Erityistä tukea tarvitsevat lapset taidemuseossa: Taidemuseovierailun suunnittelu osaksi erityisopetuksen kuvataideopetusta
Aila, Elli-Noora (2016)
Aila, Elli-Noora
Lapin yliopisto
2016
openAccess
Tiivistelmä
Tutkimus käsittelee taidemuseovierailun liittämistä osaksi erityisopetuksen
kuvataideopetusta. Yhteiskunnassamme on ollut 2000-luvun alkupuoliskolta saakka
entistä enemmän pyrkimyksiä ulottaa tasa-arvo ja yhdenvertaisuusperiaate koskemaan myös kulttuuripalveluita. Taidemuseoiden kohdalla tämä on näkynyt pyrkimyksenä ulottaa taidemuseoiden pedagoginen toiminta myös erityistä tukea tarvitseville oppilaille ja lisätä taidemuseoiden saavutettavuutta. Kouluilla ja taidemuseoilla on pitkät yhteistyöperinteet, joten lähestyn aihetta koulun kuvataideopetuksen kautta.
Tutkimukseni tavoitteena oli kerätä tietoa erityislasten kuvataideopetuksen ominaispiirteistä sekä taidemuseovierailun asettamista haasteista ja mahdollisuuksista erityitä tukea tarvitsevien oppilaiden kohdalla. Tutkimus on toiminnallinen tapaustutkimus. Suunnittelin ja toteutin erään erityisluokan kuvataideopetusta liittäen siihen taidemuseovierailuja yhteistyössä Rovaniemen taidemuseon kanssa. Aineistonkeruu tapahtui teemahaastattelulla
ja videoimalla kuvataidetunnit. Tutkimukseeni osallistuneet oppilaat suorittavat
peruskoulua erillisessä erityiskoulussa. Tutkimuksessani tarkoitan erityistä tukea tarvitsevilla lapsilla eritasoisesti kehitysvammaisia ja monivammaisia oppilaita.
Tutkimus tuo esille erityisopetuksen ja taidemuseon yhteistyön mahdollisuudet ja avaa kuvataideopetuksen laaja-alaisia merkityksiä erityisopetuksessa. Tutkimuksessa korostuu moniaistinen taiteen tutkiminen ja tekeminen. Moniaistisen kuvataideopetuskokonaisuuden suunnittelu ja toteutus antaa käytännön esimerkin erityisopetuksen ja taidemuseon yhteistyön toteuttamisesta kehitysvammaisten opetuksessa. Lisäksi tutkimus avaa mahdollisuuksia, miten taidemuseota voidaan hyödyntää erityisopetuksen kuvataideopetuksessa. This study discusses including art museum visits as a part of art education in the setting of special education. Since the early 21th century there’s been a growing aspiration in Finland to extend societal equality to include cultural services. In the case of art museums, there has been an effort to provide pedagogical activities of art muse-ums also to children with special needs, and to increase the availability of art museums. Schools and art museums have a long tradition of collaboration, so I’m approaching my subject from the perspective of art education.
The aim of this study was to gather information regarding the characterizing features of art education for children with special needs, and the challenges and opportunities that art museum visits with special needs children present. The practical part of the study was done by using case study and action research methods. I planned and implemented art education in a special education group. The art education included visits in art muse-ums in collaboration with Rovaniemi Art Museum. The data was collected from theme interviews and by videotaping the art education classes. The pupils participating in the study attend elementary school in a school for children with special needs. In this study I use the term ‘children with special needs’ when referring to pupils with different levels of mental and/or physical disabilities.
The study brings light to the possibilities for collaboration between special education and art museums, as well as to the transversal significance of art education as a part of special needs education. The exploration and making of multisensory visual art is em-phasized in the study. The planning and implementation of a multisensory visual art education program provides a practical example of the role that collaboration between special education and art museums can play in teaching special needs -groups. The study also discusses the possibilities of utilizing art museums in the art education of children with special needs.
kuvataideopetusta. Yhteiskunnassamme on ollut 2000-luvun alkupuoliskolta saakka
entistä enemmän pyrkimyksiä ulottaa tasa-arvo ja yhdenvertaisuusperiaate koskemaan myös kulttuuripalveluita. Taidemuseoiden kohdalla tämä on näkynyt pyrkimyksenä ulottaa taidemuseoiden pedagoginen toiminta myös erityistä tukea tarvitseville oppilaille ja lisätä taidemuseoiden saavutettavuutta. Kouluilla ja taidemuseoilla on pitkät yhteistyöperinteet, joten lähestyn aihetta koulun kuvataideopetuksen kautta.
Tutkimukseni tavoitteena oli kerätä tietoa erityislasten kuvataideopetuksen ominaispiirteistä sekä taidemuseovierailun asettamista haasteista ja mahdollisuuksista erityitä tukea tarvitsevien oppilaiden kohdalla. Tutkimus on toiminnallinen tapaustutkimus. Suunnittelin ja toteutin erään erityisluokan kuvataideopetusta liittäen siihen taidemuseovierailuja yhteistyössä Rovaniemen taidemuseon kanssa. Aineistonkeruu tapahtui teemahaastattelulla
ja videoimalla kuvataidetunnit. Tutkimukseeni osallistuneet oppilaat suorittavat
peruskoulua erillisessä erityiskoulussa. Tutkimuksessani tarkoitan erityistä tukea tarvitsevilla lapsilla eritasoisesti kehitysvammaisia ja monivammaisia oppilaita.
Tutkimus tuo esille erityisopetuksen ja taidemuseon yhteistyön mahdollisuudet ja avaa kuvataideopetuksen laaja-alaisia merkityksiä erityisopetuksessa. Tutkimuksessa korostuu moniaistinen taiteen tutkiminen ja tekeminen. Moniaistisen kuvataideopetuskokonaisuuden suunnittelu ja toteutus antaa käytännön esimerkin erityisopetuksen ja taidemuseon yhteistyön toteuttamisesta kehitysvammaisten opetuksessa. Lisäksi tutkimus avaa mahdollisuuksia, miten taidemuseota voidaan hyödyntää erityisopetuksen kuvataideopetuksessa.
The aim of this study was to gather information regarding the characterizing features of art education for children with special needs, and the challenges and opportunities that art museum visits with special needs children present. The practical part of the study was done by using case study and action research methods. I planned and implemented art education in a special education group. The art education included visits in art muse-ums in collaboration with Rovaniemi Art Museum. The data was collected from theme interviews and by videotaping the art education classes. The pupils participating in the study attend elementary school in a school for children with special needs. In this study I use the term ‘children with special needs’ when referring to pupils with different levels of mental and/or physical disabilities.
The study brings light to the possibilities for collaboration between special education and art museums, as well as to the transversal significance of art education as a part of special needs education. The exploration and making of multisensory visual art is em-phasized in the study. The planning and implementation of a multisensory visual art education program provides a practical example of the role that collaboration between special education and art museums can play in teaching special needs -groups. The study also discusses the possibilities of utilizing art museums in the art education of children with special needs.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4439]