Sosiaalinen media ikääntyneiden sosiaalisen tuen saamisessa
Päykkönen, Kirsi (2017)
Päykkönen, Kirsi
Lapin yliopisto
2017
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201702021062
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201702021062
Tiivistelmä
Perheenjäsenet ovat yksi tärkeimmistä sosiaalisen tuen lähteistä. Yksin asuvien ikääntyneiden määrän kasvaessa on ikääntyneiden ja heidän läheistensä välisen yhteydenpidon tukeminen välimatkoista riippumatta tärkeää, jotta ikääntyneet voisivat saada sosiaalista tukea läheisiltään silloinkin, kun kasvokkaiset kohtaamiset eivät ole mahdollisia. Sosiaalinen media on yksi keino tällaiseen yhteydenpitoon.
Tutkielman haastatteluaineisto on osana kerätty Nordic interaction and mobility research platform -tutkimushanketta keväällä 2013. Tutkimuksessa viisi ikääntynyttä, joilla ei ollut aiempaa kokemusta sosiaalisesta mediasta, heidän läheisensä ja vapaaehtoistyöntekijä koekäyttivät tablet-tietokoneella toimivaa Juttutupa-yhteisöpalvelua. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluin ja analysoitiin abduktiivista sisällönalyysiä käyttäen. Koekäyttäjiä haastateltiin ennen kokeilun alkua, sen kuluessa ja sen päätyttyä, ja kysyttiin heidän ennakko-odotuksiaan ja kokemuksiaan sosiaalisen median yhteisöpalvelun käytöstä ja yhteydenpidosta yhteisöpalvelun avulla. Tavoitteena oli selvittää, mitä sosiaalista tukea yhteisöpalvelun ikääntyneet käyttäjät kokevat saavansa, lievittääkö yhteisöpalvelun kautta saatu sosiaalinen tuki yksinäisyyttä, ja miten teknologian käytettävyys vaikuttaa ikääntyneiden sosiaalisen tuen saamiseen yhteisöpalvelun kautta.
Yhteisöpalvelua aktiivisesti käyttäneet ikääntyneet kokivat saavansa sosiaalista tukea yhteisöpalvelun kautta lähimmäistensä kanssa yhteyttä pitäessään. Yhteydenpito oli luonteeltaan arjen pienten asioiden jakamista, ja se lisäsi yhteenkuuluvuuden tunnetta ja tuotti näin verkostotukea ja emotionaalista tukea. Vastoin usein esitettyä ennakko-odotusta ei yhteisöpalvelun aktiivinen käyttö vähentänyt muuta vuorovaikutusta, vaan kasvokkaisten kohtaamisten ja puhelujen määrä säilyi näillä ikääntyneillä ennallaan yhteisöpalvelun käytön lisätessä yhteydenpidon kokonaismäärää. Yhteisöpalvelun aktiivinen käyttö vähensi yksinäisyyden tuntemuksia. Yhdellä koekäyttöön osallistuneista ikääntyneistä yksinäisyys ei helpottunut, koska käytettävyysongelmat estivät häntä onnistumasta yhteisöpalvelun käyttöönotossa. Tulokset osoittavat, että sosiaalisen median käyttö voi tarjota ikääntyneille keinon sosiaalisen tuen saamiseen ja yksinäisyyden vähentämiseen. Käytettävyysongelmat voivat kuitenkin olla esteenä sosiaalisen median käytölle, joten käytettävyyssuunnittelu ikääntyneiden erityistarpeet huomioiden on tärkeää.
Tutkielman haastatteluaineisto on osana kerätty Nordic interaction and mobility research platform -tutkimushanketta keväällä 2013. Tutkimuksessa viisi ikääntynyttä, joilla ei ollut aiempaa kokemusta sosiaalisesta mediasta, heidän läheisensä ja vapaaehtoistyöntekijä koekäyttivät tablet-tietokoneella toimivaa Juttutupa-yhteisöpalvelua. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluin ja analysoitiin abduktiivista sisällönalyysiä käyttäen. Koekäyttäjiä haastateltiin ennen kokeilun alkua, sen kuluessa ja sen päätyttyä, ja kysyttiin heidän ennakko-odotuksiaan ja kokemuksiaan sosiaalisen median yhteisöpalvelun käytöstä ja yhteydenpidosta yhteisöpalvelun avulla. Tavoitteena oli selvittää, mitä sosiaalista tukea yhteisöpalvelun ikääntyneet käyttäjät kokevat saavansa, lievittääkö yhteisöpalvelun kautta saatu sosiaalinen tuki yksinäisyyttä, ja miten teknologian käytettävyys vaikuttaa ikääntyneiden sosiaalisen tuen saamiseen yhteisöpalvelun kautta.
Yhteisöpalvelua aktiivisesti käyttäneet ikääntyneet kokivat saavansa sosiaalista tukea yhteisöpalvelun kautta lähimmäistensä kanssa yhteyttä pitäessään. Yhteydenpito oli luonteeltaan arjen pienten asioiden jakamista, ja se lisäsi yhteenkuuluvuuden tunnetta ja tuotti näin verkostotukea ja emotionaalista tukea. Vastoin usein esitettyä ennakko-odotusta ei yhteisöpalvelun aktiivinen käyttö vähentänyt muuta vuorovaikutusta, vaan kasvokkaisten kohtaamisten ja puhelujen määrä säilyi näillä ikääntyneillä ennallaan yhteisöpalvelun käytön lisätessä yhteydenpidon kokonaismäärää. Yhteisöpalvelun aktiivinen käyttö vähensi yksinäisyyden tuntemuksia. Yhdellä koekäyttöön osallistuneista ikääntyneistä yksinäisyys ei helpottunut, koska käytettävyysongelmat estivät häntä onnistumasta yhteisöpalvelun käyttöönotossa. Tulokset osoittavat, että sosiaalisen median käyttö voi tarjota ikääntyneille keinon sosiaalisen tuen saamiseen ja yksinäisyyden vähentämiseen. Käytettävyysongelmat voivat kuitenkin olla esteenä sosiaalisen median käytölle, joten käytettävyyssuunnittelu ikääntyneiden erityistarpeet huomioiden on tärkeää.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4458]