Suomi-luksus muodissa - Vastuullinen suomalainen luksus suunnittelijan näkökulmasta
Mäklin, Susanna (2017)
Mäklin, Susanna
Lapin yliopisto
2017
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201705081160
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201705081160
Tiivistelmä
Tutkimukseni on laadullinen tutkimus, joka käsittelee vastuullista luksusvaateteollisuutta ja sen mahdollisuuksia Suomessa. Olen valinnut pro gradu tutkimukseeni yhden suomalaisen vaatetusalan yrityksen Lovian, jonka kautta tutkin ja käsittelen vastuullisen luksuksen ilmiötä keskittyen suunnittelijan näkökulmaan.
Tutkimuksessani pyrin selvittämään mitä vastuullinen luksus tarkoittaa, sekä millaisia vaatimuksia vastuullisuus asettaa suunnittelijan työhön luksusvaatteiden suunnittelussa. Näiden kysymysten pohjalta tutkin, mitkä ovat suomalaisten brändien mahdollisuudet toimia vastuullisen ideologian mukaisesti luksusvaatemarkkinoilla. Tutkimusaineiston analyysimenetelmänä käytän aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Aineisto koostuu haastattelusta Outi Korpilaaksolle, joka on vastuullisen luksusvaatemerkin Lovia Oy:n yksi perustajäsen ja suunnittelija. Tutkimukseni teoriat pohjaavat kansainvälisiin luksusta käsitteleviin tutkimuksiin, sekä muotia ja vastuullisuutta käsittelevään kirjallisuuteen.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että tulevaisuudessa vastuullisuuden toteuttaminen luksusyrityksissä on ensiarvoisen tärkeää, sillä tulevaisuuden luksus on entistä enemmän arvopohjaista. Vastuullinen luksus tulee kasvamaan ilmiönä lähivuosina hyvinkin nopeasti, sillä kuluttajien ja suunnittelijoiden tietoisuus vaateteollisuuden vaikutuksista ihmisiin ja luontoon kasvaa koko ajan. This research is a qualitative study, about responsible luxury industry and its possibilities in Finland, also taking on account designer’s position. The case of this research is a Finnish company Lovia Oy, through which I`m examining the phenomenon of responsible luxury.
My aspiration is to find answers to the following questions: what responsible luxury means and what kind of requirements it sets to fashion designers who work in luxury industry. Based on these issues I examine which are the possibilities for Finnish brands to act with the ideology of responsible luxury. My research data comes from one theme interview made with Outi Korpilaakso who is founder and head designer of Finnish clothing brand Lovia Oy. As an analyzing method I use the data-driven content analysis. My research theories are based on the studies of luxury fashion and fashion theories.
The result of the research point to the conclusion that the responsible luxury companies will become more successful in the future, because luxury is more and more value-driven. Responsible luxury phenomenon will continue to grow very rapidly in the coming years, because luxury consumers and designers are more aware of the environmental issues.
Tutkimuksessani pyrin selvittämään mitä vastuullinen luksus tarkoittaa, sekä millaisia vaatimuksia vastuullisuus asettaa suunnittelijan työhön luksusvaatteiden suunnittelussa. Näiden kysymysten pohjalta tutkin, mitkä ovat suomalaisten brändien mahdollisuudet toimia vastuullisen ideologian mukaisesti luksusvaatemarkkinoilla. Tutkimusaineiston analyysimenetelmänä käytän aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Aineisto koostuu haastattelusta Outi Korpilaaksolle, joka on vastuullisen luksusvaatemerkin Lovia Oy:n yksi perustajäsen ja suunnittelija. Tutkimukseni teoriat pohjaavat kansainvälisiin luksusta käsitteleviin tutkimuksiin, sekä muotia ja vastuullisuutta käsittelevään kirjallisuuteen.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että tulevaisuudessa vastuullisuuden toteuttaminen luksusyrityksissä on ensiarvoisen tärkeää, sillä tulevaisuuden luksus on entistä enemmän arvopohjaista. Vastuullinen luksus tulee kasvamaan ilmiönä lähivuosina hyvinkin nopeasti, sillä kuluttajien ja suunnittelijoiden tietoisuus vaateteollisuuden vaikutuksista ihmisiin ja luontoon kasvaa koko ajan.
My aspiration is to find answers to the following questions: what responsible luxury means and what kind of requirements it sets to fashion designers who work in luxury industry. Based on these issues I examine which are the possibilities for Finnish brands to act with the ideology of responsible luxury. My research data comes from one theme interview made with Outi Korpilaakso who is founder and head designer of Finnish clothing brand Lovia Oy. As an analyzing method I use the data-driven content analysis. My research theories are based on the studies of luxury fashion and fashion theories.
The result of the research point to the conclusion that the responsible luxury companies will become more successful in the future, because luxury is more and more value-driven. Responsible luxury phenomenon will continue to grow very rapidly in the coming years, because luxury consumers and designers are more aware of the environmental issues.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4494]