”Maailman maat pystyvät yhteistyöhön, kun tarpeeksi iso asia on kyseessä” : diskurssianalyysi suomalaisen joukkotiedotuksen Pariisin ilmastosopimuksen representaatioista
Tikkakoski, Katri (2017)
Tikkakoski, Katri
Lapin yliopisto
2017
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201704061134
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201704061134
Tiivistelmä
Tutkimukseni aihe on suomalaisen median luomat representaatiot Pariisin ilmastosopimuksesta. Pariisin sopimus on 197 Yhdistyneiden Kansakuntien jäsenvaltion joulukuussa 2015 neuvottelema kansainvälinen sopimus, jolla pyritään hidastamaan ilmastonmuutosta.
Medialla on merkittävä vaikutus ihmisten mielikuviin, arvoihin ja tietoihin. Tiedotusvälineet voivat valita tavan, jolla ne kehystävät uutisaiheitaan. Medialla on toisin sanoen valta valita uutisten aiheet ja tavat puhua tapahtumista. Nämä kaikki ovat yhteydessä ihmisten toimintaan, jonka vuoksi medialla nähdään olevan valtaa. Analysoiduissa uutisissa on nähtävissä niiden tapa kuvata ilmastonmuutosta ja Pariisin sopimusta eri puhumisen tavoilla enemmän mahdollisuutena kuin uhkana. Tutkimustulokset ovat neljä diskurssia eli puhumisen tapaa: yhteistyö-, aika-, ympäristö- ja talousdiskurssit.
Tämän tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostuu median vallasta ja sen kyvystä vaikuttaa representaatioiden ja kehystyksen kautta ihmisten toimintaan. Tutkimuksen aineistona toimivat neljän suomalaisen verkkouutissivuston 143 uutista Pariisin ilmastoneuvotteluista ja -sopimuksesta joulukuun 2015 ja syyskuun 2016 välillä. Aikarajaus aineistolle muodostui kahdesta käännekohdasta, neuvottelujen alkamisesta joulukuussa 2015 ja Euroopan unionin ratifioinnista syyskuussa 2016.
Medialla on merkittävä vaikutus ihmisten mielikuviin, arvoihin ja tietoihin. Tiedotusvälineet voivat valita tavan, jolla ne kehystävät uutisaiheitaan. Medialla on toisin sanoen valta valita uutisten aiheet ja tavat puhua tapahtumista. Nämä kaikki ovat yhteydessä ihmisten toimintaan, jonka vuoksi medialla nähdään olevan valtaa. Analysoiduissa uutisissa on nähtävissä niiden tapa kuvata ilmastonmuutosta ja Pariisin sopimusta eri puhumisen tavoilla enemmän mahdollisuutena kuin uhkana. Tutkimustulokset ovat neljä diskurssia eli puhumisen tapaa: yhteistyö-, aika-, ympäristö- ja talousdiskurssit.
Tämän tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostuu median vallasta ja sen kyvystä vaikuttaa representaatioiden ja kehystyksen kautta ihmisten toimintaan. Tutkimuksen aineistona toimivat neljän suomalaisen verkkouutissivuston 143 uutista Pariisin ilmastoneuvotteluista ja -sopimuksesta joulukuun 2015 ja syyskuun 2016 välillä. Aikarajaus aineistolle muodostui kahdesta käännekohdasta, neuvottelujen alkamisesta joulukuussa 2015 ja Euroopan unionin ratifioinnista syyskuussa 2016.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4535]