Luonnollisen henkilön ampuma-aseluvat ja lupaviranomaisen harkintavalta
Vauhkonen, Hannes (2016)
Vauhkonen, Hannes
Lapin yliopisto
2016
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201611021352
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201611021352
Tiivistelmä
Aselupien luonteesta johtuen on katsottu, että kenelläkään ei ole ehdotonta oikeutta
ampuma-aseen hankkimiseen tai hallussapitoon. Lainsäätäjän ilmaisemana tarkoituksena on
ollut jättää lupaviranomaiselle ”laaja harkintavalta” aselupiin liittyvässä päätöksenteossa.
Tämän tutkielman tarkoituksena on tarkastella luonnollisen henkilön aselupia sääntelevän
aselupalainsäädännön nykytilaa sekä analysoida, minkä luonteiseksi mainittuja säännöksiä
soveltavan lupaviranomaisen harkintavalta todellisuudessa muodostuu.
Harkintavallan laajuuteen vaikuttavat toimivaltasäännökset ovat vuoden 2011 ampuma-aselain
uudistuksen yhteydessä tulleet yksityiskohtaisimmiksi. Yhtenä merkittävimmistä muutoksista
voidaan pitää uusia tarkkarajaisia kriteerejä harrastuksen aktiivisuuden osoittamiseksi, kun
lupaa haetaan lyhyeen aseeseen. Harrastuksen aktiivisuus voidaan muutoksen seurauksena
todeta hakijan esittämistä todistuksista, eikä asian arviointi enää edellytä lupaviranomaisen
itsenäistä harkintavallan käyttöä. Lupakäytännössä on muodostunut tarkkoja linjauksia, jotka
liittyvät ampuma-aseen hyväksyttäviin ominaisuuksiin. Päätökset voidaan pääasiallisesti tehdä
kaavamaisen oloisesti. Todellisen ns. vapaan harkinnan mahdollisuus päätöksenteossa on
supistunut koskemaan aseen hallussapidon tärkeintä edellytystä eli henkilön sopivuutta.
Ampuma-aselakiin lisätty lupaviranomaisen oikeus saada aseluvan hakijasta lääketieteellinen
arvio ilman hakijan suostumusta vaikuttaa suhteellisuusperiaatteen vastaiselta.
Lupaviranomaisen itsenäinen tietojensaantioikeus vaikuttaa sen sijaan edelleen perustellulta,
kun on kyse jo voimassa olevan luvan peruuttamisesta. Vuoteen 2013 saakka voimassa olleet
aselupakäytäntöjen yhtenäistämisohjeet kattavine estetaulukoineen ovat tehneet myös
sopivuuden arvioinnista entistä sidotumpaa.
Aseluvista päättävän lupaviranomaisen harkintavalta vaihtelee huomattavasti riippuen olosuhteista. Kynnys luvan peruuttamiselle on hieman korkeampi kuin luvan antamatta jättämisen kynnys. Oikeuskäytäntö viittaa kuitenkin siihen, että kynnysero ei ole kovin suuri. Lupaviranomainen on selvästi vapaampi toimimaan intuitionsa varassa, jos se johtaa luvanhakijan tai -haltijan kannalta kielteiseen päätökseen. Toisaalta jos henkilö on ilmiselvästi sopimaton pitämään hallussaan ampuma-aseita, tai jos aseen väärinkäytön vaara on ilmeinen, lupaviranomaisen harkintavalta väistyy. Tilalle tulee velvollisuus toimia ja apaattisuus voi johtaa rikosoikeudelliseen virkavastuuseen kuten Kauhajoen tapauksessa.
ampuma-aseen hankkimiseen tai hallussapitoon. Lainsäätäjän ilmaisemana tarkoituksena on
ollut jättää lupaviranomaiselle ”laaja harkintavalta” aselupiin liittyvässä päätöksenteossa.
Tämän tutkielman tarkoituksena on tarkastella luonnollisen henkilön aselupia sääntelevän
aselupalainsäädännön nykytilaa sekä analysoida, minkä luonteiseksi mainittuja säännöksiä
soveltavan lupaviranomaisen harkintavalta todellisuudessa muodostuu.
Harkintavallan laajuuteen vaikuttavat toimivaltasäännökset ovat vuoden 2011 ampuma-aselain
uudistuksen yhteydessä tulleet yksityiskohtaisimmiksi. Yhtenä merkittävimmistä muutoksista
voidaan pitää uusia tarkkarajaisia kriteerejä harrastuksen aktiivisuuden osoittamiseksi, kun
lupaa haetaan lyhyeen aseeseen. Harrastuksen aktiivisuus voidaan muutoksen seurauksena
todeta hakijan esittämistä todistuksista, eikä asian arviointi enää edellytä lupaviranomaisen
itsenäistä harkintavallan käyttöä. Lupakäytännössä on muodostunut tarkkoja linjauksia, jotka
liittyvät ampuma-aseen hyväksyttäviin ominaisuuksiin. Päätökset voidaan pääasiallisesti tehdä
kaavamaisen oloisesti. Todellisen ns. vapaan harkinnan mahdollisuus päätöksenteossa on
supistunut koskemaan aseen hallussapidon tärkeintä edellytystä eli henkilön sopivuutta.
Ampuma-aselakiin lisätty lupaviranomaisen oikeus saada aseluvan hakijasta lääketieteellinen
arvio ilman hakijan suostumusta vaikuttaa suhteellisuusperiaatteen vastaiselta.
Lupaviranomaisen itsenäinen tietojensaantioikeus vaikuttaa sen sijaan edelleen perustellulta,
kun on kyse jo voimassa olevan luvan peruuttamisesta. Vuoteen 2013 saakka voimassa olleet
aselupakäytäntöjen yhtenäistämisohjeet kattavine estetaulukoineen ovat tehneet myös
sopivuuden arvioinnista entistä sidotumpaa.
Aseluvista päättävän lupaviranomaisen harkintavalta vaihtelee huomattavasti riippuen olosuhteista. Kynnys luvan peruuttamiselle on hieman korkeampi kuin luvan antamatta jättämisen kynnys. Oikeuskäytäntö viittaa kuitenkin siihen, että kynnysero ei ole kovin suuri. Lupaviranomainen on selvästi vapaampi toimimaan intuitionsa varassa, jos se johtaa luvanhakijan tai -haltijan kannalta kielteiseen päätökseen. Toisaalta jos henkilö on ilmiselvästi sopimaton pitämään hallussaan ampuma-aseita, tai jos aseen väärinkäytön vaara on ilmeinen, lupaviranomaisen harkintavalta väistyy. Tilalle tulee velvollisuus toimia ja apaattisuus voi johtaa rikosoikeudelliseen virkavastuuseen kuten Kauhajoen tapauksessa.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4533]