”No pakko kai niistä joku on olla semmonen omanlainen. Kaikilla on varmaan oma keino oppia niitä asioita ja kaikilla pittää ite keskittyä siihen” : designtutkimus opiskeluvalmiuskurssin kehittämisestä Eduro-säätiölle
Soudunsaari, Anu (2016)
Soudunsaari, Anu
Lapin yliopisto
2016
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201609131308
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201609131308
Tiivistelmä
Eduro-säätiö toimii syrjäytymistä ehkäisevänä asiantuntijaorganisaationa Rovaniemellä.
Säätiö tuottaa toiminnallisen kuntoutuksen keinoin työelämäkuntoutus- ja ohjauspalveluita
heikossa työmarkkina-asemassa oleville henkilöille. Tämän tutkimuksen tavoitteena
oli yhteistyössä Eduro-säätiön kanssa kehittää opiskeluvalmiuskurssi heidän asiakkaidensa
vastaamiin tarpeisiin. Opiskeluvalmiuskurssi kehitettiin osaksi Eduron Osaamisen
vahvistamisen palveluita. Kyseessä oli kasvatustieteellinen design-tutkimus, minkä
tuotoksena valmistui materiaalipaketti ja opiskeluvalmiuksia kartoittava itsearviointilomake.
Design-tutkimusmenetelmän mukaisesti tutkimuksessa pyrittiin löytämään käytännön
ongelmiin vastaavia ratkaisuja.
Tutkimuksessa pyrittiin toiminnan kehittämiseen Eduron asiakkaiden ja palveluiden
kehittämisen hyödyllisyyden näkökulmasta. Tutkimusongelmaksi muotoutui: Miten
Eduro-säätiön asiakkaiden opiskeluvalmiuksia tulisi kehittää, jotta ne palvelisivat nuorten
tarpeita? Tähän vastausta haettiin Eduron asiakkaita haastattelemalla ja tutkimustuloksina
kuvataan temaattisen analyysitavan myötä muodostuneita teemoja. Aineiston
tarkoituksena oli kuvata, millaisista lähtökohdista opiskeluvalmiuskurssia lähdettiin
kehittämään. Nuoria koskeva syrjäytymisen määritelmä, opiskeluvalmiuksiin liittyvät
teoriat oppimisstrategioista ja –tyyleistä sekä opiskeluvalmiuksien merkitys koulutuksellista
syrjäytymistä ehkäisevänä tekijänä viitoittivat tutkimusta teoreettisesti.
Tutkimustuloksina kuvataan aineistosta nousseita teemoja nivoutuen nuoria koskevaan
syrjäytymisen ilmiöön ja opiskeluvalmiuksiin liittyvään teoriatietoon. Tuloksista käy
ilmi, että nuoret näkivät opiskeluvalmiuksien tiedostamisen ja kehittämisen merkityksellisenä
asiana elämänhallinnallisten taitojen ohella. Tutkittavat tiedostivat osittain omat
oppimisen strategiansa ja –tyylinsä, mutta opiskeluvalmiuksia kehittävälle toiminnalle
nähtiin olevan tarve. Opiskeluvalmiuksien tiedostamista pidettiin koulutukseen hakeutumisen
ja siellä pysymisen edellytyksenä, mutta ohjausta yksilöllisten keinojen löytämiseen
kaivattiin. Asiakkaat toivoivat saavansa ohjausta ja tukea niin teknisiin opiskelustrategioihin
liittyviin asioihin kuin myös henkilökohtaista tukea opinnoissa edistymiseen.
Säätiö tuottaa toiminnallisen kuntoutuksen keinoin työelämäkuntoutus- ja ohjauspalveluita
heikossa työmarkkina-asemassa oleville henkilöille. Tämän tutkimuksen tavoitteena
oli yhteistyössä Eduro-säätiön kanssa kehittää opiskeluvalmiuskurssi heidän asiakkaidensa
vastaamiin tarpeisiin. Opiskeluvalmiuskurssi kehitettiin osaksi Eduron Osaamisen
vahvistamisen palveluita. Kyseessä oli kasvatustieteellinen design-tutkimus, minkä
tuotoksena valmistui materiaalipaketti ja opiskeluvalmiuksia kartoittava itsearviointilomake.
Design-tutkimusmenetelmän mukaisesti tutkimuksessa pyrittiin löytämään käytännön
ongelmiin vastaavia ratkaisuja.
Tutkimuksessa pyrittiin toiminnan kehittämiseen Eduron asiakkaiden ja palveluiden
kehittämisen hyödyllisyyden näkökulmasta. Tutkimusongelmaksi muotoutui: Miten
Eduro-säätiön asiakkaiden opiskeluvalmiuksia tulisi kehittää, jotta ne palvelisivat nuorten
tarpeita? Tähän vastausta haettiin Eduron asiakkaita haastattelemalla ja tutkimustuloksina
kuvataan temaattisen analyysitavan myötä muodostuneita teemoja. Aineiston
tarkoituksena oli kuvata, millaisista lähtökohdista opiskeluvalmiuskurssia lähdettiin
kehittämään. Nuoria koskeva syrjäytymisen määritelmä, opiskeluvalmiuksiin liittyvät
teoriat oppimisstrategioista ja –tyyleistä sekä opiskeluvalmiuksien merkitys koulutuksellista
syrjäytymistä ehkäisevänä tekijänä viitoittivat tutkimusta teoreettisesti.
Tutkimustuloksina kuvataan aineistosta nousseita teemoja nivoutuen nuoria koskevaan
syrjäytymisen ilmiöön ja opiskeluvalmiuksiin liittyvään teoriatietoon. Tuloksista käy
ilmi, että nuoret näkivät opiskeluvalmiuksien tiedostamisen ja kehittämisen merkityksellisenä
asiana elämänhallinnallisten taitojen ohella. Tutkittavat tiedostivat osittain omat
oppimisen strategiansa ja –tyylinsä, mutta opiskeluvalmiuksia kehittävälle toiminnalle
nähtiin olevan tarve. Opiskeluvalmiuksien tiedostamista pidettiin koulutukseen hakeutumisen
ja siellä pysymisen edellytyksenä, mutta ohjausta yksilöllisten keinojen löytämiseen
kaivattiin. Asiakkaat toivoivat saavansa ohjausta ja tukea niin teknisiin opiskelustrategioihin
liittyviin asioihin kuin myös henkilökohtaista tukea opinnoissa edistymiseen.
Kokoelmat
- Pro gradut [4084]