Koululaisen vaatekaappi.: Ekaluokkalaisen koulupukeutuminen huoltajan käsityksien ja koulun ohjeistuksien valossa
Mäntysalo, Pirita (2016)
Mäntysalo, Pirita
Lapin yliopisto
2016
openAccess
Tiivistelmä
Tutkielman tarkoituksena on tarkastella alakoulun ensimmäisten luokkien oppilaiden
pukeutumista, siihen liittyviä merkityksiä sekä koulun kontekstia lasten pukeutumiseen. Käsittelen koululaisten pukeutumista ilmiönä ja lähestyn aihetta huoltajien käsityksien sekä koulujen ohjeistuksien avulla. Kiinnitän huomiota siihen, mitä huoltaja ja koulu pitävät tärkeänä lapsen pukeutumisessa. Tarkastelen huoltajien näkemyksiä koululaisten pukeutumisesta, koska useimmissa tapauksissa huoltaja maksaa, hankkii ja huoltaa lapsen vaatteet. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostuu pääosin kasvatustieteellisistä ja historiallisista tutkimuksista ja teoksista. Koska kouluikäinen lapsi viettää suuren osan arjestaan koulussa, niin tutkielma antaa erilaisia näkökulmia lastenvaatesuunnitteluun.
Tutkimusaineistoni koostuu peruskoulun ensimmäisten luokkien oppilaiden huoltajilta kerätyistä kyselyvastauksista ja peruskouluikäisten lasten huoltajille suunnatuista koulujen pukeutumisohjeista. Keräsin aineiston teettämällä lasten huoltajille Internetissä kyselyn, jonka aiheena oli lapsen koulupukeutuminen, vaatehankinnat sekä vaatteiden kulutus. Koulujen pukeutumisohjeet ovat peruskoulujen netissä julkaisemia dokumentteja. Analysoin aineiston sisällönanalyysin avulla ja vertailen kahden aineiston tuloksia toisiinsa ja pohdin niiden merkityksiä viitekehykseni rinnalla.
Huoli lapsen hyvinvoinnista määrittää koulujen netissä julkaisemia pukeutumisohjeita
ja saa koulun ottamaan yhteyttä huoltajaan. Koulujen ohjeissa painottuvat huoltajan
vastuu ja rooli lapsen vaatettamisessa. Huoli lapsen hyvinvoinnista määrittää lapsen
pukeutumista myös huoltajan näkökulmasta. Huoltajan mukaan pukeutumisen lähtökohdat ovat lapsessa itsessään ja pukeutumiseen liittyvät päätökset tehdään lasta ajatellen. Tutkielmassa pohdin lisäksi ympäristön vaikutusta lasten pukeutumiseen, syitä mieltymyksien taustalla sekä koulun ja kodin välistä, pukeutumiseen liittyvää kommunikointia. Purpose of this thesis is to study how students in the first grades dress, what are the meanings behind dressing and the context of a school for children’s dressing. The sub-ject is approached through parents’ conceptions and schools instructions. Attention is drawn to what is essential in child’s dressing in the opinion of the parent and the school. Parents’ views are in a vital role because in most cases it is the parent, who pays, ac-quires and maintains the clothes of a child. Theoretical framework is based mainly on pedagogical and historical studies and books. Because school-age child spends a large part of everyday life at school this thesis gives a variety of perspectives for children's clothing design.
Material for the study consists of survey answers and schools’ instructions on clothing. I collected the material by having an Internet survey for first graders parents. The subject was child's school dress, purchases of clothing and their wear. Schools’ instructions are documents that the primary schools have published online. I analyzed the data using content analysis. The results of the two materials are compared and their meanings ref-lected alongside the theoretical framework.
The concern for the wellbeing of the child defines the dress instructions published in the Internet by the schools. Also this concern is the driving force, which makes the school contact caretaker. The responsibility and the role of the caretaker in clothing are fo-cused on the instructions of schools. Also the concern for the wellbeing of the child de-fines clothing from the viewpoint of the caretaker. According to the caretaker the basis of the dressing are in the child in itself and the decisions of clothing are made focusing on the child. In this thesis I also discuss the effect of environment to the garment of child, the reasons behind preferences and the communication of garment between the home and the school.
pukeutumista, siihen liittyviä merkityksiä sekä koulun kontekstia lasten pukeutumiseen. Käsittelen koululaisten pukeutumista ilmiönä ja lähestyn aihetta huoltajien käsityksien sekä koulujen ohjeistuksien avulla. Kiinnitän huomiota siihen, mitä huoltaja ja koulu pitävät tärkeänä lapsen pukeutumisessa. Tarkastelen huoltajien näkemyksiä koululaisten pukeutumisesta, koska useimmissa tapauksissa huoltaja maksaa, hankkii ja huoltaa lapsen vaatteet. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostuu pääosin kasvatustieteellisistä ja historiallisista tutkimuksista ja teoksista. Koska kouluikäinen lapsi viettää suuren osan arjestaan koulussa, niin tutkielma antaa erilaisia näkökulmia lastenvaatesuunnitteluun.
Tutkimusaineistoni koostuu peruskoulun ensimmäisten luokkien oppilaiden huoltajilta kerätyistä kyselyvastauksista ja peruskouluikäisten lasten huoltajille suunnatuista koulujen pukeutumisohjeista. Keräsin aineiston teettämällä lasten huoltajille Internetissä kyselyn, jonka aiheena oli lapsen koulupukeutuminen, vaatehankinnat sekä vaatteiden kulutus. Koulujen pukeutumisohjeet ovat peruskoulujen netissä julkaisemia dokumentteja. Analysoin aineiston sisällönanalyysin avulla ja vertailen kahden aineiston tuloksia toisiinsa ja pohdin niiden merkityksiä viitekehykseni rinnalla.
Huoli lapsen hyvinvoinnista määrittää koulujen netissä julkaisemia pukeutumisohjeita
ja saa koulun ottamaan yhteyttä huoltajaan. Koulujen ohjeissa painottuvat huoltajan
vastuu ja rooli lapsen vaatettamisessa. Huoli lapsen hyvinvoinnista määrittää lapsen
pukeutumista myös huoltajan näkökulmasta. Huoltajan mukaan pukeutumisen lähtökohdat ovat lapsessa itsessään ja pukeutumiseen liittyvät päätökset tehdään lasta ajatellen. Tutkielmassa pohdin lisäksi ympäristön vaikutusta lasten pukeutumiseen, syitä mieltymyksien taustalla sekä koulun ja kodin välistä, pukeutumiseen liittyvää kommunikointia.
Material for the study consists of survey answers and schools’ instructions on clothing. I collected the material by having an Internet survey for first graders parents. The subject was child's school dress, purchases of clothing and their wear. Schools’ instructions are documents that the primary schools have published online. I analyzed the data using content analysis. The results of the two materials are compared and their meanings ref-lected alongside the theoretical framework.
The concern for the wellbeing of the child defines the dress instructions published in the Internet by the schools. Also this concern is the driving force, which makes the school contact caretaker. The responsibility and the role of the caretaker in clothing are fo-cused on the instructions of schools. Also the concern for the wellbeing of the child de-fines clothing from the viewpoint of the caretaker. According to the caretaker the basis of the dressing are in the child in itself and the decisions of clothing are made focusing on the child. In this thesis I also discuss the effect of environment to the garment of child, the reasons behind preferences and the communication of garment between the home and the school.
Kokoelmat
- Pro gradut [4080]