Matkailijoiden autenttisuuden kokemukset joulumatkailukohteesta : sisällönanalyysi SantaParkin TripAdvisor-keskusteluista
Hannula, Harri (2016)
Hannula, Harri
Lapin yliopisto
2016
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201612081393
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201612081393
Tiivistelmä
Tässä Pro gradu - tutkielmassa käsitellään matkailijoiden autenttisuuden kokemuksia SantaParkin TripAdvisor-keskusteluissa. SantaPark on Rovaniemen Napapiirillä sijaitseva luolaan rakennettu, Joulupukin kotiluolana markkinoitava elämyspuisto. Joulu, lumi ja luonto ovat elämyspuistossa vallitsevia teemoja. SantaPark on saanut osakseen kritiikkiä sen kaupallisten elementtien vuoksi. Sitä on kuvailtu muun muassa muoviseksi, mikä on herättänyt keskustelua liittyen sen kykyyn luoda autenttisia kokemuksia.
Tutkimuskohteenani on matkailijoiden autenttisuuden kokemukset SantaParkista joulumatkailukohteena. Matkailututkimuksessa on tutkittu autenttisuutta useista näkökulmista, mm. kirjallisuusmatkailun, matkustusmotivaatioiden, kulttuuriperintömatkailun, museoiden sekä pyhiinvaellusmatkailun näkökulmasta, mutta vähemmän joulumatkailun näkökulmasta. Joulumatkailun tutkiminen juuri autenttisuuden näkökulmasta on mielenkiintoista. Joulu perustuu mielikuvien varaan ja jokainen kokee joulun omalla henkilökohtaisella tavallaan.
Tutkimuskysymyksenäni on: Millaisia ovat matkailijoiden autenttisuuden kokemukset SantaParkissa? Autenttisuuden lukuisista tutkimuksista huolimatta keskustelu ei ole johtanut selkeään yksimielisyyteen, mikä tekisi autenttisuudesta yleisesti hyväksytyn paradigman modernille matkailututkimukselle. Sen sijaan siitä on muodostunut erilaisia teoreettisia näkökulmia, jotka ovat olennaisia autenttisuuden kokemuksen ymmärtämiseksi. Teoreettisena viitekehyksenä tutkimukselle toimii hermeneuttis-fenomenologinen lähestymistapa, jossa kokemus korostuu merkityksen, ymmärryksen ja tulkinnan näkökulmasta. Kyseinen viitekehys toimii filosofisena lähestymistapana, jota koko tutkimus noudattaa. Osakysymyksinä pohdin, millaisia kokemuksia matkailijoilla on Santa Parkista? Mitkä niistä ovat autenttisuuden kokemuksia? Millaisia merkityksiä matkailijat liittävät autenttisuuden kokemuksiinsa? Millaisia kokemuksia matkailijat liittävät epäautenttisuuteen autenttisuuden vastakohtana?
Tutkimuksen aineisto kerättiin matkailusivusto TripAdvisorin SantaParkia koskevista asiakaspalautteista. Aineiston analyysimenetelmänä toimii laadulliseen tutkimusperinteeseen sisältyvä teoriaohjaava sisällönanalyysi. Sen mukaan analyysi lähtee aineistosta käsin, jonka tueksi otetaan autenttisuusteorioiden käsitteitä.
Tulokset osoittivat matkailijoiden autenttisuuden kokemuksien ilmenevän autenttisen minuuden vapautumisena. Monen matkailijan autenttinen kokemus muodostui omasta rauhasta, erossa muista matkailijoista. Kuitenkin, tämä ei kuitenkaan sulkenut pois sitä, että autenttinen yhteenkuuluvuuden tunne todentui myös muiden matkailijoiden kanssa keskellä turistista ympäristöä. Vaikka autenttisuus oli tärkeä osa SantaParkissa vierailleiden kokemusta, autenttisuuden siihen liittyvät kokemukset osoittautuivat haastavaksi tutkia kokemuksien subjektiivisuuden takia. Tulevaisuudessa eri lähestymistapojen soveltaminen autenttisuuden kokemusten tutkimuksiin on suotavaa merkitysten ymmärtämiseksi. Tätä pro gradu-tutkielmaa voidaan hyödyntää sekä matkailun että muiden alojen tieteellisissä tutkimuksissa, joissa halutaan ymmärtää autenttisia kokemuksia. Toivon sen tuovan myös uusia näkökulmia erityisesti niiden matkailuyritysten palvelumuotoiluun, jotka rakentavat liiketoimintansa jouluteeman ympärille.
