Erityisopettajan työnkuva Torey Haydenin teosten valossa
Haapakorva, Heidi (2016)
Haapakorva, Heidi
Lapin yliopisto
2016
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201612021379
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201612021379
Tiivistelmä
Tämän tutkielman tavoitteena on tarkastella emotionaalisesti häiriintyneiden lasten erityisopettajan työtä kokonaisvaltaisesti. Kyseessä on laadullinen tutkimus, jossa tuodaan esille yhden erityisopettajan kokemuksia ja näkemyksiä työstään. Tutkimuksen aineistona on Torey Haydenin työtodellisuuteen pohjautuvat romaanit.
Tutkielmani rakentuu niin, että ensin määrittelen muutamia peruskäsitteitä sekä esittelen alan lähtökohtia, jotka taustoittavat tutkielmaani. Avaan erityisopetuksen historiaa ja nykyisyyttä, erityisopettajan koulutusta ja kelpoisuutta sekä kansainvälisiä osaamisvaatimuksia. Lisäksi esittelen tuen kolmiportaisen mallin ja erityisopetuksen mallit sekä käyn läpi erityisopettajan työnkuvaa.
Tutkimuskysymykseni on, millaisena erityisopettajan työnkuva näyttäytyy Torey Haydenin teoksissa. Aineistoni koostuu neljästä Torey Haydenin teoksesta: Tiikerin lapsi, Toisten lapset, Aavetyttö ja Nukkelapsi. Kaikkien teosten pääosassa ovat erityisopettaja Haydenin lisäksi kaltoin kohdeltuja lapsia erinäisine ongelmineen. Vallitseva ongelmatyyppi on valikoiva puhumattomuus sekä erilaiset käytöshäiriöt ja syyt niiden takana. Tutkimusmenetelmäni perustuu aineistolähtöiseen sisällön analyysiin ja tutkimusotteeni on deskriptiivinen. Apukeinona olen käyttänyt teemoittelua. Samassa luvussa tutkimusmenetelmieni kanssa pohdin myös tutkimukseni luotettavuutta.
Tutkimustulokset on jaettu kolmen eri teeman alle. Ensimmäinen osio käsittelee oppilaiden kirjoa ja sosioemotionaalisia ongelmia. Toinen osio tarkastelee erityisopettajan työn kokonaisvaltaisuutta ja kolmas vertaistukea sekä moniammatillisuutta. Tutkimus on läpileikkaus sosioemotionaalisista ongelmista kärsivien oppilaiden erityisopettajan arjesta. Tutkielmani mukaan välittäminen sekä henkilökohtaisen ja luottamuksellisen suhteen luominen oppilaaseen ovat erityisopetuksen perusta. Erityisopettajan työ vaatii sitoutumista ja hänen tärkein työvälineensä on oma persoona. Erityisopettajan työ on tunnetyötä, jossa uupuminen on helppoa, mikäli apua ei ole saatavilla. Tästä syystä vertaistuki ja yhteistyö sekä etenkin rehtorin rooli korostuvat.
Tutkielmani rakentuu niin, että ensin määrittelen muutamia peruskäsitteitä sekä esittelen alan lähtökohtia, jotka taustoittavat tutkielmaani. Avaan erityisopetuksen historiaa ja nykyisyyttä, erityisopettajan koulutusta ja kelpoisuutta sekä kansainvälisiä osaamisvaatimuksia. Lisäksi esittelen tuen kolmiportaisen mallin ja erityisopetuksen mallit sekä käyn läpi erityisopettajan työnkuvaa.
Tutkimuskysymykseni on, millaisena erityisopettajan työnkuva näyttäytyy Torey Haydenin teoksissa. Aineistoni koostuu neljästä Torey Haydenin teoksesta: Tiikerin lapsi, Toisten lapset, Aavetyttö ja Nukkelapsi. Kaikkien teosten pääosassa ovat erityisopettaja Haydenin lisäksi kaltoin kohdeltuja lapsia erinäisine ongelmineen. Vallitseva ongelmatyyppi on valikoiva puhumattomuus sekä erilaiset käytöshäiriöt ja syyt niiden takana. Tutkimusmenetelmäni perustuu aineistolähtöiseen sisällön analyysiin ja tutkimusotteeni on deskriptiivinen. Apukeinona olen käyttänyt teemoittelua. Samassa luvussa tutkimusmenetelmieni kanssa pohdin myös tutkimukseni luotettavuutta.
Tutkimustulokset on jaettu kolmen eri teeman alle. Ensimmäinen osio käsittelee oppilaiden kirjoa ja sosioemotionaalisia ongelmia. Toinen osio tarkastelee erityisopettajan työn kokonaisvaltaisuutta ja kolmas vertaistukea sekä moniammatillisuutta. Tutkimus on läpileikkaus sosioemotionaalisista ongelmista kärsivien oppilaiden erityisopettajan arjesta. Tutkielmani mukaan välittäminen sekä henkilökohtaisen ja luottamuksellisen suhteen luominen oppilaaseen ovat erityisopetuksen perusta. Erityisopettajan työ vaatii sitoutumista ja hänen tärkein työvälineensä on oma persoona. Erityisopettajan työ on tunnetyötä, jossa uupuminen on helppoa, mikäli apua ei ole saatavilla. Tästä syystä vertaistuki ja yhteistyö sekä etenkin rehtorin rooli korostuvat.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4461]