Kullankaivajan identiteetin rakentuminen nyky-yhteiskunnassa : elämänkertatutkimusta Tankavaarassa, Suomen Lapissa
Toivola, Kati (2017)
Toivola, Kati
Lapin yliopisto
2017
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201705091164
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201705091164
Tiivistelmä
Tankavaarassa on kaivettu kultaa jo yli kahdeksankymmentä vuotta. Alue on jo useiden vuosikymmenten ajan houkutellut mailleen niin kullankaivajia kuin matkailijoitakin. Ympäröivässä yhteiskunnassa tapahtuvilla muutoksilla, kuten esimerkiksi uudella kaivoslailla ja matkailun kehittämisellä, on vaikutuksensa myös kullankaivajien elämään ja mahdollisuuksiin harjoittaa heidän perinteistä ammattiaan sen perinteisissä maisemissa.
Tutkimuksen yleisenä tavoitteena on lisätä ymmärrystä kullankaivusta osana lappilaista elämänmuotoa ja matkailun kehittämistä. Tutkimuskohteenani ovat kullankaivajien elämäntarinoissa tuotetut identiteetit. Tutkimuksessa ymmärrän identiteetin Stuart Hallin määrittelemänä postmodernina subjektina, jonka ”minä” rakentuu ristiriitaisista, päällekkäisistä ja tilanteiden mukaan muuttuvista identiteeteistä erilaisten representaatioiden sisällä. Tutkimuksen tieteellisenä tehtävänä on selvittää miten kullankaivajat elämäntarinoissaan tuottavat omaa identiteettiään. Tutkimuksen osakysymyksiä ovat: Minkälainen historia kullankaivulla on Lapissa ja Tankavaarassa? Minkälaisia identiteettejä kullankaivajat rakentavat kertomuksissaan? Miten identiteetit rakentuvat sosiaalisesti? Mitä uusi kaivoslaki merkitsee kullankaivajien elinkeinolle ja identiteeteille? Minkälainen rooli matkailulla on kullankaivajien identiteeteissä ja minkälaisia merkityksiä luonto saa kullankaivajien tarinoissa?
Tutkimuksen aineisto koostuu viidestä Tankavaaran kullankaivajan elämäkertahaastattelusta. Aineisto on analysoitu narratiivisella analyysillä, minkä avulla kertomuksia tarkastellaan paitsi tiedon välittäjinä, niin myös uuden tiedon rakentajina. Polkinghornea (1995) mukaillen ovat analyysin keskiössä kertomuksissa ilmenevät yksittäiset toiminnot ja tapahtumat. Tutkimustulokset osoittavat kullankaivajien rakentavan tarinoissaan eheää kullankaivajaidentiteettiä, joka rakentuu toisiaan tukevissa persoonallisissa ja sosiaalisissa identiteettiprosesseissa elämän eri vaiheissa. Kullankaivajien yhteisö muodostaa merkityksellisten toisten joukon. Kullankaivajayhteisön jäsenelle on tärkeää tuntea kuuluvansa osaksi yhteistä tarinaa, jonka avulla he tuottavat niin omaa kuin yhteisönkin sosiaalista identiteettiä. Tulokset tukevat aiempaa tutkimusta elämänmuutosten vaikutuksista identiteetin muotoutumisessa.
Tutkimus on toteutettu eettisesti kestäviä ja hyviä tieteellisiä käytäntöjä noudattaen, jotka takaavat tutkimuksen luotettavuuden ja uskottavuuden. Toivon tutkimuksessa tuotetun tiedon lisäävän ymmärrystä ja yleistä keskustelua yhteiskunnallisten muutosten vaikutuksista, sekä matkailun tuomista mahdollisuuksista kullankaivajien elinkeinon ja kullankaivukulttuurin säilyttämisessä.
Tutkimuksen yleisenä tavoitteena on lisätä ymmärrystä kullankaivusta osana lappilaista elämänmuotoa ja matkailun kehittämistä. Tutkimuskohteenani ovat kullankaivajien elämäntarinoissa tuotetut identiteetit. Tutkimuksessa ymmärrän identiteetin Stuart Hallin määrittelemänä postmodernina subjektina, jonka ”minä” rakentuu ristiriitaisista, päällekkäisistä ja tilanteiden mukaan muuttuvista identiteeteistä erilaisten representaatioiden sisällä. Tutkimuksen tieteellisenä tehtävänä on selvittää miten kullankaivajat elämäntarinoissaan tuottavat omaa identiteettiään. Tutkimuksen osakysymyksiä ovat: Minkälainen historia kullankaivulla on Lapissa ja Tankavaarassa? Minkälaisia identiteettejä kullankaivajat rakentavat kertomuksissaan? Miten identiteetit rakentuvat sosiaalisesti? Mitä uusi kaivoslaki merkitsee kullankaivajien elinkeinolle ja identiteeteille? Minkälainen rooli matkailulla on kullankaivajien identiteeteissä ja minkälaisia merkityksiä luonto saa kullankaivajien tarinoissa?
Tutkimuksen aineisto koostuu viidestä Tankavaaran kullankaivajan elämäkertahaastattelusta. Aineisto on analysoitu narratiivisella analyysillä, minkä avulla kertomuksia tarkastellaan paitsi tiedon välittäjinä, niin myös uuden tiedon rakentajina. Polkinghornea (1995) mukaillen ovat analyysin keskiössä kertomuksissa ilmenevät yksittäiset toiminnot ja tapahtumat. Tutkimustulokset osoittavat kullankaivajien rakentavan tarinoissaan eheää kullankaivajaidentiteettiä, joka rakentuu toisiaan tukevissa persoonallisissa ja sosiaalisissa identiteettiprosesseissa elämän eri vaiheissa. Kullankaivajien yhteisö muodostaa merkityksellisten toisten joukon. Kullankaivajayhteisön jäsenelle on tärkeää tuntea kuuluvansa osaksi yhteistä tarinaa, jonka avulla he tuottavat niin omaa kuin yhteisönkin sosiaalista identiteettiä. Tulokset tukevat aiempaa tutkimusta elämänmuutosten vaikutuksista identiteetin muotoutumisessa.
Tutkimus on toteutettu eettisesti kestäviä ja hyviä tieteellisiä käytäntöjä noudattaen, jotka takaavat tutkimuksen luotettavuuden ja uskottavuuden. Toivon tutkimuksessa tuotetun tiedon lisäävän ymmärrystä ja yleistä keskustelua yhteiskunnallisten muutosten vaikutuksista, sekä matkailun tuomista mahdollisuuksista kullankaivajien elinkeinon ja kullankaivukulttuurin säilyttämisessä.
Kokoelmat
- Pro gradut [3935]