”Huomasin, että ehkä minusta sittenkin on urheilijaksi” : Lapin Urheiluakatemian yläkoulutoiminta ja akatemianuoren elämisen taidot
Tarvonen, Silja (2017)
Tarvonen, Silja
Lapin yliopisto
2017
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201703101101
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201703101101
Tiivistelmä
Tutkielman tarkoituksena oli selvittää Lapin Urheiluakatemian yläkoulutoiminnan yhteyttä akatemianuorten elämisen taitoihin. Tutkimus toteutettiin urheilijalähtöisestä näkökulmasta. Tutkimuksessa tarkasteltiin nuorten ajankäytön rytmitystä, ateriarytmiä, ruutuaikaa ja unirytmiä arjessa. Elämisen taitoina tarkasteltiin ajanhallintaa, itsestä huolehtimista ja tavoitteiden asettelua.
Tutkimuksen aineistona olivat Lapin Urheiluakatemian yläkoulutoimintaan osallistuneiden 8- ja 9-luokkalaisten nuorten puolistrukturoidut lomakekyselyt (n=24). Tutkimus toteutettiin Webropol internetkyselynä. Kyseessä oli mixed methods -tutkimus, joka sisälsi määrällistä ja laadullista aineistoa. Aineisto analysoitiin tilastollisilla menetelmillä ja aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla.
Tutkimuksen mukaan ajankäyttö toteutui nuorilla arjessa melko säännöllisesti. Ajanhallintaan sisältyi ajankäytön rytmittämistä ja ennakoimista sekä ruokailujen ja unen rytmittämistä. Itsestä huolehtimiseen sisältyi henkisestä hyvinvoinnista, velvollisuuksista, levosta ja ravitsemuksesta huolehtimista. Tavoitteiden asetteluun sisältyi tavoitteiden asettamista, urheilussa kehittymistä sekä itsen ja palautumisen kehittämistä.
Tutkimuksen aineistona olivat Lapin Urheiluakatemian yläkoulutoimintaan osallistuneiden 8- ja 9-luokkalaisten nuorten puolistrukturoidut lomakekyselyt (n=24). Tutkimus toteutettiin Webropol internetkyselynä. Kyseessä oli mixed methods -tutkimus, joka sisälsi määrällistä ja laadullista aineistoa. Aineisto analysoitiin tilastollisilla menetelmillä ja aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla.
Tutkimuksen mukaan ajankäyttö toteutui nuorilla arjessa melko säännöllisesti. Ajanhallintaan sisältyi ajankäytön rytmittämistä ja ennakoimista sekä ruokailujen ja unen rytmittämistä. Itsestä huolehtimiseen sisältyi henkisestä hyvinvoinnista, velvollisuuksista, levosta ja ravitsemuksesta huolehtimista. Tavoitteiden asetteluun sisältyi tavoitteiden asettamista, urheilussa kehittymistä sekä itsen ja palautumisen kehittämistä.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4535]