Steinerkoulun eettinen kasvatus ja arvojen toteutuminen steinerluokanopettajien näkökulmasta
Varis, Virve (2016)
Varis, Virve
Lapin yliopisto
2016
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201610281348
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201610281348
Tiivistelmä
Laadullisen tapaustutkimukseni tarkoituksena on kuvata steinerluokanopettajien näkemystä eettisen kasvatuksen toteutumisesta steinerkoulussa sekä heidän käsityksiä steinerkoulun arvoista ja niiden toteutumisesta. Tutkimukseni rajautuu eettiseen kasvatukseen, jotka steinerluokanopettajat antavat perusopetuksessa luokilla ensimmäisestä kahdeksanteen. Tutkimuksen teoreettinen tausta sisältää käsitteiden määrittelyä, steinerpedagogiikkaa, eettisen kasvatuksen eri muotoja steinerkoulussa ja eettisen kasvatuksen yleistä kritiikkiä.
Tutkimusaineisto muodostui kuuden steinerluokanopettajan teemahaastatteluista vuodelta 2011-2012. Aineisto analysointiin Miles ja Huberman (1994) aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Tutkitun steinerkoulun arvoina tutkimuksessani nähtiin hyvyys, kauneus, totuus, vapaus ja perusopetuksen opetussuunnitelmasta (2004) kumpuavat yhteis-kuntaeettiset arvot, jotka oli kirjattu koulun opetussuunnitelmaan (2006). Tutkimukseni mukaan koulun opetussuunnitelman arvot läpäisevät opetuksen. Hyvyys, kauneus ja totuus liittyvät seitsenvuotiskausiin ja vapaus Rudolf Steinerin vapauden filosofiaan. Lisäksi nousi esille kunnioituksen merkitys steinerkoulun arvona.
Tutkitun koulun eettinen kasvatus on arvojen ohjaamaa sivistystä, joka levittäytyy steinerkoulun käytäntöihin, kasvatukseen ja opetukseen. Opettajat toteuttivat eettistä kasvatusta peilaamalla lasta suhteessa seitsenvuotiskausiin, tapakasvatuksen keinoin, opettajan roolin kautta, eri oppiaineiden kautta, taidekasvatuksella, moraalitarinoilla ja muilla virikkeillä. Johtopäätökseni on, että eettinen kasvatus oli tutkimassani steinerkoulussa muodoltaan opettajien näkökulmasta eteenkin Arvojen sisällyttäminen opetussuunnitelmaan- suuntauksen ja arvojen siirtäminen -suuntauksen mukaista. Tutkimukseni kannustaa moraalitarinoiden kertomiseen peruskoulussa ja pitkäkestoisten teemojen käyttöön eettisen kasvun alueella. Se näkee itsekasvatuksen tärkeyden opettajalle eettisenä kasvattajana. Jatkotutkimus aiheeksi suositellaan kollektiivistä tapaustutkimusta, eettisen kasvatuksen tutkimusta oppilaiden ja vanhempien näkökulmasta ja steinerkoulussa kerrottujen tarinoiden tutkimista.
Tutkimusaineisto muodostui kuuden steinerluokanopettajan teemahaastatteluista vuodelta 2011-2012. Aineisto analysointiin Miles ja Huberman (1994) aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Tutkitun steinerkoulun arvoina tutkimuksessani nähtiin hyvyys, kauneus, totuus, vapaus ja perusopetuksen opetussuunnitelmasta (2004) kumpuavat yhteis-kuntaeettiset arvot, jotka oli kirjattu koulun opetussuunnitelmaan (2006). Tutkimukseni mukaan koulun opetussuunnitelman arvot läpäisevät opetuksen. Hyvyys, kauneus ja totuus liittyvät seitsenvuotiskausiin ja vapaus Rudolf Steinerin vapauden filosofiaan. Lisäksi nousi esille kunnioituksen merkitys steinerkoulun arvona.
Tutkitun koulun eettinen kasvatus on arvojen ohjaamaa sivistystä, joka levittäytyy steinerkoulun käytäntöihin, kasvatukseen ja opetukseen. Opettajat toteuttivat eettistä kasvatusta peilaamalla lasta suhteessa seitsenvuotiskausiin, tapakasvatuksen keinoin, opettajan roolin kautta, eri oppiaineiden kautta, taidekasvatuksella, moraalitarinoilla ja muilla virikkeillä. Johtopäätökseni on, että eettinen kasvatus oli tutkimassani steinerkoulussa muodoltaan opettajien näkökulmasta eteenkin Arvojen sisällyttäminen opetussuunnitelmaan- suuntauksen ja arvojen siirtäminen -suuntauksen mukaista. Tutkimukseni kannustaa moraalitarinoiden kertomiseen peruskoulussa ja pitkäkestoisten teemojen käyttöön eettisen kasvun alueella. Se näkee itsekasvatuksen tärkeyden opettajalle eettisenä kasvattajana. Jatkotutkimus aiheeksi suositellaan kollektiivistä tapaustutkimusta, eettisen kasvatuksen tutkimusta oppilaiden ja vanhempien näkökulmasta ja steinerkoulussa kerrottujen tarinoiden tutkimista.
Kokoelmat
- Pro gradut [4081]