Digitaalisen elokuvan yleisöys
Brunni, Antti (2016)
Brunni, Antti
Lapin yliopisto
2016
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201612191405
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201612191405
Tiivistelmä
Tutkielma käsittelee elokuvaan liittyvää digitaalista murrosta, jonka seurauksena elokuva esit-täminen alkoi digitalisoitua 2000-luvun ensimmäisen vuosikymmenen puolivälissä. Tutkiel-massa tarkastellaan miten yleisön rooli ja mediasuhde on kulttuurisesti muuttunut elokuvan digitalisoitumisen yhteydessä. Tutkielman tutkimusongelman ydin on digitaaliseen elokuvaan liittyvän yleisöyden eli yleisönä olemisen tavan määrittäminen. Yleisöyttä tutkitaan digitaali-seen elokuvaan liittyviä toimintamalleja ja toimijarooleja analysoimalla.
Tutkimuksen näkökulmina käytetään kulttuurintutkimusta, yleisötutkimusta ja viestintätutki-musta. Kulttuurintutkimuksen näkökulmasta analysoidaan elokuvissa käyntiä ja yleisönä ole-mista kulttuurisena toimintana ja toiminnan kontekstina. Yleisötutkimuksen näkökulmasta selvitetään miten digitaalisen elokuvan yleisöys vertautuu käsitteen määritelmiin muiden me-dioiden parissa sekä toimijuutena mediasuhteessa. Yleisön saamat toimijaroolit analysoidaan ja eritellään. Viestintä- ja mediatutkimuksen näkökulmasta selvitetään miten konvergenssi-kulttuuri vaikuttaa yleisön mediasuhteeseen ja millaisia ilmiöitä digitaalisen elokuvan piirissä tuottaa
Johtopäätöksinä todetaan, että digitaalisen elokuvan yleisöyden piirteet noudattavat mas-samedian yleisöyden tunnusmerkkejä. Muiden medioiden parissa omaksutut toimintamuodot vaikuttavat digitaalisen elokuvan yleisönä olemiseen. Digitaalinen elokuva kuuluu samaan kulttuuriseen vaikutuspiiriin kuin muutkin kuluttajien käyttämät mediat.
Tutkimuksen tuottamana uutena tietona todetaan, että digitaalisen elokuvan kontekstissa ylei-söys tuottaa merkitystä ja sisältöä muille rinnakkaisille toimijuusprojekteille, kuten sosiaali-selle kanssakäymiselle ja kokemuksen merkityksellistämiselle. Nämä ovat myös tyypillisim-mät havaittavat muodot miten osallistuminen ja partisipaatiokulttuuri ilmenevät digitaali-sessa elokuvassa. Partisipaatiokulttuurin näkökulmasta voidaan todeta, että yleisö on pirstou-tunut erilaisiin toimijuusrooleihin ja käyttää mediaa erilaisiin roolien mukaisiin yksityisiin ja julkisiin tarkoituksiin. Mediakonvergenssi ja konvergenssikulttuuri luovat uusia elokuvaan lii-toksissa olevia ilmiöitä erityisesti digitaalisissa kanavissa. Tutkimuksen tarkkailuvälillä 2007 - 2016 digitaalisen elokuvan esitystoiminta, sisällöt ja yleisönä olemisen tapa on muut-tunut aineiston kuvaamaan suuntaan.
Tutkimuksen näkökulmina käytetään kulttuurintutkimusta, yleisötutkimusta ja viestintätutki-musta. Kulttuurintutkimuksen näkökulmasta analysoidaan elokuvissa käyntiä ja yleisönä ole-mista kulttuurisena toimintana ja toiminnan kontekstina. Yleisötutkimuksen näkökulmasta selvitetään miten digitaalisen elokuvan yleisöys vertautuu käsitteen määritelmiin muiden me-dioiden parissa sekä toimijuutena mediasuhteessa. Yleisön saamat toimijaroolit analysoidaan ja eritellään. Viestintä- ja mediatutkimuksen näkökulmasta selvitetään miten konvergenssi-kulttuuri vaikuttaa yleisön mediasuhteeseen ja millaisia ilmiöitä digitaalisen elokuvan piirissä tuottaa
Johtopäätöksinä todetaan, että digitaalisen elokuvan yleisöyden piirteet noudattavat mas-samedian yleisöyden tunnusmerkkejä. Muiden medioiden parissa omaksutut toimintamuodot vaikuttavat digitaalisen elokuvan yleisönä olemiseen. Digitaalinen elokuva kuuluu samaan kulttuuriseen vaikutuspiiriin kuin muutkin kuluttajien käyttämät mediat.
Tutkimuksen tuottamana uutena tietona todetaan, että digitaalisen elokuvan kontekstissa ylei-söys tuottaa merkitystä ja sisältöä muille rinnakkaisille toimijuusprojekteille, kuten sosiaali-selle kanssakäymiselle ja kokemuksen merkityksellistämiselle. Nämä ovat myös tyypillisim-mät havaittavat muodot miten osallistuminen ja partisipaatiokulttuuri ilmenevät digitaali-sessa elokuvassa. Partisipaatiokulttuurin näkökulmasta voidaan todeta, että yleisö on pirstou-tunut erilaisiin toimijuusrooleihin ja käyttää mediaa erilaisiin roolien mukaisiin yksityisiin ja julkisiin tarkoituksiin. Mediakonvergenssi ja konvergenssikulttuuri luovat uusia elokuvaan lii-toksissa olevia ilmiöitä erityisesti digitaalisissa kanavissa. Tutkimuksen tarkkailuvälillä 2007 - 2016 digitaalisen elokuvan esitystoiminta, sisällöt ja yleisönä olemisen tapa on muut-tunut aineiston kuvaamaan suuntaan.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4601]