Kohti sujuvampaa yhteistyötä : luokanopettajien käsityksiä Wilmasta kodin ja koulun yhteistyön välineenä
Saarijärvi, Henna (2017)
Saarijärvi, Henna
Lapin yliopisto
2017
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201703101099
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201703101099
Tiivistelmä
Tutkielmani tarkoituksena on selvittää millaisia käsityksiä luokanopettajilla on sähköisestä viestintäjärjestelmä Wilmasta kodin ja koulun välisessä yhteistyössä. Kysyn millaisia käsityksiä luokanopettajilla on verkkopohjaisesta reissuvihkosta: miten se edistää kodin ja koulun välistä yhteistyötä ja millaisia haasteita sen käyttöön mahdollisesti liittyy.
Teen laadullista tutkimusta käyttäen survey- menetelmää. Aineistonkeruumuotona toimii etukäteen strukturoitu kyselylomake, joka toteutetaan webropol-työkalun avulla sähköisesti. Tutkimusaineisto koostuu 61 ympäri Suomea työskentelevän luokanopettajan vastauksesta. Analysoin aineistoa laadullisen sisällönanalyysin avulla.
Tutkimustulosten mukaan luokanopettajat kokevat Wilman toimivana yhteistyön muotona. Wilma koetaan nopeana ja tehokkaana. Sen käyttö on lisännyt yhteistyön määrää kodin ja koulun välillä ja viestit saavuttavat vastaanottajan entistä varmemmin. Opettajat ovat tyytyväisiä Wilman ominaisuuteen dokumentoida kaikki sinne lisätty informaatio. Wilmaa käytetään pääasiassa tiedostusluontoisten ja yksiselitteisten asioiden viestimiseen. Nopeaa reagointia vaativissa ja ongelmallisissa tilanteisissa sopivana yhteistyön muotona suositaan perinteisiä puheluja tai kasvokkaisia tapaamisia.
Vastaajat kokevat yhteistyömuodon haasteena huoltajat, jotka eivät käytä Wilmaa lainkaan tai harvoin. Väärinymmärrykset, tunnekuohuissa kirjoitetut viestit sekä käyttökoulutuksen puute koetaan haasteina Wilman avulla viestittäessä. Positiivisena koetaan, että viestejä voi lähettää ajasta ja paikasta riippumatta. Haitaksi nimetään se, että osa huoltajista odottaa opettajan olevan aina tavoitettavissa. Joissakin tapauksissa yhteistyöhön kaivataan pelisääntöjä, jotka helpottavat yhteistyön sujuvuutta.
Teen laadullista tutkimusta käyttäen survey- menetelmää. Aineistonkeruumuotona toimii etukäteen strukturoitu kyselylomake, joka toteutetaan webropol-työkalun avulla sähköisesti. Tutkimusaineisto koostuu 61 ympäri Suomea työskentelevän luokanopettajan vastauksesta. Analysoin aineistoa laadullisen sisällönanalyysin avulla.
Tutkimustulosten mukaan luokanopettajat kokevat Wilman toimivana yhteistyön muotona. Wilma koetaan nopeana ja tehokkaana. Sen käyttö on lisännyt yhteistyön määrää kodin ja koulun välillä ja viestit saavuttavat vastaanottajan entistä varmemmin. Opettajat ovat tyytyväisiä Wilman ominaisuuteen dokumentoida kaikki sinne lisätty informaatio. Wilmaa käytetään pääasiassa tiedostusluontoisten ja yksiselitteisten asioiden viestimiseen. Nopeaa reagointia vaativissa ja ongelmallisissa tilanteisissa sopivana yhteistyön muotona suositaan perinteisiä puheluja tai kasvokkaisia tapaamisia.
Vastaajat kokevat yhteistyömuodon haasteena huoltajat, jotka eivät käytä Wilmaa lainkaan tai harvoin. Väärinymmärrykset, tunnekuohuissa kirjoitetut viestit sekä käyttökoulutuksen puute koetaan haasteina Wilman avulla viestittäessä. Positiivisena koetaan, että viestejä voi lähettää ajasta ja paikasta riippumatta. Haitaksi nimetään se, että osa huoltajista odottaa opettajan olevan aina tavoitettavissa. Joissakin tapauksissa yhteistyöhön kaivataan pelisääntöjä, jotka helpottavat yhteistyön sujuvuutta.
Kokoelmat
- Pro gradut [3936]