Kuvataideopettajien käsityksiä luovasta työskentelystä ja sen arvioinnista
Mattila, Anttu (2017)
Mattila, Anttu
Lapin yliopisto
2017
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201705111171
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201705111171
Tiivistelmä
Tutkielman tarkoituksena oli selvittää kuvataideopettajien käsityksiä luovasta työskentelystä ja sen arvioinnista. Tutkimus rajautuu lukion kuvataideopettajiin ja lukion kuvataidetunneilla tapahtuvaan luovaan työskentelyyn. Siellä tapahtuvan luovan tekemisen ilmaisuun ja taiteellisuuteen liittyvä subjektiivinen luonne hankaloittaa selkeiden arviointikriteerien esittämistä. Tutkimuksen tavoitteena oli käsitysten avulla tarkastella miten kuvataideopettajat ovat luovan työskentelyn arvioinnin kriteerejä määritelleet ja miten he toteuttavat niiden mukaista arviointia.
Tutkielma on laadullinen ja sen toteutus perustui fenomenografiseen menetelmään. Tutkimusta varten kerättiin laadullinen aineisto puolistrukturoiduilla haastatteluilla, joihin osallistui viisi lukion kuvataiteen opettajaa. Haastatteluissa kerätystä aineistosta etsittiin fenomenografisen analyysin avulla ne opettajien käsityksiä kuvaavat kategoriat, jotka koskivat tutkimuksen aihetta. Kategoriat ja niiden suhteet muodostavat tutkimuksen tulokset.
Tutkielman perusteella selvisi, että kuvataideopettajat käsittävät arvioinnin hyvin yhtenevästi teorian ja opetussuunnitelman perusteiden kanssa. He kokivat luovan työskentelyn arvioinnin haastavaksi sen subjektiivisen luonteen takia. Opettajat käsittivät kuvataidetunneilla tapahtuvaan luovaan työskentelyyn liittyvän paljon opiskeluympäristöstä lähtöisin olevia rajoittavia tekijöitä, jotka myös hankaloittavat arviointia. Heidän käsityksiinsä liittyi kuitenkin, että luova prosessi tulee luontevasti osaksi arvioinnin kokonaisuutta, jos arvioinnissa panostetaan kokonaisvaltaisuuteen, positiivisuuteen ja vuorovaikutukseen. Erityisen huomionarvoinen tulos on opettajien käsitys positiivisen ja kannustavan arvioinnin liittymisestä luovan prosessin huomioon ottamiseen. Tutkielman tarjoamat tulokset ovat kuvataidekasvattajalle erinomainen työkalu, jonka avulla tarkastella omia luovaan työskentelyyn ja sen arviointiin liittyviä käsityksiä. The purpose of this pro gradu thesis was to find out what conceptions art teachers have about the creative process and its assessment. The scope of the research limits to art teachers and creative process in upper secondary school visual arts education. The creative process there is subjective by its expressive and artistic nature, which makes it difficult for making well-defined assessment criteria. The goal of this thesis was to examine how art teachers have established those criteria and how they implement them in assessment.
This is a qualitative thesis and it is based on a phenomenographic approach. Data for the research was gathered with semi-structured interviews. Five upper secondary school teachers participated in the interviews. The gathered data was analysed with phenomenographic analysis and categories of description were created about the conceptions the teachers have. These categories and their relationships form the results of the research.
The conceptions art teachers have about assessment were congruent with theory and the national core curriculum. They experienced assessment of a creative process as challenging, because of its subjective nature. Teachers conceptions about the creative process in visual arts education were linked with limitations imposed by the environment. These limitations also complicated the assessment of the creative process. The teachers however also had a conception that the creative process naturally integrates into the assessment if it is comprehensive, interactive and positive. Especially noteworthy result is how positive assessment supports the creative process. The results of this thesis serve as an excellent tool for art educators to examine their own conceptions about creative process and its assessment.
Tutkielma on laadullinen ja sen toteutus perustui fenomenografiseen menetelmään. Tutkimusta varten kerättiin laadullinen aineisto puolistrukturoiduilla haastatteluilla, joihin osallistui viisi lukion kuvataiteen opettajaa. Haastatteluissa kerätystä aineistosta etsittiin fenomenografisen analyysin avulla ne opettajien käsityksiä kuvaavat kategoriat, jotka koskivat tutkimuksen aihetta. Kategoriat ja niiden suhteet muodostavat tutkimuksen tulokset.
Tutkielman perusteella selvisi, että kuvataideopettajat käsittävät arvioinnin hyvin yhtenevästi teorian ja opetussuunnitelman perusteiden kanssa. He kokivat luovan työskentelyn arvioinnin haastavaksi sen subjektiivisen luonteen takia. Opettajat käsittivät kuvataidetunneilla tapahtuvaan luovaan työskentelyyn liittyvän paljon opiskeluympäristöstä lähtöisin olevia rajoittavia tekijöitä, jotka myös hankaloittavat arviointia. Heidän käsityksiinsä liittyi kuitenkin, että luova prosessi tulee luontevasti osaksi arvioinnin kokonaisuutta, jos arvioinnissa panostetaan kokonaisvaltaisuuteen, positiivisuuteen ja vuorovaikutukseen. Erityisen huomionarvoinen tulos on opettajien käsitys positiivisen ja kannustavan arvioinnin liittymisestä luovan prosessin huomioon ottamiseen. Tutkielman tarjoamat tulokset ovat kuvataidekasvattajalle erinomainen työkalu, jonka avulla tarkastella omia luovaan työskentelyyn ja sen arviointiin liittyviä käsityksiä.
This is a qualitative thesis and it is based on a phenomenographic approach. Data for the research was gathered with semi-structured interviews. Five upper secondary school teachers participated in the interviews. The gathered data was analysed with phenomenographic analysis and categories of description were created about the conceptions the teachers have. These categories and their relationships form the results of the research.
The conceptions art teachers have about assessment were congruent with theory and the national core curriculum. They experienced assessment of a creative process as challenging, because of its subjective nature. Teachers conceptions about the creative process in visual arts education were linked with limitations imposed by the environment. These limitations also complicated the assessment of the creative process. The teachers however also had a conception that the creative process naturally integrates into the assessment if it is comprehensive, interactive and positive. Especially noteworthy result is how positive assessment supports the creative process. The results of this thesis serve as an excellent tool for art educators to examine their own conceptions about creative process and its assessment.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4513]