Kannustava ilmapiiri erilaisuudelle.: Opettajien keinoja ottaa monenlaiset oppijat huomioon kuvataideluokassa.
Munne, Noora (2016)
Munne, Noora
Lapin yliopisto
2016
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201612191409
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201612191409
Tiivistelmä
Opinnäytteeni käsittelee kuvataideopettajien keinoja ja kokemuksia huomioida erilaiset oppijat ja heidän tarpeensa kuvataideluokassa. Tutkielmani pohjaan inklusiivisen opetuksen teorioihin, ja käsittelen inklusiivisen mallin mahdollisuuksia koulumaailmassa kuvataideluokassa. Opinnäytteeni sijoittuu kuvataidekasvatuksen, kasvatustieteen sekä erityispedagogiikan kentälle. Tutkimukseni on laadullinen tutkimus. Aineistonkeruun toteutin teemahaastattelua sekä oppitunnin havainnointia. Aineistoni koostui kolmen yläkouluissa opettavan kuvataideopettajan teemahaastatteluna ja seitsemännen luokan oppitunnin opettajan toiminnan havainnointina. Aineiston analyysin toteutin teoria-ohjautuvana sisällön analyysinä. Aineistosta tärkeimpinä teemoina nousi muun muassa kuvataideopettajien käsitykset oppilaista tasavertaisina tuentarvitsijoina, positiivisen ilmapiirin ja kannustuksen merkitys opetuksessa, opetuksen eriyttäminen, oppilaantuntemus sekä vertaisoppiminen. My master thesis is about developing teaching of diverse learners in schools art classes. My thesis is based on inclusive teaching model, and I seek inclusive teaching opportunities in art classroom in public school with seven graders. My thesis deals with art education, education theory, special education and inclusive school model education. My material was collected in three junior high schools, of observations in three seven graders art class, and tree art teachers theme interviews. Material was analysed by using theory based content analysis method. Main themes of art teachers ways and experiments to support diverse learners in art class became importance of each students need for support, positive and supportive atmosphere in classroom, differentiation, individualized attention and knowledge of each student, and collaboration.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4533]