”Me olemme kukoistaneet ilman kenenkään lupaa tai suojelusta”: kansanmurhan muistin politiikka ja armenialaisten kansanmurha
Leskinen, Miikka-Markus (2016)
Leskinen, Miikka-Markus
Lapin yliopisto
2016
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201611101358
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201611101358
Tiivistelmä
Tutkimuksen aiheena on kansanmurhan muistipoliittinen käsittely ja erityisesti armenialaisten kansanmurhaa koskeva keskustelu Suomessa. Suomi luetaan valtioihin, joissa armenialaisten joukkotuhoa ei ole virallisesti tunnustettu kansanmurhaksi, mutta keskustelua aiheesta on kuitenkin ilmennyt niin mediassa kuin eduskunnassakin. Aineistona tutkimuksessa käytetään armenialaisten kansanmurhan 100-vuotispäivää huhtikuussa 2015 edeltävien vuosien suomalaista keskustelua, josta tärkeimpänä Serafim Seppälän teosta Armenian kansanmurhan perintö (2011, Like). Ensimmäinen tutkimuskysymys kysyy kuinka armenialaisten kansanmurhan tunnustamista argumentoidaan moraalisesti suomalaisessa keskustelussa.
Politiikan tutkimuksessa kansanmurhien perinnön osalta erityinen rooli on Hannah Arendtin tunnetulla reportaasilla Adolf Eichmannin oikeudenkäynnistä Jerusalemissa. Eichmannia syytettiin juutalaisten joukkotuhoon liittyvistä rikoksista ja hänet tuomittiin vuonna 1962. Toinen tutkimuskysymys kysyy kuinka armenialaisten kansanmurhan eettinen perintö peilautuu Eichmannin oikeudenkäynnin poliittiseen perintöön.
Tutkimus nojautuu muistin politiikan teoriaan ja perinteeseen erityisesti kansainvälisen politiikan tutkimuksessa. Muistin politiikan ja historiapolitiikan teoria ammentaa kuitenkin monitieteisestä aineistosta, jossa on mukana myös historiantutkimusta. Menetelmänä on teorialähtöinen muistin politiikan sovellus aineistoa jäsentävänä ja erittelevänä välineenä.
Tutkimuksen tuloksina esitetään armenialaisten kansanmurhan perintö suomalaisessa keskustelussa moraalisesti velvoittavana muistin politiikkana ja kuvataan armenialaisen kansan traumanjälkeisen olotilan erityispiirteitä kansanmurhan henkisenä perintönä. Toisaalta Hannah Arendtin poliittiseen analyysiin ja moraalisiin arvostelmiin vedoten kansanmurhan virallinen tunnustaminen valtiollisella tasolla näyttäytyy toissijaisena, jotta vakava ja kansanmurhan perintöä kunnioittava muistin politiikka olisi silti mahdollista. Armenialainen kulttuuri ja perintö ovat ”kukoistaneet” myös ilman universaalia valtiollisen tunnustamisen politiikkaa.
Politiikan tutkimuksessa kansanmurhien perinnön osalta erityinen rooli on Hannah Arendtin tunnetulla reportaasilla Adolf Eichmannin oikeudenkäynnistä Jerusalemissa. Eichmannia syytettiin juutalaisten joukkotuhoon liittyvistä rikoksista ja hänet tuomittiin vuonna 1962. Toinen tutkimuskysymys kysyy kuinka armenialaisten kansanmurhan eettinen perintö peilautuu Eichmannin oikeudenkäynnin poliittiseen perintöön.
Tutkimus nojautuu muistin politiikan teoriaan ja perinteeseen erityisesti kansainvälisen politiikan tutkimuksessa. Muistin politiikan ja historiapolitiikan teoria ammentaa kuitenkin monitieteisestä aineistosta, jossa on mukana myös historiantutkimusta. Menetelmänä on teorialähtöinen muistin politiikan sovellus aineistoa jäsentävänä ja erittelevänä välineenä.
Tutkimuksen tuloksina esitetään armenialaisten kansanmurhan perintö suomalaisessa keskustelussa moraalisesti velvoittavana muistin politiikkana ja kuvataan armenialaisen kansan traumanjälkeisen olotilan erityispiirteitä kansanmurhan henkisenä perintönä. Toisaalta Hannah Arendtin poliittiseen analyysiin ja moraalisiin arvostelmiin vedoten kansanmurhan virallinen tunnustaminen valtiollisella tasolla näyttäytyy toissijaisena, jotta vakava ja kansanmurhan perintöä kunnioittava muistin politiikka olisi silti mahdollista. Armenialainen kulttuuri ja perintö ovat ”kukoistaneet” myös ilman universaalia valtiollisen tunnustamisen politiikkaa.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4573]