Digitaalisesti avustetun hyvinvointivalmennuksen kehittäminen palvelumuotoilun keinoin
Hapuli, Jenni (2017)
Hapuli, Jenni
Lapin yliopisto
2017
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201705121175
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201705121175
Tiivistelmä
Tutkielma käsittelee digitaalista hyvinvointivalmennusta, joka on osa Digital Health Revolution –hanketta. Tutkielmassa käsitellään hankkeen asettaman viitekehyksen valossa yksilön henkilökohtaisen terveysdatan keräämisen merkitystä kolmesta eri näkökulmasta. Näkökulmat ovat syntyneet pääosin aineiston keräämisen yhtey-dessä. Aihetta käsitellään terveysalan yritysten ja ammattilaisten sekä terveyspalve-lujen loppukäyttäjien näkökulmista.
Työn tarkoituksena on ollut selvittää eri tahojen nykyisiä käytäntöjä työssä ja ar-jessa, sekä heidän tarpeitaan digitaalisesti tapahtuvaan terveydenedistämistoimin-taan. Yrityksiltä kerätty aineisto on saatu MyData-klinikalla, jossa pohdittiin MyDa-tan hyödyntämistä terveysalan yritysten näkökulmista. Ammattilaisten kokemuksia työstä ja tarpeita työn tehostamiseksi selvitettiin haastattelujen avulla. Asiakkaille järjestettiin Sinco-työpaja, jossa tulevaisuuden digitaalisia hyvinvointivalmennuk-sia ideoitiin yhteiskehittämisen ja bodystorming-menetelmän avulla.
Tuloksena saatiin kuvaus eri käyttäjäryhmien tarpeista digitaaliselle hyvinvointival-mennukselle. Tärkeimpänä huomiona jokaiselta kohderyhmältä nousi toive asiak-kaan kokonaisvaltaisempaan hoitoon. Tulokset on esitetty design draivereina, joita hyödyntämällä tulevaisuuden suunnittelutyössä voidaan kehittää uusia terveyspal-veluja, jotka vastaavat yritysten, ammattilaisten ja asiakkaiden tarpeita. This pro gradu thesis is about Digitally Aided Coaching, which is part of Digital Health Revolution project. Research is carried out through the framework that fol-lows from the needs of the project. The framework consist of three different points of view that came from companies working in the field of health care, professionals and end users. Focus is on the reasons why personal data should be collected and used.
The focus of the research has been on the habits that the target groups have at work and in their everyday life, and what kind of needs they may have from Digitally Aided Coaching. The data from the companies is gathered in MyData Clinics where MyData was discussed to be used by the point of view of health care companies. The professionals were interviewed about their experiences at work and what they would need to make the job more efficient for them and their customers. Three end users were invited to Sinco-workshop where future digitally aided coaching was developed by co-creation and bodystorming methods.
The results are the needs that the target groups have for digitally aided coaching. One of the most important finding was the need for more comprehensive treatment. The results are presented as design drivers which could be used in designing digi-tally aided coaching corresponding to the needs of the companies, professionals and customers.
Työn tarkoituksena on ollut selvittää eri tahojen nykyisiä käytäntöjä työssä ja ar-jessa, sekä heidän tarpeitaan digitaalisesti tapahtuvaan terveydenedistämistoimin-taan. Yrityksiltä kerätty aineisto on saatu MyData-klinikalla, jossa pohdittiin MyDa-tan hyödyntämistä terveysalan yritysten näkökulmista. Ammattilaisten kokemuksia työstä ja tarpeita työn tehostamiseksi selvitettiin haastattelujen avulla. Asiakkaille järjestettiin Sinco-työpaja, jossa tulevaisuuden digitaalisia hyvinvointivalmennuk-sia ideoitiin yhteiskehittämisen ja bodystorming-menetelmän avulla.
Tuloksena saatiin kuvaus eri käyttäjäryhmien tarpeista digitaaliselle hyvinvointival-mennukselle. Tärkeimpänä huomiona jokaiselta kohderyhmältä nousi toive asiak-kaan kokonaisvaltaisempaan hoitoon. Tulokset on esitetty design draivereina, joita hyödyntämällä tulevaisuuden suunnittelutyössä voidaan kehittää uusia terveyspal-veluja, jotka vastaavat yritysten, ammattilaisten ja asiakkaiden tarpeita.
The focus of the research has been on the habits that the target groups have at work and in their everyday life, and what kind of needs they may have from Digitally Aided Coaching. The data from the companies is gathered in MyData Clinics where MyData was discussed to be used by the point of view of health care companies. The professionals were interviewed about their experiences at work and what they would need to make the job more efficient for them and their customers. Three end users were invited to Sinco-workshop where future digitally aided coaching was developed by co-creation and bodystorming methods.
The results are the needs that the target groups have for digitally aided coaching. One of the most important finding was the need for more comprehensive treatment. The results are presented as design drivers which could be used in designing digi-tally aided coaching corresponding to the needs of the companies, professionals and customers.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4560]