”Uskaltaudu ulos luokan kanssa”: Luontokoulujen ympäristökasvatuksen täydennyskoulutuskurssien sisällön ja laadun selvitys
Kulmanen, Heini (2016)
Kulmanen, Heini
Lapin yliopisto
2016
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201612191408
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201612191408
Tiivistelmä
käsittelen pro gradu –tutkielmassani ympäristökasvatuksen täydennyskoulutuskursseja, joita luontokoulut tarjoavat opettajille. Tutkielmassani selvitän, minkä laatuisia ympäristö-kasvatuksen täydennyskoulutuskurssit ovat, ja mitä sisällöllisiä ja menetelmällisiä asioita kurssit sisältävät. Tarkastelen kurssisuunnitelmia osittain taideperustaisen ympäristökas-vatuksen näkökulmasta. Tutkielmani alussa määrittelen ympäristökasvatuksen käsitteen koulukontekstissa ja taideperustaisen ympäristökasvatuksen käsitteen. Seuraavissa kappa-leissa keskityn tutkielmani koulukontekstiin aikaisempien ja nykyisten opetussuunnitel-mien kautta sekä luokan ulkopuolisten oppimisympäristöjen määritelmiin. Opettajan am-matillista kehittämistä lähestyn täydennyskoulutuksen käsittelyn kautta sekä tarkastelen ympäristökasvatuksen nykytilaa kuvataideopettajan koulutuksessa. Luontokoulut tutkiel-mani kontekstissa ja aineistoni tarjoajana ovat tärkeässä roolissa tutkielmassani. Analysoin 15 kurssisuunnitelmasta ja kahdeksasta kurssikuvauksesta koostuvan aineistoni teo-riasidonnaista sisällönanalyysiä käyttäen.
Luontokoulujen ympäristökasvatuksen täydennyskoulutuskurssit ovat laadultaan tuntiku-vauksien kaltaisia, tehtäväesimerkkejä esitteleviä kokonaisuuksia. Luonto ja koulupihat toi-mivat kursseilla ensisijaisina oppimisympäristöinä. Kurssien tehtävät ovat moniaistisuutta ja kokemuksellisuutta korostavia ja ne suoritetaan lähes aina ryhmässä tai pareittain. Talvi ja lähimetsä nousevat kurssien keskeisimmiksi opetettaviksi ilmiöiksi ja eri oppiaineiden in-tegraatiota on hyödynnetty melko paljon. Kurssien tehtävät tähtäävät oppilaiden luonto-suhteen parantamiseen. In my Pro gradu thesis I study environmental education training courses for teachers. These courses are offered by nature – and environment schools. I analysed these programs to see what contents and methods there are. My perspective is partly founded on art based envi-ronmental education. First I define a concept of environmental education and art based environmental education in school context. I also write about curriculum and learning en-vironment outside the classroom. I approach teacher training courses and art education and study environmental education in it. My material consists of 15 course drafts and eight shorter descriptions of environmental school courses, which I analysed by using content analysis.
Training courses of environmental schools offer unities with task examples which are qual-itatively similar to the descriptions of course contents. Nature and school yards are most common learning environments. Experiential and the use of multiple senses seem to be very common on these tasks. These tasks are executed in pairs or small groups. Winter and local forest nearby school are the two most important phenomena on teaching. Integration of different school subjects are utilized extensively on these courses. The purpose of given course tasks is to improve the pupils relations towards nature.
Luontokoulujen ympäristökasvatuksen täydennyskoulutuskurssit ovat laadultaan tuntiku-vauksien kaltaisia, tehtäväesimerkkejä esitteleviä kokonaisuuksia. Luonto ja koulupihat toi-mivat kursseilla ensisijaisina oppimisympäristöinä. Kurssien tehtävät ovat moniaistisuutta ja kokemuksellisuutta korostavia ja ne suoritetaan lähes aina ryhmässä tai pareittain. Talvi ja lähimetsä nousevat kurssien keskeisimmiksi opetettaviksi ilmiöiksi ja eri oppiaineiden in-tegraatiota on hyödynnetty melko paljon. Kurssien tehtävät tähtäävät oppilaiden luonto-suhteen parantamiseen.
Training courses of environmental schools offer unities with task examples which are qual-itatively similar to the descriptions of course contents. Nature and school yards are most common learning environments. Experiential and the use of multiple senses seem to be very common on these tasks. These tasks are executed in pairs or small groups. Winter and local forest nearby school are the two most important phenomena on teaching. Integration of different school subjects are utilized extensively on these courses. The purpose of given course tasks is to improve the pupils relations towards nature.
Kokoelmat
- Pro gradut [3933]