Kuva, kuvattu ja esitetty tutkimuksessa. : Kuvan representatiivisista keinoista tuottaa ja jäsentää tietoa
Mäki, Anniina (2016)
Mäki, Anniina
Lapin yliopisto
2016
openAccess
Tiivistelmä
Tämän tutkielman tarkoituksena on tarkastella kuvan roolia tutkimuksessa. Tutkielmassa keskitytään kuvan asemaan osana tekstin ja kuvien muodostamaa kokonaisuutta sekä kuvan ja tarkasteltujen aineistokokonaisuuksien representaation kautta määrittyviin kokonaisuuksiin.
Tutkielman tutkimuskysymykset ovat seuraavat: Millaisin representatiivisin
ja argumentoivin keinoin kuva tuottaa ja jäsentää tietoa? Miten kuva on tietoa tutkimuksen
kontekstissa? Miten kuvan tieto representoituu?
Aineistona tutkielmassa toimivat kaksi väitöskirjaa: Mervi Auttin Etsimessä neitikulttuuri. 1900-luvun alun valokuvaajanaisia Rovaniemellä ja Nick Sousaniksen Unflattening, sekä yksi kollaasinovelli: Max Ernstin Une semaine de bonté. Tutkielmassa tulkitaan aineistoteosten kuvallista ja ja sanallista sisältöä kokonaisuuksina, mutta keskittyen erityisesti kuvan merkitykseen
tiedon muodostumisessa. Tutkimusmenetelmä on laadullinen ja taideperustainen.
Aineistoteosten analyysimallina toimii representaatioanalyysi. Tutkielmaan kuuluu
taiteellinen osio, Of this hybrid form -näyttely, joka on ollut julkisesti esillä Lapin yliopiston Taiteiden tiedekunnan galleria Hämärässä ajalla 4.10.-20.10.2016. Taiteellinen osio myös osaltaan toimii aineistoteosten kuvien analysoinnin mallina taiteen keinoin. Tutkielman perusteella kuvaa ja sen roolia tutkimuksessa hallitsevat monenlaiset tieteellisen positivismin perinteet, joita ei ole yksinkertaista kyseenalaistaa. Kuvaa voi kuitenkin pyrkiä surrealismin sävyttämän ajattelun kautta lähestymään tavalla, joka ei kahlitse kuvaa tutkimuksenkaan kontekstissa tuntemiimme todellisuuden rajoihin. Kuvassa ja representaatiossa
tiivistyy pitkälti se, mitä koemme ja mitä emme koe voivamme pitää totena The purpose of this Master’s Thesis is to reflect on the role of picture in research. The
Thesis focuses on the position of picture as a part of a whole. The research questions are as follows: In what kind of representative and argumentative ways does picture produce and construe knowledge? How is picture knowledge in the context of research? How does the knowledge of picture represent? The research material consists of two doctoral dissertations: Mervi Autti’s Etsimessä neitikulttuuri.
1900-luvun alun valokuvaajanaisia Rovaniemellä and Nick Sousanis’s Unflattening,
in addition to one visual novel: Max Ernst’s Une semaine de bonté. The visual and textual content of the research material are interpreted in this study, although picture’s role in forming knowledge remains as the centre of attention. The research method is qualitative and arts-based. The research material is analysed through representation analysis. This thesis includes an artistic part, Of this hybrid form -exhibit, that has been publicly on display in the gallery Hämärä at the Faculty of Arts and Design of University of Lapland between 4.10.2016 and 20.10.2016. The artistic part functions also as an analysis of the research material by the means of art.
Based on this thesis, picture and it’s role in research is controlled by different kinds of
traditions of scientific positivism, that are not easily questioned. Picture can however be considered through surrealism accented thinking that doesn’t chain picture to the boundaries of our known reality even in the context of research. Our experience of what we can and can’t consider true is condensed in picture and representation.
Tutkielman tutkimuskysymykset ovat seuraavat: Millaisin representatiivisin
ja argumentoivin keinoin kuva tuottaa ja jäsentää tietoa? Miten kuva on tietoa tutkimuksen
kontekstissa? Miten kuvan tieto representoituu?
Aineistona tutkielmassa toimivat kaksi väitöskirjaa: Mervi Auttin Etsimessä neitikulttuuri. 1900-luvun alun valokuvaajanaisia Rovaniemellä ja Nick Sousaniksen Unflattening, sekä yksi kollaasinovelli: Max Ernstin Une semaine de bonté. Tutkielmassa tulkitaan aineistoteosten kuvallista ja ja sanallista sisältöä kokonaisuuksina, mutta keskittyen erityisesti kuvan merkitykseen
tiedon muodostumisessa. Tutkimusmenetelmä on laadullinen ja taideperustainen.
Aineistoteosten analyysimallina toimii representaatioanalyysi. Tutkielmaan kuuluu
taiteellinen osio, Of this hybrid form -näyttely, joka on ollut julkisesti esillä Lapin yliopiston Taiteiden tiedekunnan galleria Hämärässä ajalla 4.10.-20.10.2016. Taiteellinen osio myös osaltaan toimii aineistoteosten kuvien analysoinnin mallina taiteen keinoin. Tutkielman perusteella kuvaa ja sen roolia tutkimuksessa hallitsevat monenlaiset tieteellisen positivismin perinteet, joita ei ole yksinkertaista kyseenalaistaa. Kuvaa voi kuitenkin pyrkiä surrealismin sävyttämän ajattelun kautta lähestymään tavalla, joka ei kahlitse kuvaa tutkimuksenkaan kontekstissa tuntemiimme todellisuuden rajoihin. Kuvassa ja representaatiossa
tiivistyy pitkälti se, mitä koemme ja mitä emme koe voivamme pitää totena
Thesis focuses on the position of picture as a part of a whole. The research questions are as follows: In what kind of representative and argumentative ways does picture produce and construe knowledge? How is picture knowledge in the context of research? How does the knowledge of picture represent? The research material consists of two doctoral dissertations: Mervi Autti’s Etsimessä neitikulttuuri.
1900-luvun alun valokuvaajanaisia Rovaniemellä and Nick Sousanis’s Unflattening,
in addition to one visual novel: Max Ernst’s Une semaine de bonté. The visual and textual content of the research material are interpreted in this study, although picture’s role in forming knowledge remains as the centre of attention. The research method is qualitative and arts-based. The research material is analysed through representation analysis. This thesis includes an artistic part, Of this hybrid form -exhibit, that has been publicly on display in the gallery Hämärä at the Faculty of Arts and Design of University of Lapland between 4.10.2016 and 20.10.2016. The artistic part functions also as an analysis of the research material by the means of art.
Based on this thesis, picture and it’s role in research is controlled by different kinds of
traditions of scientific positivism, that are not easily questioned. Picture can however be considered through surrealism accented thinking that doesn’t chain picture to the boundaries of our known reality even in the context of research. Our experience of what we can and can’t consider true is condensed in picture and representation.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4458]