"Yleensä nettikiusaaminen on jopa pahempaa kuin konkreettinen face2face kiusaaminen" : helsinkiläisten ja rovaniemeläisten yhdeksäsluokkalaisten oppilaiden käsityksiä verkossa tapahtuvasta kiusaamisesta
Liikala, Ville (2016)
Liikala, Ville
Lapin yliopisto
2016
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201705021155
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201705021155
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkimukseni kuvaa fenomenografisella lähestymistavalla kahden eri paikkakunnan peruskoulun yhdeksäsluokkalaisten käsityksien ja kokemuksien eroavaisuuksia sekä yhteneväisyyksiä koskien verkossa tapahtuvaa kiusaamista. Lisäksi keskeisenä tarkoituksena on tarkastella Helsingissä ja Rovaniemellä opiskelevien nuorten kiusaamiskokemuksia heidän käyttämissään verkkosivustoissa tai -sovelluksissa. Tavoitteena on myös selvittää heidän näkemyksiään verkkokiusaamisen ennaltaehkäisyyn ja vähentämiseen.
Tutkimukseni aineistona käytän sekä kandidaatintutkielmani aineistoa että uutta aineistoa, jonka keräsin Helsingistä käsillä olevaa tutkimustani varten. Molemmat aineistot ovat kerätty Padlet.com -sivuston kautta, mihin rakensin oppilaille avoimista kysymyksistä rakentuneen kyselylomakkeen. Kyselylomake oli luonnollisesti molemmissa tapauksissa täysin sama. Tutkimuksien aineistonkeruutilanteissa olin itse paikalla informoimassa oppilaita ja vastaamassa mahdollisiin ongelmatilanteisiin. Oppilaat vastasivat kyselyyn tietokoneiden välityksellä kyselyä varten varatulla oppitunnilla.
Kokemukset ja käsitykset verkkokiusaamisesta ilmiönä, sisältäen kyseisen kiusaamisen muodon tavat ja ympäristöt, osoittautuivat yllättävän yhtenäisiksi kahden tutkimuspaikkakunnan välillä. Verkossa kiusaaminen koettiin kasvotusten tapahtuvaa, perinteistä koulukiusaamista yleisemmäksi, ja sen kohteeksi saattoi joutui lähes kuka tahansa. Oppilaan erilaisuus muihin nähden lisäsi todennäköisyyttä joutua verkkokiusaamisen kohteeksi. Lähes joka neljäs nuori totesi, ettei alkaneelle kiusaamiselle voinut verkossa tehdä mitään.
Tutkimukseni aineistona käytän sekä kandidaatintutkielmani aineistoa että uutta aineistoa, jonka keräsin Helsingistä käsillä olevaa tutkimustani varten. Molemmat aineistot ovat kerätty Padlet.com -sivuston kautta, mihin rakensin oppilaille avoimista kysymyksistä rakentuneen kyselylomakkeen. Kyselylomake oli luonnollisesti molemmissa tapauksissa täysin sama. Tutkimuksien aineistonkeruutilanteissa olin itse paikalla informoimassa oppilaita ja vastaamassa mahdollisiin ongelmatilanteisiin. Oppilaat vastasivat kyselyyn tietokoneiden välityksellä kyselyä varten varatulla oppitunnilla.
Kokemukset ja käsitykset verkkokiusaamisesta ilmiönä, sisältäen kyseisen kiusaamisen muodon tavat ja ympäristöt, osoittautuivat yllättävän yhtenäisiksi kahden tutkimuspaikkakunnan välillä. Verkossa kiusaaminen koettiin kasvotusten tapahtuvaa, perinteistä koulukiusaamista yleisemmäksi, ja sen kohteeksi saattoi joutui lähes kuka tahansa. Oppilaan erilaisuus muihin nähden lisäsi todennäköisyyttä joutua verkkokiusaamisen kohteeksi. Lähes joka neljäs nuori totesi, ettei alkaneelle kiusaamiselle voinut verkossa tehdä mitään.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4461]