Yhteistyön moninaisuus : perusopetuksessa käytettyjä yhteistyömuotoja Lapin Kansan 1999, 2013 ja 2015 mukaan
Ollila, Anne (2016)
Ollila, Anne
Lapin yliopisto
2016
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201701021000
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201701021000
Tiivistelmä
Perusopetus pohjautuu yhteistyökäytänteisiin. Koululla on velvoite järjestää opetus niin, että jokaisella oppilaalla on mahdollisuus oppia omalla yksilöllisellä tavallaan. Opetuksessa luodaan mahdollisuuksia oppia ja työskennellä eri työtavoilla ja oppimisympäristöissä. Yhteistyö koulun sisällä ja ulkopuolisten toimijoiden kanssa tukee näitä tavoitteita. Tutkimuksessani kuvaan
perusopetuksen pedagogisten kasvatusammattilaisten yhteistyötoimintaa Lapin Kansan artikkeleiden mukaan.
Tutkimus on laadullinen ja sen aineisto koostuu Lapin Kansan artikkeleista vuosilta 1999, 2013 ja 2015 (n=206). Analysoin aineistoa teoriaohjautuvasti sisällönanalyysin keinoin. Työni pohjana käytän Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden 2014 kuvaamia yhteistyörakenteita. Tutkimuksen tarkoituksena on hahmottaa millaista kuvaa Lapin Kansa luo perusopetuksen
yhteistyöverkoista lukijoilleen. Lehdistö osana mediaa muovaa mielikuvia siitä, mitä yhteiskunnassamme tapahtuu ja mitä siellä tehdään.
Aineistosta löytyi monipuolisesti perusopetuksen arjessa harjoitettavia yhteistyötoimintoja. Yhteistyötoiminnot jaoin koulun sisäisiin, projekteihin ja hankkeisiin sekä koulun ulkoisiin yhteistyötoimintoihin. Koulun sisäisessä yhteistyössä yhteistyötä tehtiin koulun arjen toiminnoissa, järjestyksen pidossa, tukitoimissa ja oppilaiden osallisuuden takaamisessa. Kouluilla oli lukuisia projekteja ja hankkeita, jotka mahdollistivat yhteistyötoiminnan niin koulun sisäisten kuin ulkopuolisten toimijoiden kanssa. Koulun ulkopuolella yhteistyötä tehtiin koulujen välillä, kodin ja koulun kesken, koulun lähiympäristön toimijoiden kanssa ja kansainvälisesti.
Lapin Kansan artikkelit kuvaavat monipuolisesti peruskoulussa harjoitettavaa yhteistyötä. Yhteistyötoiminnot ovat OPS 2014 mukaisia. Yhteistyön toimijoina opettajat ja rehtorit ovat keskeisessä asemassa. Heidän vastuunsa ja velvoitteensa ovat järjestää yhteistyötoimintaa monipuolistamaan opetusta. Opettajat ja rehtorit voivat myös hyötyä yhteistyötoiminnasta: He voivat saada siitä ideoita ja tukea omaan työhönsä. Erityisopettajan ja koulunkäynninohjaajan sekä oppilashuollon toiminta moniammatillisessa yhteistyössä korostuu, kun on ongelmatilanteita tai havaitaan oppimisen ja kasvun tuen tarvetta. Kaiken keskiössä on oppilas. Artikkeleissa näkyy oppilaan sekä kodin oikeus omiin mielipiteisiin. He myös tietävät omat oikeutensa ja osaavat vaatia niitä.
perusopetuksen pedagogisten kasvatusammattilaisten yhteistyötoimintaa Lapin Kansan artikkeleiden mukaan.
Tutkimus on laadullinen ja sen aineisto koostuu Lapin Kansan artikkeleista vuosilta 1999, 2013 ja 2015 (n=206). Analysoin aineistoa teoriaohjautuvasti sisällönanalyysin keinoin. Työni pohjana käytän Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden 2014 kuvaamia yhteistyörakenteita. Tutkimuksen tarkoituksena on hahmottaa millaista kuvaa Lapin Kansa luo perusopetuksen
yhteistyöverkoista lukijoilleen. Lehdistö osana mediaa muovaa mielikuvia siitä, mitä yhteiskunnassamme tapahtuu ja mitä siellä tehdään.
Aineistosta löytyi monipuolisesti perusopetuksen arjessa harjoitettavia yhteistyötoimintoja. Yhteistyötoiminnot jaoin koulun sisäisiin, projekteihin ja hankkeisiin sekä koulun ulkoisiin yhteistyötoimintoihin. Koulun sisäisessä yhteistyössä yhteistyötä tehtiin koulun arjen toiminnoissa, järjestyksen pidossa, tukitoimissa ja oppilaiden osallisuuden takaamisessa. Kouluilla oli lukuisia projekteja ja hankkeita, jotka mahdollistivat yhteistyötoiminnan niin koulun sisäisten kuin ulkopuolisten toimijoiden kanssa. Koulun ulkopuolella yhteistyötä tehtiin koulujen välillä, kodin ja koulun kesken, koulun lähiympäristön toimijoiden kanssa ja kansainvälisesti.
Lapin Kansan artikkelit kuvaavat monipuolisesti peruskoulussa harjoitettavaa yhteistyötä. Yhteistyötoiminnot ovat OPS 2014 mukaisia. Yhteistyön toimijoina opettajat ja rehtorit ovat keskeisessä asemassa. Heidän vastuunsa ja velvoitteensa ovat järjestää yhteistyötoimintaa monipuolistamaan opetusta. Opettajat ja rehtorit voivat myös hyötyä yhteistyötoiminnasta: He voivat saada siitä ideoita ja tukea omaan työhönsä. Erityisopettajan ja koulunkäynninohjaajan sekä oppilashuollon toiminta moniammatillisessa yhteistyössä korostuu, kun on ongelmatilanteita tai havaitaan oppimisen ja kasvun tuen tarvetta. Kaiken keskiössä on oppilas. Artikkeleissa näkyy oppilaan sekä kodin oikeus omiin mielipiteisiin. He myös tietävät omat oikeutensa ja osaavat vaatia niitä.
Kokoelmat
- Pro gradut [4086]