Valmennuspajat Mahis ja Tärppi : osallisuuden tukemista sosiaalisissa ja teknologisissa ympäristöissä
Hauhia, Susanna (2016)
Hauhia, Susanna
Lapin yliopisto
2016
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201702021065
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201702021065
Tiivistelmä
Tutkimuksessani tarkastelin sosiaalisen osallisuuden sekä niin sanottujen teknologia- ja digitaalisen osallisuuden kokemuksia valmennuspajatoiminnassa. Tutkimukseni kohteena oli Muhoksella toimivien valmennuspajojen Mahiksen ja Tärpin asiakkaiden kokemat vaikutukset osallisuudesta. Valmennuspaja Mahis on suunnattu muhoslaisille alle 29- vuotiaille nuorille ja nuorille aikuisille. Valmennuspaja Tärppi on suunnattu muhoslaisille yli 28- vuotiaille työttömille tai työelämän ulkopuolella oleville. Valmennuspajoilla tuetaan asiakasta työmarkkinoille palaamisessa ja oman uran löytämisessä sekä autetaan koulutus- ja työpaikkojen etsimisessä. Tutkimukseni keskittyi tarkastelemaan valmennuspajojen asiakkaiden kokemuksia valmennuspajatoimintaan osallistumisesta sekä laajemmin tarkasteltuna osallistumisen merkitystä heidän elämäntilanteeseensa, osallisuuteensa sekä teknologia- ja digitaaliseen osallisuuteensa peilaten. Kiinnostuksen kohteena olivat myös asiakkaiden näkemykset valmennuspajatoiminnan vaikutuksista heidän työllistymiseensä tai koulutussuunnitelmiin sekä arkielämäntaitoihin. Keräsin tutkimusaineistoni lokakuussa 2016 sähköisenä kyselynä ja kyselyyn vastasi 43 valmennuspajojen asiakasta. Kysely sisälsi sekä määrällisiä että laadullisia kysymyksiä. Määrällisen aineiston analyysissa hyödynsin SPSS-ohjelmaa ja laadullisen aineiston kohdalla teemoittelua.
Valmennuspajatoiminnan oli koettu vaikuttaneen osallisuuteen siten, että oma yksilökohtainen tulevaisuuden suunnitelma oli selkiytynyt. Selkeytymistä oli tapahtunut oman työkunnon hahmottumisen, koulutusvaihtoehtojen, työkokeilun ja työn sekä eläkeasioiden osalta. Tämä on tärkeää yksilöllisen osallisuuden toteutumisen ja sen kokemisen näkökulmasta. Vastaajilla oli oman tulevaisuutensa osalta selkeitä suunnitelmia. Valmennuspajatoiminnasta nousi esiin pääasiassa positiivisia asioita ja toiminta oli koettu hyväksi. Kaiken kaikkiaan sosiaalisen osallisuuden valmennuspajatoiminnassa voitiin todeta toteutuvan. Kyselyyn vastanneet olivat lähes kaikki jollakin tavalla tuoneet ilmi jonkin, valmennuspajatoiminnan kautta saadun osallisuutta vahvistavan kokemuksen. Osallisuudella vaikutti olevan myös hyvinvointia lisäävä vaikutus. Teknologisen ja digitaalisen osallisuuden näkökulmasta suurin osa oli kokenut saaneensa valmennuspajalta apua tietokoneen ja muiden teknologisten välineiden käyttämiseen. Suurella osalla oli myös kokemus siitä, että he ovat saaneet ohjausta ja neuvontaa sähköiseen asiointiin eri viranomaistahojen kanssa. Osallisuuden vahvistaminen teknologian avulla olisi tärkeää tulevaisuudessa valmennuspajoilla. Videoneuvottelumahdollisuuksien hyödyntämisen ja sosiaalisen median sovellusten käyttämisen kautta valmennuspajat voisivat mahdollisesti tavoittaa niitäkin asiakkaita, joilla on vaikeuksia osallistua kasvokkaisiin tapaamisiin.
Valmennuspajatoiminnan oli koettu vaikuttaneen osallisuuteen siten, että oma yksilökohtainen tulevaisuuden suunnitelma oli selkiytynyt. Selkeytymistä oli tapahtunut oman työkunnon hahmottumisen, koulutusvaihtoehtojen, työkokeilun ja työn sekä eläkeasioiden osalta. Tämä on tärkeää yksilöllisen osallisuuden toteutumisen ja sen kokemisen näkökulmasta. Vastaajilla oli oman tulevaisuutensa osalta selkeitä suunnitelmia. Valmennuspajatoiminnasta nousi esiin pääasiassa positiivisia asioita ja toiminta oli koettu hyväksi. Kaiken kaikkiaan sosiaalisen osallisuuden valmennuspajatoiminnassa voitiin todeta toteutuvan. Kyselyyn vastanneet olivat lähes kaikki jollakin tavalla tuoneet ilmi jonkin, valmennuspajatoiminnan kautta saadun osallisuutta vahvistavan kokemuksen. Osallisuudella vaikutti olevan myös hyvinvointia lisäävä vaikutus. Teknologisen ja digitaalisen osallisuuden näkökulmasta suurin osa oli kokenut saaneensa valmennuspajalta apua tietokoneen ja muiden teknologisten välineiden käyttämiseen. Suurella osalla oli myös kokemus siitä, että he ovat saaneet ohjausta ja neuvontaa sähköiseen asiointiin eri viranomaistahojen kanssa. Osallisuuden vahvistaminen teknologian avulla olisi tärkeää tulevaisuudessa valmennuspajoilla. Videoneuvottelumahdollisuuksien hyödyntämisen ja sosiaalisen median sovellusten käyttämisen kautta valmennuspajat voisivat mahdollisesti tavoittaa niitäkin asiakkaita, joilla on vaikeuksia osallistua kasvokkaisiin tapaamisiin.
Kokoelmat
- Pro gradut [4084]