Leffailua Disneyn maailmassa! : alaluokkalaiset tarkastelemassa ystävyyttä elokuvakasvatuskokeilussa
Huttu-Hiltunen, Juuli; Tuisku, Kirsi (2017)
Huttu-Hiltunen, Juuli
Tuisku, Kirsi
Lapin yliopisto
2017
openAccess
Tiivistelmä
Tutkimuksemme on laadullinen toimintatutkimus, joka sijoittuu kasvatustieteen tutkimuskenttään. Tarkoituksenamme on selvittää elokuvakasvatuskokeilumme avulla, millaisia käsityksiä ystävyydestä 26:lla toisen- ja kolmannen luokan oppilaalla on. Elokuvakasvatuskokeilumme aikana teemme havaintoja myös omasta toiminnastamme opettajina ja elokuvakasvattajina; mitkä ovat vahvuuksiamme, mitä meidän tulisi kehittää.
Käytämme tutkimuksessamme tutkija-, aineisto-, teoria- ja menetelmätriangulaatiota. Aineistona käytämme elokuvakasvatuskokeilun video- ja äänimateriaalia, lasten piirroksia, tehtäväpapereita, sadutusta sekä tutkimuspäiväkirjamerkintöjämme. Analyysimenetelmäksi valitsimme aineistolähtöisen sisällönanalyysin.
Vielä kolmannella luokalla lasten käsitykset ystävyydestä ovat paljolti konkreettisia ja toimintaan painottuneita. Ystävyyden perustelu tuntui monille vaikealta. Pedagogisista taidoistamme huomasimme kehitettävää esimerkiksi käytännön toiminnan suunnittelussa. Vahvuuksinamme näyttäytyivät muun muassa hyvän ilmapiirin luominen sekä taidot keskustella oppilaiden kanssa. Elokuvakasvatus vaatii aikaa sekä rohkeutta opettajalta, jotta lapsille merkityksellisistä teemoista saadaan mahdollisimman hedelmällinen keskustelu. Tutkimuksen avulla saamme tietoa omista vahvuuksistamme ja heikkouksistamme opettajina ja elokuvakasvattajina sekä tämän ikäisten lasten ajattelusta ja ystävyyskäsityksistä.
Käytämme tutkimuksessamme tutkija-, aineisto-, teoria- ja menetelmätriangulaatiota. Aineistona käytämme elokuvakasvatuskokeilun video- ja äänimateriaalia, lasten piirroksia, tehtäväpapereita, sadutusta sekä tutkimuspäiväkirjamerkintöjämme. Analyysimenetelmäksi valitsimme aineistolähtöisen sisällönanalyysin.
Vielä kolmannella luokalla lasten käsitykset ystävyydestä ovat paljolti konkreettisia ja toimintaan painottuneita. Ystävyyden perustelu tuntui monille vaikealta. Pedagogisista taidoistamme huomasimme kehitettävää esimerkiksi käytännön toiminnan suunnittelussa. Vahvuuksinamme näyttäytyivät muun muassa hyvän ilmapiirin luominen sekä taidot keskustella oppilaiden kanssa. Elokuvakasvatus vaatii aikaa sekä rohkeutta opettajalta, jotta lapsille merkityksellisistä teemoista saadaan mahdollisimman hedelmällinen keskustelu. Tutkimuksen avulla saamme tietoa omista vahvuuksistamme ja heikkouksistamme opettajina ja elokuvakasvattajina sekä tämän ikäisten lasten ajattelusta ja ystävyyskäsityksistä.
Kokoelmat
- Pro gradut [3932]