”Rusetit ynnä muut tingeli-tangelit hohtavat lävitse”
Asikainen, Milka (2016)
Asikainen, Milka
Lapin yliopisto
2016
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201612191404
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201612191404
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoitus on selvittää suomalaisten naisten kuluttajakokemuksen ja
asiakastyytyväisyyden muodostumista rintaliiveihin liittyen. Tutkielman
päätutkimusongelmana on selvittää, minkälaisia ennakko-odotuksia ja toiveita ja
minkälaisia koettuja kokemuksia suomalaisilla naisilla on liittyen rintaliiveihin ja
kuinka nämä vertautuvat keskenään. Tutkimus on vaatetussuunnittelun,
käyttäjälähtöisyyden ja asiakaskokemuksen tutkimisen näkökulmasta laadittu
laadullinen tutkimus, jonka tutkimusmenetelmänä toimii aineistolähtöinen
sisällönanalyysi.
Pro Gradu -työn primääriaineistona on kyselylomakkeella kerätty vastausdata 276
suomalaiselta kyselyyn vastanneelta naiselta. Tutkimuksen teoriaosassa käsitellään
rintaliivien historiaa, rintaliivibisnestä tänä päivänä sekä rintaliivien suunnittelua.
Kokemukset rintaliiveihin liittyen muodostuivat lähes yksiselitteisen negatiivisiksi.
Lähes jokainen kyselyyn vastannut rintaliivien käyttäjä odotti rintaliiveiltä parempaa tai
toisenlaista käytettävyyttä, ulkonäköä tai muotoilua, kuin oli kokenut. The purpose of the thesis is to examine the consumer satisfaction of Finnish women
related to bra use. The main aim of the thesis is to identify and analyse the insights
concerning customer expectations and the customer's perceived performance of the bra.
The angle of the research is user-oriented clothing design and consumer behaviour.
The reseach was carried out by a survey with 276 answers. The research is qualitative
and the analysis method is reseach data based content analysis. The theoretical
background of the thesis consists of a brief history of the bra and a view to the bra
business today and bra design.
The results of the thesis were unambiguous: almost every user found the perceived
performance poorer than expected performance.
asiakastyytyväisyyden muodostumista rintaliiveihin liittyen. Tutkielman
päätutkimusongelmana on selvittää, minkälaisia ennakko-odotuksia ja toiveita ja
minkälaisia koettuja kokemuksia suomalaisilla naisilla on liittyen rintaliiveihin ja
kuinka nämä vertautuvat keskenään. Tutkimus on vaatetussuunnittelun,
käyttäjälähtöisyyden ja asiakaskokemuksen tutkimisen näkökulmasta laadittu
laadullinen tutkimus, jonka tutkimusmenetelmänä toimii aineistolähtöinen
sisällönanalyysi.
Pro Gradu -työn primääriaineistona on kyselylomakkeella kerätty vastausdata 276
suomalaiselta kyselyyn vastanneelta naiselta. Tutkimuksen teoriaosassa käsitellään
rintaliivien historiaa, rintaliivibisnestä tänä päivänä sekä rintaliivien suunnittelua.
Kokemukset rintaliiveihin liittyen muodostuivat lähes yksiselitteisen negatiivisiksi.
Lähes jokainen kyselyyn vastannut rintaliivien käyttäjä odotti rintaliiveiltä parempaa tai
toisenlaista käytettävyyttä, ulkonäköä tai muotoilua, kuin oli kokenut.
related to bra use. The main aim of the thesis is to identify and analyse the insights
concerning customer expectations and the customer's perceived performance of the bra.
The angle of the research is user-oriented clothing design and consumer behaviour.
The reseach was carried out by a survey with 276 answers. The research is qualitative
and the analysis method is reseach data based content analysis. The theoretical
background of the thesis consists of a brief history of the bra and a view to the bra
business today and bra design.
The results of the thesis were unambiguous: almost every user found the perceived
performance poorer than expected performance.
Kokoelmat
- Pro gradut [3934]