Mielikuvia Kemijoella: Minun jokeni – kilpailuun osallistuneiden oppilaiden teokset tarkasteltuna koulutaiteen, nykytaiteen sekä paikka ja taide – käsitteiden näkökulmasta
Lintunen, Saara (2016)
Lintunen, Saara
Lapin yliopisto
2016
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201610261343
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201610261343
Tiivistelmä
Käsittelen pro gradu – tutkielmassani Minun jokeni – luovuuskilpailuun osallistuneiden
oppilaiden teoksia. Tarkastelen teoksia koulutaiteen, nykytaiteen sekä paikka ja taide -
käsitteiden näkökulmasta. Tutkielmani tarjoaa vastauksen Kemijoen varren koulujen
koulutaiteen sekä nykytaiteen tilanteesta Minun jokeni – kilpailun kontekstissa. Aloitan
teoriaosuuteni tarkastelemalla koulutaidetta. Taustoitan teoriaani koulutaiteesta kertovalla
osuudella, koska teokset ovat syntyneet kouluympäristössä. Teoriaosuudessani käsittelen
myös nykytaidetta taidekasvatuksessa, sillä se antaa tukea aineiston teemoittelulle
nykytaiteen keinojen näkökulmasta. Avaan myös oppilaiden tekemien teosten avulla heidän
suhdettaan Kemijokeen.
Tutkielmani on taideperustainen tutkimus, johon liitän sisällönanalyysiä. Käytän pro graduni
analyysissa laadullisen sekä määrällisen analyysin keinoja. Tutkimustuloksissa selviää, että
teoksissa on käytetty hyödyksi eri aistikanavilla tarkasteltavia ulottuvuuksia, kuten ääntä,
kirjallista ulosantia ja visuaalisia elementtejä. Tutkimustuloksissa selviää myös, että jokea
on kuvattu lasten elämismaailmasta käsin ja sovinnaisesti. Tutkimustuloksista ilmenee, että
oppilaat arvostavat jokea ja jokimaisemaa. Joki on myös paikka erilaisille harrastuksille.
Tutkin aihetta, koska ajattelen sen tarjoavan uutta tietoa Kemijoen koulujen oppilaiden
suhteesta Kemijokeen. Tutkielmani tarjoaa myös tietoa siitä, että miten kouluissa käsitellään
lähiympäristöä eri keinoin. In my Pro gradu thesis I study artwork of pupils who attended to art competition My river in
fall 2015. I analyse the artwork and make conclusions of the situation of art in schools by
the Kemijoki. I also examine students and pupil’s relationship to the river. I start by
exploring the concept of school art and post-modern art education. My thesis, in which I
have used art-based research, is based on artwork of the students. My own artmaking helped
me to come closer to the subject of my thesis.
Student’s and pupil’s artwork shows that they use mixed media to express themselves.
According the student’s and pupils artwork they seem to give value to the river and the
respect the nature by the river. The also think that the river is a place for different kinds of
hobbies
oppilaiden teoksia. Tarkastelen teoksia koulutaiteen, nykytaiteen sekä paikka ja taide -
käsitteiden näkökulmasta. Tutkielmani tarjoaa vastauksen Kemijoen varren koulujen
koulutaiteen sekä nykytaiteen tilanteesta Minun jokeni – kilpailun kontekstissa. Aloitan
teoriaosuuteni tarkastelemalla koulutaidetta. Taustoitan teoriaani koulutaiteesta kertovalla
osuudella, koska teokset ovat syntyneet kouluympäristössä. Teoriaosuudessani käsittelen
myös nykytaidetta taidekasvatuksessa, sillä se antaa tukea aineiston teemoittelulle
nykytaiteen keinojen näkökulmasta. Avaan myös oppilaiden tekemien teosten avulla heidän
suhdettaan Kemijokeen.
Tutkielmani on taideperustainen tutkimus, johon liitän sisällönanalyysiä. Käytän pro graduni
analyysissa laadullisen sekä määrällisen analyysin keinoja. Tutkimustuloksissa selviää, että
teoksissa on käytetty hyödyksi eri aistikanavilla tarkasteltavia ulottuvuuksia, kuten ääntä,
kirjallista ulosantia ja visuaalisia elementtejä. Tutkimustuloksissa selviää myös, että jokea
on kuvattu lasten elämismaailmasta käsin ja sovinnaisesti. Tutkimustuloksista ilmenee, että
oppilaat arvostavat jokea ja jokimaisemaa. Joki on myös paikka erilaisille harrastuksille.
Tutkin aihetta, koska ajattelen sen tarjoavan uutta tietoa Kemijoen koulujen oppilaiden
suhteesta Kemijokeen. Tutkielmani tarjoaa myös tietoa siitä, että miten kouluissa käsitellään
lähiympäristöä eri keinoin.
fall 2015. I analyse the artwork and make conclusions of the situation of art in schools by
the Kemijoki. I also examine students and pupil’s relationship to the river. I start by
exploring the concept of school art and post-modern art education. My thesis, in which I
have used art-based research, is based on artwork of the students. My own artmaking helped
me to come closer to the subject of my thesis.
Student’s and pupil’s artwork shows that they use mixed media to express themselves.
According the student’s and pupils artwork they seem to give value to the river and the
respect the nature by the river. The also think that the river is a place for different kinds of
hobbies
Kokoelmat
- Pro gradut [4084]