Lasten ajatuksia inklusiivisuuden toteutumisesta koulumaailmassa
Vuokila, Anne (2016)
Vuokila, Anne
Lapin yliopisto
2016
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201611181366
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201611181366
Tiivistelmä
Tutkimuksen pääaihe on inkluusio, johon sisältyvät tutkimuksen tärkeimmät teemat, tasa-arvo ja osallisuus. Tutkimus tarkastelee lasten ajatuksia inklusiivisuuden toteutumisesta koulumaailman arjessa. Tutkimus on lapsinäkökulmainen, mutta ei sulje täysin pois aikuisnäkökulmaa. Tutkimuksen tarkoituksena on kurkistaa lasten maailmaan ja pyrkiä ymmärtämään sitä.
Tutkimus on laadullinen ja aineistona on käytetty eläytymismenetelmän avulla toteutettuja haastatteluita. Haastatteluihin osallistui yhteensä 19 viidennen luokan oppilasta kahdelta eri peruskoululta. Aineisto on analysoitu käyttäen teoriaohjaavaa sisällönanalyysia.
Tutkimustulosten tarkoituksena on antaa lasten ajatuksille ääni. Tulokset osoittivat, että kouluissa lasten ja aikuisten välillä on valtakuilu, joka heikentää tasa-arvoisuuden ja osallisuuden kokemusta. Lasten mukaan tämä heikentää myös oppimisen iloa. Lapset haluaisivat lisää suunnittelu- ja päätösvaltaa, ja toivoisivat aikuisten kuuntelevan heitä entistä paremmin. Lapset toivovat aikuisilta tasa-arvoista kohtelua, mutta samalla kuitenkin yksilölliset tarpeet tulisi ottaa huomioon. Tutkimus tuo esiin, että lapset ovat luonnostaan inklusiivisia, ja heillä on aikuisia avoimempi ja yksinkertaisempi asenne inklusiivisuutta kohtaan.
Tutkimus on laadullinen ja aineistona on käytetty eläytymismenetelmän avulla toteutettuja haastatteluita. Haastatteluihin osallistui yhteensä 19 viidennen luokan oppilasta kahdelta eri peruskoululta. Aineisto on analysoitu käyttäen teoriaohjaavaa sisällönanalyysia.
Tutkimustulosten tarkoituksena on antaa lasten ajatuksille ääni. Tulokset osoittivat, että kouluissa lasten ja aikuisten välillä on valtakuilu, joka heikentää tasa-arvoisuuden ja osallisuuden kokemusta. Lasten mukaan tämä heikentää myös oppimisen iloa. Lapset haluaisivat lisää suunnittelu- ja päätösvaltaa, ja toivoisivat aikuisten kuuntelevan heitä entistä paremmin. Lapset toivovat aikuisilta tasa-arvoista kohtelua, mutta samalla kuitenkin yksilölliset tarpeet tulisi ottaa huomioon. Tutkimus tuo esiin, että lapset ovat luonnostaan inklusiivisia, ja heillä on aikuisia avoimempi ja yksinkertaisempi asenne inklusiivisuutta kohtaan.
Kokoelmat
- Pro gradut [4083]