“Se on ihan hauskanpitoa meillekin ja sit kun siihen vielä saa muutkin pitämään hauskaa niin on vaan parempi” : välituntitoiminta Liikkuva koulu -ohjelmassa
Harju, Henna; Hulsi, Petra (2017)
Harju, Henna
Hulsi, Petra
Lapin yliopisto
2017
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201703301116
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201703301116
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielmassa on tarkoituksena kuvailla, millä tavoin Liikkuvaksi kouluksi rekisteröityneiden alakoulujen välituntiliikuttajina toimivat oppilaat toteuttavat välituntitoimintaa sekä mitä välituntiliikuttajana toimiminen merkitsee liikuttajille. Haluamme tutkimuksessamme antaa oppilaiden ajatuksille äänen. Tutkimuksemme edustaa laadullista tutkimusta ja olemme käyttäneet hermeneuttista lähestymistapaa. Aineistonkeruumenetelmänä käytimme teemahaastatteluita, jotka toteutettiin pareittain. Haastateltavat välituntiliikuttajat ovat 5.–6. luokan oppilaita sekä yhdestä Rovaniemen että yhdestä Naantalin alakoulusta. Haastateltavia pareja on yhteensä kuusi. Aineisto on analysoitu käyttäen aineistolähtöistä sisällönanalyysia.
Tutkimustulokset osoittavat, että välituntitoimintaan ei osallistuta liikunnan hyödyt edellä vaan pikemminkin lähdetään pitämään hauskaa yhdessä kavereiden kanssa. Välituntiliikuttajien mukaan lapset osallistuvat toimintaan aktiivisesti, eikä heitä ole vaikea saada mukaan liikkumaan. Aktiivisin osallistujajoukko on tulosten mukaan koulun pienimmät oppilaat. Välituntiliikuttajat kokevat toiminnan suunnittelun olevan pääasiassa helppoa. He kertovat tietävänsä mistä hakea apua, jos tarvitsevat tukea toiminnan suunnitteluun ja järjestämiseen. Välituntiliikuttajien mukaan toiminnan suurimpana kehityskohteena on koulupihojen kunnostaminen, sillä pihoihin kaivataan lisää virikkeellisyyttä. Välituntiliikuttajana toimiminen merkitsee välkkäreille itselleen sekä hauskan pitämistä että ilon tuottamista muille, fyysisen aktiivisuuden lisäämistä, vuorovaikutustaitojen oppimista sekä kokemuksen saamista ohjaamisesta.
Tutkimustulokset osoittavat, että välituntitoimintaan ei osallistuta liikunnan hyödyt edellä vaan pikemminkin lähdetään pitämään hauskaa yhdessä kavereiden kanssa. Välituntiliikuttajien mukaan lapset osallistuvat toimintaan aktiivisesti, eikä heitä ole vaikea saada mukaan liikkumaan. Aktiivisin osallistujajoukko on tulosten mukaan koulun pienimmät oppilaat. Välituntiliikuttajat kokevat toiminnan suunnittelun olevan pääasiassa helppoa. He kertovat tietävänsä mistä hakea apua, jos tarvitsevat tukea toiminnan suunnitteluun ja järjestämiseen. Välituntiliikuttajien mukaan toiminnan suurimpana kehityskohteena on koulupihojen kunnostaminen, sillä pihoihin kaivataan lisää virikkeellisyyttä. Välituntiliikuttajana toimiminen merkitsee välkkäreille itselleen sekä hauskan pitämistä että ilon tuottamista muille, fyysisen aktiivisuuden lisäämistä, vuorovaikutustaitojen oppimista sekä kokemuksen saamista ohjaamisesta.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4472]