“Good luck trying to change the world, I believe you have a lot work to do!” : kansainvälisten yliopisto-opiskelijoiden käsityksiä sukupuolten tasa-arvosta
Hakala, Essi (2016)
Hakala, Essi
Lapin yliopisto
2016
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201612071391
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201612071391
Tiivistelmä
Pro gradu –tutkielmassani tutkin kansainvälisten korkeakouluopiskelijoiden
käsityksiä sukupuolten tasa-arvosta. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää
käsityksiä ja kokemuksia erityisesti eurooppalaisen yliopistokoulutuksen
kontekstissa. Tarkoituksena oli myös selvittää, millaisia sukupuolittuneita
käytäntöjä korkeakoulutuksen rakenteissa ja toiminnassa on, ja sen,
tunnistavatko vastaajat näitä käytäntöjä. Tutkimuskysymyksinä olivat: ”Kuinka
vastaajat ymmärtävät sukupuolten tasa-arvon?” ja ”Millaisia käsityksiä
opiskelijoilla on korkeakoulussa vallitsevista sukupuolittuneista käytänteistä?”
Tutkimuksen metodologisena lähestymistapana toimi fenomenografia.
Fenomenografisessa lähestymistavassa tutkittavien käsitykset ilmiöstä olivat
keskiössä. Aineistonkeruun toteutin syksyllä 2015 avoimella kyselyllä Webropolin
kautta. Kyselyitä sain kerättyä kymmeneltä opiskelijalta kahdeksasta eri
Euroopan maasta.
Keskeisinä tuloksina havaitsin, että opiskelijoiden käsityksiä sukupuolten tasa-arvosta
leimasi mahdollisuuksien tasa-arvo, joka jättää vastuun tasa-arvon
toteutumisesta yksilön harteille. Koulutuksen sukupuolistavia käytäntöjä
tunnistettiin vaihtelevasti, opiskelijat eivät aina tunnistaneet sukupuoleen
perustuvaa syrjintää ja jopa vähättelyä omista kokemuksista esiintyi. Pääasiassa
sukupuolten tasa-arvo koettiin tärkeäksi, mutta sen opiskelua harva koki
tarkitsevansa, tai ei uskonut sen sopivan omiin opintoihinsa.
käsityksiä sukupuolten tasa-arvosta. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää
käsityksiä ja kokemuksia erityisesti eurooppalaisen yliopistokoulutuksen
kontekstissa. Tarkoituksena oli myös selvittää, millaisia sukupuolittuneita
käytäntöjä korkeakoulutuksen rakenteissa ja toiminnassa on, ja sen,
tunnistavatko vastaajat näitä käytäntöjä. Tutkimuskysymyksinä olivat: ”Kuinka
vastaajat ymmärtävät sukupuolten tasa-arvon?” ja ”Millaisia käsityksiä
opiskelijoilla on korkeakoulussa vallitsevista sukupuolittuneista käytänteistä?”
Tutkimuksen metodologisena lähestymistapana toimi fenomenografia.
Fenomenografisessa lähestymistavassa tutkittavien käsitykset ilmiöstä olivat
keskiössä. Aineistonkeruun toteutin syksyllä 2015 avoimella kyselyllä Webropolin
kautta. Kyselyitä sain kerättyä kymmeneltä opiskelijalta kahdeksasta eri
Euroopan maasta.
Keskeisinä tuloksina havaitsin, että opiskelijoiden käsityksiä sukupuolten tasa-arvosta
leimasi mahdollisuuksien tasa-arvo, joka jättää vastuun tasa-arvon
toteutumisesta yksilön harteille. Koulutuksen sukupuolistavia käytäntöjä
tunnistettiin vaihtelevasti, opiskelijat eivät aina tunnistaneet sukupuoleen
perustuvaa syrjintää ja jopa vähättelyä omista kokemuksista esiintyi. Pääasiassa
sukupuolten tasa-arvo koettiin tärkeäksi, mutta sen opiskelua harva koki
tarkitsevansa, tai ei uskonut sen sopivan omiin opintoihinsa.
Kokoelmat
- Pro gradut [4084]