Tutkimuskohteenani on matkailijoiden autenttisuuden kokemukset SantaParkista joulumatkailukohteena. Matkailututkimuksessa on tutkittu autenttisuutta useista näkökulmista, mm. kirjallisuusmatkailun, matkustusmotivaatioiden, kulttuuriperintömatkailun, museoiden sekä pyhiinvaellusmatkailun näkökulmasta, mutta vähemmän joulumatkailun näkökulmasta. Joulumatkailun tutkiminen juuri autenttisuuden näkökulmasta on mielenkiintoista. Joulu perustuu mielikuvien varaan ja jokainen kokee joulun omalla henkilökohtaisella tavallaan.
Tutkimuskysymyksenäni on: Millaisia ovat matkailijoiden autenttisuuden kokemukset SantaParkissa? Autenttisuuden lukuisista tutkimuksista huolimatta keskustelu ei ole johtanut selkeään yksimielisyyteen, mikä tekisi autenttisuudesta yleisesti hyväksytyn paradigman modernille matkailututkimukselle. Sen sijaan siitä on muodostunut erilaisia teoreettisia näkökulmia, jotka ovat olennaisia autenttisuuden kokemuksen ymmärtämiseksi. Teoreettisena viitekehyksenä tutkimukselle toimii hermeneuttis-fenomenologinen lähestymistapa, jossa kokemus korostuu merkityksen, ymmärryksen ja tulkinnan näkökulmasta. Kyseinen viitekehys toimii filosofisena lähestymistapana, jota koko tutkimus noudattaa. Osakysymyksinä pohdin, millaisia kokemuksia matkailijoilla on Santa Parkista? Mitkä niistä ovat autenttisuuden kokemuksia? Millaisia merkityksiä matkailijat liittävät autenttisuuden kokemuksiinsa? Millaisia kokemuksia matkailijat liittävät epäautenttisuuteen autenttisuuden vastakohtana?
Tutkimuksen aineisto kerättiin matkailusivusto TripAdvisorin SantaParkia koskevista asiakaspalautteista. Aineiston analyysimenetelmänä toimii laadulliseen tutkimusperinteeseen sisältyvä teoriaohjaava sisällönanalyysi. Sen mukaan analyysi lähtee aineistosta käsin, jonka tueksi otetaan autenttisuusteorioiden käsitteitä.
Tulokset osoittivat matkailijoiden autenttisuuden kokemuksien ilmenevän autenttisen minuuden vapautumisena. Monen matkailijan autenttinen kokemus muodostui omasta rauhasta, erossa muista matkailijoista. Kuitenkin, tämä ei kuitenkaan sulkenut pois sitä, että autenttinen yhteenkuuluvuuden tunne todentui myös muiden matkailijoiden kanssa keskellä turistista ympäristöä. Vaikka autenttisuus oli tärkeä osa SantaParkissa vierailleiden kokemusta, autenttisuuden siihen liittyvät kokemukset osoittautuivat haastavaksi tutkia kokemuksien subjektiivisuuden takia. Tulevaisuudessa eri lähestymistapojen soveltaminen autenttisuuden kokemusten tutkimuksiin on suotavaa merkitysten ymmärtämiseksi. Tätä pro gradu-tutkielmaa voidaan hyödyntää sekä matkailun että muiden alojen tieteellisissä tutkimuksissa, joissa halutaan ymmärtää autenttisia kokemuksia. Toivon sen tuovan myös uusia näkökulmia erityisesti niiden matkailuyritysten palvelumuotoiluun, jotka rakentavat liiketoimintansa jouluteeman ympärille.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4533]