.
Pelaaminen auttoi ymmärtämään esimiestyötä. Pelaajat löysivät johtamistaitoihinsa kehitettävää verratessaan itseään pelin teoreettiseen ihannejohtamismalliin. Pelaajien pelatessa yhdessä oman työyhteisön kanssa peli toimi johtamiskäytänteen pelkistettynä kuvauksena ja kehittämisen apuvälineenä. Pelin käytön kokemukset vaihtelivat alun epätoivosta ja vaikeuksien voittamisesta pelin hallintaan ja onnistumisiin.
Pelaajat suorittivat pelissä ammatillista muotouttamista eli toistivat peliä ja löysivät syys-seuraussuhteita oman toiminnan ja pelin teorioiden välillä. Muotouttaminen on yksi vaihe johtamisidentiteetin kehittymisessä. Peli toimi mestarikisälli -mallisesti pelin ohjatessa ja opastaessa pelaajaa mahdollistaen hänelle turvallisen harjoitteluympäristön. Pelaajat nimesivät itselleen pelin lopussa ammatillisia kehittymisen tavoitteita kuvaten millaiseksi johtajaksi he haluavat kehittyä. Theme for this research is the use of simulation game in developing leadership skills. Research problem is What kind of experience is it for Executive MBA-students in Lapland’s university to play Productive Leadership-game and what kind of results players achieve for their leader-ship development?
The research examines the effect of Leadership Simulation game in the development of leadership skills. Experiences and game outcomes of Executive MBA students from Lapland University were used to measure the effectiveness in learning through Simulation Games. A target group of 20 students played the Simulation game for about 4 months and research material was collected from their learning diaries and group discussions.
The objective of my study is to evaluate experiences of playing simulation game and assess how results affect the players’ leadership skills. There is still lack of simulation games suitable for leadership development. Simulation has been found to be suitable for training leadership because it is almost impossible to learn complicated leadership structures through traditional training methods.
The theoretical and methodological approach of this study is Phenomenological and hermeneutical, in other words gathering experiences and interpreting their significances. The study is based on experiential and practice-based learning theories.
The target groups experiences of the Simulation game varied from despair and difficulties in the beginning to winning and finally to feeling in control of the game which eventually lead to success. When players played together in their own work community the game served as a simplified description of leadership practices, thus as tool for developing the organization’s leadership. Playing helped to understand the supervisors’ work. Players identified and were able to name a few development needs in their leadership skills after comparing themselves with what they applied based on the leadership theory and what they gained from using the Simulation learning method.
The players carried out professional formation during the play, in other words repeated the game and found the cause-effect relationship between game theories and players’ operations and actions in the game. The formation is an essential phase when developing a person’s leadership identity. The game produced a master-apprenticeship-like environment by directing and guiding the players and giving them a safe practicing setting where a player can repeat actions as many times as needed without disrupting their real organization.
Millainen kokemus esimiespelin pelaaminen on Lapin yliopiston eMBA-kurssin opiskelijoille ja millaisia tuloksia pelaaminen tuotti heille johtamisen kehittämiseen?
Tutkimukseni tavoitteena on arvioida simulaatiopelin pelaamisen kokemuksia ja niiden tuloksia johtamisosaamisen kehittämisessä. Henkilöjohtamiseen sopivia simulaatiopelejä, jotka perustuvat tieteellisiin teorioihin, on vielä vähän. Simulaatiopelien on todettu sopivan hyvin johtamisen opettamiseen, koska ne tukevat johtamisen monimuotoisuuden kokemista paremmin kuin perinteiset kouluttamismuodot.
Tutkimuksen teoreettis-menetelmällinen lähestysmistapa on fenomenologis-hermeneuttinen eli keräsin pelikokemuksia ja tulkitsin niiden merkityksiä. Tutkimus osallistuu keskusteluun joh-tamistaitojen kehittämiseen pelaamalla. Tutkimus perustuu kokemuslähtöisen sekä käytäntölähtöisen oppimisen teorioihin.
Laadullisen tutkimukseni aineisto on kerätty oppimispäiväkirjoilla ja ryhmäkeskustelulla. Tutkittavina olivat 20 Lapin yliopiston eMBA-johtamisvalmennettavaa. Tutkittavat pelasivat peliä noin neljä kuukautta.
Pelaaminen auttoi ymmärtämään esimiestyötä. Pelaajat löysivät johtamistaitoihinsa kehitettävää verratessaan itseään pelin teoreettiseen ihannejohtamismalliin. Pelaajien pelatessa yhdessä oman työyhteisön kanssa peli toimi johtamiskäytänteen pelkistettynä kuvauksena ja kehittämisen apuvälineenä. Pelin käytön kokemukset vaihtelivat alun epätoivosta ja vaikeuksien voittamisesta pelin hallintaan ja onnistumisiin.
Pelaajat suorittivat pelissä ammatillista muotouttamista eli toistivat peliä ja löysivät syys-seuraussuhteita oman toiminnan ja pelin teorioiden välillä. Muotouttaminen on yksi vaihe johtamisidentiteetin kehittymisessä. Peli toimi mestarikisälli -mallisesti pelin ohjatessa ja opastaessa pelaajaa mahdollistaen hänelle turvallisen harjoitteluympäristön. Pelaajat nimesivät itselleen pelin lopussa ammatillisia kehittymisen tavoitteita kuvaten millaiseksi johtajaksi he haluavat kehittyä.
The research examines the effect of Leadership Simulation game in the development of leadership skills. Experiences and game outcomes of Executive MBA students from Lapland University were used to measure the effectiveness in learning through Simulation Games. A target group of 20 students played the Simulation game for about 4 months and research material was collected from their learning diaries and group discussions.
The objective of my study is to evaluate experiences of playing simulation game and assess how results affect the players’ leadership skills. There is still lack of simulation games suitable for leadership development. Simulation has been found to be suitable for training leadership because it is almost impossible to learn complicated leadership structures through traditional training methods.
The theoretical and methodological approach of this study is Phenomenological and hermeneutical, in other words gathering experiences and interpreting their significances. The study is based on experiential and practice-based learning theories.
The target groups experiences of the Simulation game varied from despair and difficulties in the beginning to winning and finally to feeling in control of the game which eventually lead to success. When players played together in their own work community the game served as a simplified description of leadership practices, thus as tool for developing the organization’s leadership. Playing helped to understand the supervisors’ work. Players identified and were able to name a few development needs in their leadership skills after comparing themselves with what they applied based on the leadership theory and what they gained from using the Simulation learning method.
The players carried out professional formation during the play, in other words repeated the game and found the cause-effect relationship between game theories and players’ operations and actions in the game. The formation is an essential phase when developing a person’s leadership identity. The game produced a master-apprenticeship-like environment by directing and guiding the players and giving them a safe practicing setting where a player can repeat actions as many times as needed without disrupting their real organization.
Kokoelmat
- Pro gradut [4089]