Koru merkityksen kantajana
Partanen, Päivi (2017)
Partanen, Päivi
Lapin yliopisto
2017
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201705081161
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201705081161
Tiivistelmä
Tarkastelen pro-gradu tutkielmassani korua merkityksen kantajana. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää suunnittelutyön onnistumista; tavoittaako suunnittelijan koruun sisällyttämä muotoilullinen viesti ja tarina kuluttajan? Korujen muotoilu, niiden käyttö ja näihin liittyvä merkitysten tarkastelu on tämän tutkimuksen toinen ulottuvuus.
Tutkimuksessa tutkitaan neljää eri korumallia kahdelta suunnittelijalta. Tutkimus on laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimus, jonka aineistona on korusuunnittelijan ja korun käyt-täjien kanssa tehdyt haastattelut. Metodologisena lähestymistapana on semioottinen ana-lyysi ja tulkinta, mikä tarkoittaa, että korua tutkitaan viestinnän välineenä ja merkkinä. Haas-tatteluaineiston tarkastelussa hyödynnetään Marketta Luutosen menetelmää tuotteen ole-musanalyysista. Tutkimuksen keskeisiin käsitteisiin ja tulkinnan lähtökohtaan kuuluvat mer-kit myös symboliikan näkökulmasta.
Tutkimuksella pystytään osoittamaan, että korujen symbolinen merkitys on tärkeä. Korun käyttäjä lataa koruun omia merkityksiään, mutta myös suunnittelijan taiteellinen prosessi vastaanotetaan myönteisesti korun mukana. Suunnittelijan rooli tuotteiden semioottisten merkkien muodostajana on lähtökohtaisesti tärkeä.
Menetelmänä semioottinen tutkimus on toimiva ja sen avulla tutkimuksessa on ollut mah-dollista päästä kyseisiin johtopäätöksiin. Vaikka tutkimus tutkii koruja esineinä, lähestymis-tapa koskee suunnittelijoiden taiteellisen prosessin tulosta, jossa onnistumisen asiantunti-joina toimivat haastateltavat korujen käyttäjät. In my Master´s thesis I consider the jewellery importances as a carrier. The aim of this research is to determine the success of the design; does the designer´s message catch up the consumer by the design message and the story, which he includes into his jewellery design? Design jewelleries, using them and meanings of the review of these matters are another dimension to this research.
The research examined four different necklace design by two designers. The research is a qualitative research and the material is made of the interviews with the jewellery designer and users. The methodical approach is a semiotic analysis and interpretation, which means that the jewellery is examined as a communication tool and sign. In the analysis of the inter-view material is being utilized by Marketta Luutonen´s method of the product´s substance analysis (olemusanalyysi). To the research´s key concepts and interpretation basis are also included the marks in the point of symbolism view.
The research can be shown that the symbolic significance of the jewellery is important. User downloads his own meanings into jewellery, but also the artistic process of designer is being accepted positively along the jewellery. Designer´s role as a creater of semiotic signs is important.
As a method, semiotic research is functional and it allows the research to be possible to reach such conclusions.
Although the research is examined jewellery as objects, the approach applies to the result of designers artistic process, in which the experts of succeed are being played by the inter-viewed jewellery users.
Tutkimuksessa tutkitaan neljää eri korumallia kahdelta suunnittelijalta. Tutkimus on laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimus, jonka aineistona on korusuunnittelijan ja korun käyt-täjien kanssa tehdyt haastattelut. Metodologisena lähestymistapana on semioottinen ana-lyysi ja tulkinta, mikä tarkoittaa, että korua tutkitaan viestinnän välineenä ja merkkinä. Haas-tatteluaineiston tarkastelussa hyödynnetään Marketta Luutosen menetelmää tuotteen ole-musanalyysista. Tutkimuksen keskeisiin käsitteisiin ja tulkinnan lähtökohtaan kuuluvat mer-kit myös symboliikan näkökulmasta.
Tutkimuksella pystytään osoittamaan, että korujen symbolinen merkitys on tärkeä. Korun käyttäjä lataa koruun omia merkityksiään, mutta myös suunnittelijan taiteellinen prosessi vastaanotetaan myönteisesti korun mukana. Suunnittelijan rooli tuotteiden semioottisten merkkien muodostajana on lähtökohtaisesti tärkeä.
Menetelmänä semioottinen tutkimus on toimiva ja sen avulla tutkimuksessa on ollut mah-dollista päästä kyseisiin johtopäätöksiin. Vaikka tutkimus tutkii koruja esineinä, lähestymis-tapa koskee suunnittelijoiden taiteellisen prosessin tulosta, jossa onnistumisen asiantunti-joina toimivat haastateltavat korujen käyttäjät.
The research examined four different necklace design by two designers. The research is a qualitative research and the material is made of the interviews with the jewellery designer and users. The methodical approach is a semiotic analysis and interpretation, which means that the jewellery is examined as a communication tool and sign. In the analysis of the inter-view material is being utilized by Marketta Luutonen´s method of the product´s substance analysis (olemusanalyysi). To the research´s key concepts and interpretation basis are also included the marks in the point of symbolism view.
The research can be shown that the symbolic significance of the jewellery is important. User downloads his own meanings into jewellery, but also the artistic process of designer is being accepted positively along the jewellery. Designer´s role as a creater of semiotic signs is important.
As a method, semiotic research is functional and it allows the research to be possible to reach such conclusions.
Although the research is examined jewellery as objects, the approach applies to the result of designers artistic process, in which the experts of succeed are being played by the inter-viewed jewellery users.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4533]