Käsitykset kielestä ja kielen oppimisesta lukion lyhyen venäjän oppikirjoissa
Kemppinen, Kristiina (2016)
Kemppinen, Kristiina
Lapin yliopisto
2016
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201610281346
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201610281346
Tiivistelmä
Tutkielma edustaa oppikirjatutkimusta, jonka tarkoituksena on selvittää kahden venäjän kielen oppikirjan käsityksiä kielestä ja kielen oppimisesta. Lisäksi näitä käsityksiä verrataan lukion opetussuunnitelman perusteiden edustamiin käsityksiin. Tutkielman aineistona on käytetty Ateljee 1 ja Kafe Piter 1 -oppikirjoja.
Tutkimusmenetelmänä on käytetty teorialähtöistä sisällönanalyysiä ja aineistolähtöistä analyyttistä diskurssianalyysiä, joiden avulla on kuvattu oppikirjojen ulkoisten piirteiden ja kielenkäytön sisältämiä käsityksiä kielestä ja kielen oppimisesta. Tarkoituksena on tuottaa opettajalle oppikirjan valintatilanteessa hyödynnettävää tietoa. Tutkimuksessa analysoidaan oppikirjojen rakennetta, tekstityyppejä, harjoituksia, sanastoa, kieli- ja kulttuuritiedon esittämistä sekä sana- ja sisältövalintoja, oppimiseen vaikuttamisen keinoja ja arviointia.
Ateljee 1 -oppikirja edustaa funktionaalista ja vuorovaikutteista kielikäsitystä sekä konstruktivistista ja kommunikatiivista oppimiskäsitystä. Kokonaisuutena kirja edustaa myös holistista ja dialogista kielikäsitystä. Vuorovaikutteisuus ilmenee vahvasti oppimiseen vaikuttamisen keinoissa. Humanistinen oppimiskäsitys näkyy kielenkäytön osalta erityisesti kappaleiden ja tehtävänantojen sekä arvioinnin kielessä.
Kafe Piter 1 edustaa formalistisen ja funktionaalisen kielikäsityksen yhdistelmää. Strukturalistinen kielikäsitys ilmenee erityisesti kielitiedon esittämisessä. Tekstityypit ja kulttuuritiedon esittäminen ovat funktionaalisen kielikäsityksen mukaisia. Oppimiskäsitys on valtaosin funktionaalinen, konstruktivistinen ja kommunikatiivinen. Behaviorismia ilmenee tekstien ja sanastojen aihepiireissä ja oppimisen arvioinnissa.
Molempien oppikirjojen kieli edustaa normatiivista kielikäsitystä.
Lukion opetussuunnitelman perusteet 2015 edustaa dialogista, holistista ja funktionaalista kielikäsitystä ja sosiokonstruktivistista oppimiskäsitystä. Vuorovaikutustaitojen merkitystä on korostettu. Ateljeen käsitykset vastaavat opetussuunnitelman perusteiden käsityksiä. Kafe Piterissä vuorovaikutteisuuden osuus on pieni ja formalistisen kielikäsityksen sekä behaviorismin osuus on näkyvä.
Tutkimusmenetelmänä on käytetty teorialähtöistä sisällönanalyysiä ja aineistolähtöistä analyyttistä diskurssianalyysiä, joiden avulla on kuvattu oppikirjojen ulkoisten piirteiden ja kielenkäytön sisältämiä käsityksiä kielestä ja kielen oppimisesta. Tarkoituksena on tuottaa opettajalle oppikirjan valintatilanteessa hyödynnettävää tietoa. Tutkimuksessa analysoidaan oppikirjojen rakennetta, tekstityyppejä, harjoituksia, sanastoa, kieli- ja kulttuuritiedon esittämistä sekä sana- ja sisältövalintoja, oppimiseen vaikuttamisen keinoja ja arviointia.
Ateljee 1 -oppikirja edustaa funktionaalista ja vuorovaikutteista kielikäsitystä sekä konstruktivistista ja kommunikatiivista oppimiskäsitystä. Kokonaisuutena kirja edustaa myös holistista ja dialogista kielikäsitystä. Vuorovaikutteisuus ilmenee vahvasti oppimiseen vaikuttamisen keinoissa. Humanistinen oppimiskäsitys näkyy kielenkäytön osalta erityisesti kappaleiden ja tehtävänantojen sekä arvioinnin kielessä.
Kafe Piter 1 edustaa formalistisen ja funktionaalisen kielikäsityksen yhdistelmää. Strukturalistinen kielikäsitys ilmenee erityisesti kielitiedon esittämisessä. Tekstityypit ja kulttuuritiedon esittäminen ovat funktionaalisen kielikäsityksen mukaisia. Oppimiskäsitys on valtaosin funktionaalinen, konstruktivistinen ja kommunikatiivinen. Behaviorismia ilmenee tekstien ja sanastojen aihepiireissä ja oppimisen arvioinnissa.
Molempien oppikirjojen kieli edustaa normatiivista kielikäsitystä.
Lukion opetussuunnitelman perusteet 2015 edustaa dialogista, holistista ja funktionaalista kielikäsitystä ja sosiokonstruktivistista oppimiskäsitystä. Vuorovaikutustaitojen merkitystä on korostettu. Ateljeen käsitykset vastaavat opetussuunnitelman perusteiden käsityksiä. Kafe Piterissä vuorovaikutteisuuden osuus on pieni ja formalistisen kielikäsityksen sekä behaviorismin osuus on näkyvä.
Kokoelmat
- Pro gradut [4121]