Kasvatustieteiden tohtoriopiskelijat väitöstutkimusprosessissa : narratiivinen oleminen, ammatillinen identiteetti ja kehitykselliset verkostot kertomusten kiteytyminä
Pyhäjärvi, Markus (2016)
Pyhäjärvi, Markus
Lapin yliopisto
2016
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201612021381
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201612021381
Tiivistelmä
Tutkielmani tavoitteena on selvittää, millä tavalla erään yliopiston kasvatustieteiden tohtoriopiskelijat ovat väitöstutkimusprosessissa. Tutkimusnäkökulminani toimivat narratiivinen oleminen, ammatillinen identiteetti ja kehitykselliset verkostot. Käytän tutkielmassani narratiivista tutkimusotetta, ja ymmärrän tutkimustiedon rakentuvan kertomusten ja tarinoiden kautta. Olen hankkinut tutkimusaineistoni haastattelemalla neljää tohtoriopiskelijaa. Analysoin aineistoani teoriaohjaavan sisällönanalyysin mukaisesti, ja sovellan analyysitapana narratiivien analyysia sekä narratiivista analyysia.
Kertomuksista muotoutui narratiivisen tohtoriopiskelijana olemisen näkökulmasta tipahtamiskertomus, yhteistyökertomus, voimaantumiskertomus ja jarrutuskertomus. Kertomusten päähenkilöiksi kiteytyivät merkityksen rakentaja, itseohjautuva etätoimija, paikallisuudesta voimaantuva ja varmuuden löytäjä. Tohtoriopiskelijoiden oma työ ja väitöstutkimus täydensivät toisiaan. Tutkimusprosessi oli saanut heissä aikaan muutosta ammatillisten tavoitteiden suhteen ja heidän näkökulmansa omaa työtä kohtaan oli laajentunut. Tohtoriopiskelijat kertoivat yksinäisyydestä ja yksin työskentelystä väitöstutkimusprosessin aikana. Ohjaajat olivat tohtoriopiskelijoiden merkittäviä tukijoita, jotka edistivät väitöstutkimusta. Toisaalta ohjaajien kiire tai huono ohjaussuhde olivat opiskelijoiden väitöstutkimuksen rajoitteina. Kertomusten päähenkilöillä oli keskusteluyhteyksiä muihin akateemisiin asiantuntijoihin, joilta he olivat saaneet tiedollista tukea. He olivat saaneet myös tukea akateemisten yhteisöjen ulkopuolelta ystäviltä ja perheenjäseniltä.
Narratiivisen tohtoriopiskelijana olemisen näkökulmasta tulkitsen tärkeiksi teemoiksi tohtorikoulutuksessa etäopiskelun tukemisen, hierarkkisen avoimuuden ja tiedeyhteisöjen merkityksen. Tohtoriopiskelijoiden ammatillista identiteettiä kuvaa muuttuvaisuus ja joustavuus. Kehitykselliset verkostot ovat tärkeänä tukena tohtoriopiskelijoiden väitöstutkimusprosessissa, ja se on yksi kriittisimmistä teemoista tohtoroitumisen matkalla.
Kertomuksista muotoutui narratiivisen tohtoriopiskelijana olemisen näkökulmasta tipahtamiskertomus, yhteistyökertomus, voimaantumiskertomus ja jarrutuskertomus. Kertomusten päähenkilöiksi kiteytyivät merkityksen rakentaja, itseohjautuva etätoimija, paikallisuudesta voimaantuva ja varmuuden löytäjä. Tohtoriopiskelijoiden oma työ ja väitöstutkimus täydensivät toisiaan. Tutkimusprosessi oli saanut heissä aikaan muutosta ammatillisten tavoitteiden suhteen ja heidän näkökulmansa omaa työtä kohtaan oli laajentunut. Tohtoriopiskelijat kertoivat yksinäisyydestä ja yksin työskentelystä väitöstutkimusprosessin aikana. Ohjaajat olivat tohtoriopiskelijoiden merkittäviä tukijoita, jotka edistivät väitöstutkimusta. Toisaalta ohjaajien kiire tai huono ohjaussuhde olivat opiskelijoiden väitöstutkimuksen rajoitteina. Kertomusten päähenkilöillä oli keskusteluyhteyksiä muihin akateemisiin asiantuntijoihin, joilta he olivat saaneet tiedollista tukea. He olivat saaneet myös tukea akateemisten yhteisöjen ulkopuolelta ystäviltä ja perheenjäseniltä.
Narratiivisen tohtoriopiskelijana olemisen näkökulmasta tulkitsen tärkeiksi teemoiksi tohtorikoulutuksessa etäopiskelun tukemisen, hierarkkisen avoimuuden ja tiedeyhteisöjen merkityksen. Tohtoriopiskelijoiden ammatillista identiteettiä kuvaa muuttuvaisuus ja joustavuus. Kehitykselliset verkostot ovat tärkeänä tukena tohtoriopiskelijoiden väitöstutkimusprosessissa, ja se on yksi kriittisimmistä teemoista tohtoroitumisen matkalla.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4515]