Prekaarin työn sankarit ja uhrit : vuokratyön ja vuokratyöläisten representoiminen ammattiliittojen ja henkilöstöpalvelualan yritysten viestinnässä
Seurujärvi, Minna (2017)
Seurujärvi, Minna
Lapin yliopisto
2017
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201703101091
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201703101091
Tiivistelmä
Tutkielmassa tarkastellaan, millaisia kuvauksia vuokratyötä välittävät yritykset ja ammattiliitot omassa viestinnässään rakentavat vuokratyöstä ja vuokratyöntekijöistä. Vuokratyöstä puhuttaessa nämä tahot eivät määrittele ainoastaan vuokratyötä tai vuokratyöntekijää, vaan samalla rakennetaan mallia työmarkkinoiden toiminnasta sekä työelämässä toimimisen normeista.
Vuokratyöhön on liitetty työntekijän kannalta ongelmallisia piirteitä liittyen työn jatkuvaan epävarmuuteen sekä vuokratyöntekijöiden heikompaan asemaan muihin työntekijäryhmiin verrattuna. Vuokratyötä voi pitää yhteiskunnallisena asemana, jossa työ ei enää tuo sellaista taloudellista turvaa, kuin siltä odotetaan. Prekariaattiteorian mukaan yhteiskunnan rakenteellisten muutosten vuoksi yhä useammat ihmiset nykyään löytävät itsensä tällaisten periteisesti suojaa tarjonneiden instituutioiden ulkopuolelta.
Tutkimusaineisto koostuu kahden ammattiliiton jäsenlehtien vuokratyöaiheisista kirjoituksista sekä kahden henkilöstöpalveluyrityksen internetsivuista. Tarkastelussa sovelletaan kulttuurintutkimuksen konstruktionistista viitekehystä, jossa kiinnitetään huomiota merkityksenannon sosiaaliseen luonteeseen todellisuutta rakentavana prosessina. Tutkimusmenetelmänä on sisällönanalyysi.
Ammattiliitot kuvaavat vuokratyön pääasiassa laaduttomaksi työksi, jota tehdään viimeisenä vaihtoehtona pakon edessä. Vuokratyön katsotaan eriarvoistavan työntekijöitä, minkä vuoksi se halutaan torjua työpaikoilta. Vuokratyön torjuminen on selvästi vahvempaa teollisuuden aloilla kuin yksityisillä palvelualoilla. Joissain tapauksissa vuokratyöhön asennoituminen kuitenkin muuttuu ehdolliseksi, eivätkä perustelut vuokratyön tapauskohtaisesta hyväksyttävyydestä aina liity työehtoihin vaan ne liittyvät myös työntekijän ominaisuuksiin.
Vuokrausyritysten mainonnassa vuokratyö kuvataan ratkaisuksi etenkin nuorten kohtaamaan työttömyyteen. Vuokratyötä ei mainonnassakaan kuvata työpaikkana, jonne tultaisiin jäädäkseen vaan elämänvaiheeksi, jonka läpikäyminen edesauttaa myöhempää työllistymistä. Vuokrausyritys tarjoaa työnhakijalle mahdollisuuden kehittää osaamistaan, hankkia työkokemusta ja näyttää oma osaamisensa. Työelämässä menestyminen määritellään asennekysymykseksi ja työntekijän halukkuudeksi tarttua tarjottuihin työmahdollisuuksiin.
Vuokratyöhön on liitetty työntekijän kannalta ongelmallisia piirteitä liittyen työn jatkuvaan epävarmuuteen sekä vuokratyöntekijöiden heikompaan asemaan muihin työntekijäryhmiin verrattuna. Vuokratyötä voi pitää yhteiskunnallisena asemana, jossa työ ei enää tuo sellaista taloudellista turvaa, kuin siltä odotetaan. Prekariaattiteorian mukaan yhteiskunnan rakenteellisten muutosten vuoksi yhä useammat ihmiset nykyään löytävät itsensä tällaisten periteisesti suojaa tarjonneiden instituutioiden ulkopuolelta.
Tutkimusaineisto koostuu kahden ammattiliiton jäsenlehtien vuokratyöaiheisista kirjoituksista sekä kahden henkilöstöpalveluyrityksen internetsivuista. Tarkastelussa sovelletaan kulttuurintutkimuksen konstruktionistista viitekehystä, jossa kiinnitetään huomiota merkityksenannon sosiaaliseen luonteeseen todellisuutta rakentavana prosessina. Tutkimusmenetelmänä on sisällönanalyysi.
Ammattiliitot kuvaavat vuokratyön pääasiassa laaduttomaksi työksi, jota tehdään viimeisenä vaihtoehtona pakon edessä. Vuokratyön katsotaan eriarvoistavan työntekijöitä, minkä vuoksi se halutaan torjua työpaikoilta. Vuokratyön torjuminen on selvästi vahvempaa teollisuuden aloilla kuin yksityisillä palvelualoilla. Joissain tapauksissa vuokratyöhön asennoituminen kuitenkin muuttuu ehdolliseksi, eivätkä perustelut vuokratyön tapauskohtaisesta hyväksyttävyydestä aina liity työehtoihin vaan ne liittyvät myös työntekijän ominaisuuksiin.
Vuokrausyritysten mainonnassa vuokratyö kuvataan ratkaisuksi etenkin nuorten kohtaamaan työttömyyteen. Vuokratyötä ei mainonnassakaan kuvata työpaikkana, jonne tultaisiin jäädäkseen vaan elämänvaiheeksi, jonka läpikäyminen edesauttaa myöhempää työllistymistä. Vuokrausyritys tarjoaa työnhakijalle mahdollisuuden kehittää osaamistaan, hankkia työkokemusta ja näyttää oma osaamisensa. Työelämässä menestyminen määritellään asennekysymykseksi ja työntekijän halukkuudeksi tarttua tarjottuihin työmahdollisuuksiin.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4505]