Maisteriopintoja opiskelevien luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä hyvästä kasvatuksellisesta kohtaamisesta
Ervasti, Mikko (2017)
Ervasti, Mikko
Lapin yliopisto
2017
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201705181178
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201705181178
Tiivistelmä
Tutkin Lapin yliopistossa maisteriopintoja opiskelevien luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä hyvästä kasvatuksellisesta kohtaamisesta. Aihetta on aina ajankohtaista tutkia, koska tietoa hyvästä pedagogisesta ajattelusta, -toiminnasta ja -vuorovaikutustoiminnasta tulee päivittää säännöllisesti. Kysyin tutkimuskysymykseni maisteriopiskelijoilta, koska he ovat saaneet riittävästi koulutusta vastatakseen kysymykseen syvällisesti ja koska heidän näkemyksensä edustaa tuoreinta nykyaikaisen koulutuksen myötä kehittynyttä ajattelua.
Tutkimusotteeni on laadullinen ja fenomenografis-hermeneuttinen. Haastattelin kahdeksan opiskelijaa teemahaastattelun keinoin. Litteroin haastattelut tekstiksi ja kirjasin ylös kontekstin tai ajatteluyhteyden, jossa käsitys ilmeni ja äänenpainon tai intensiteetin, jolla opiskelijat kertoivat käsityksestään. Toteutin aineiston analyysin fenomenografis-hermeneuttisella otteella. Tulkitsin opiskelijoiden käsitysten merkitykset, jaoin merkitykset ilmiökategorioihin ja vertailin eri opiskelijoiden käsityksiä toisiinsa kategorioiden sisäisesti. Tein vertailun perusteella johtopäätöksiä käsitysten yhtäläisyyksistä ja eroista sekä syistä niihin.
Opiskelijoiden käsitysten mukaan luokanopettajan kasvatusvallankäyttö perustuu oppilaiden kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin tähtäävään toimintaan. Opiskelijat näkevät, että opettajan on tärkeää omaksua kasvattajarooli, jossa hän huolehtii oppilaiden kokonais-valtaisesta hyvinvoinnista. Opiskelijoiden mukaan oppilaat voivat koulussa hyvin silloin, kun opettajan kasvatus perustuu eettisiin arvoihin, kun opettaja luo omalla toiminnallaan hyvän yhteishengen luokkansa keskuuteen, kun opettaja tuntee oppilaat ja käyttää valtaa oppilaiden tunteet huomioiden, kun opettaja kasvattaa oppilaita käyttäytymään hyvin ja kantamaan vastuuta käytöksestään ja kun opettaja puuttuu kiusaamiseen. Opiskelijoiden vallankäyttökäsityksissä oli useita eroavaisuuksia, mutta suureksi osaksi käsitykset olivat yhteneviä.
Tutkimusotteeni on laadullinen ja fenomenografis-hermeneuttinen. Haastattelin kahdeksan opiskelijaa teemahaastattelun keinoin. Litteroin haastattelut tekstiksi ja kirjasin ylös kontekstin tai ajatteluyhteyden, jossa käsitys ilmeni ja äänenpainon tai intensiteetin, jolla opiskelijat kertoivat käsityksestään. Toteutin aineiston analyysin fenomenografis-hermeneuttisella otteella. Tulkitsin opiskelijoiden käsitysten merkitykset, jaoin merkitykset ilmiökategorioihin ja vertailin eri opiskelijoiden käsityksiä toisiinsa kategorioiden sisäisesti. Tein vertailun perusteella johtopäätöksiä käsitysten yhtäläisyyksistä ja eroista sekä syistä niihin.
Opiskelijoiden käsitysten mukaan luokanopettajan kasvatusvallankäyttö perustuu oppilaiden kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin tähtäävään toimintaan. Opiskelijat näkevät, että opettajan on tärkeää omaksua kasvattajarooli, jossa hän huolehtii oppilaiden kokonais-valtaisesta hyvinvoinnista. Opiskelijoiden mukaan oppilaat voivat koulussa hyvin silloin, kun opettajan kasvatus perustuu eettisiin arvoihin, kun opettaja luo omalla toiminnallaan hyvän yhteishengen luokkansa keskuuteen, kun opettaja tuntee oppilaat ja käyttää valtaa oppilaiden tunteet huomioiden, kun opettaja kasvattaa oppilaita käyttäytymään hyvin ja kantamaan vastuuta käytöksestään ja kun opettaja puuttuu kiusaamiseen. Opiskelijoiden vallankäyttökäsityksissä oli useita eroavaisuuksia, mutta suureksi osaksi käsitykset olivat yhteneviä.
Kokoelmat
- Pro gradut [4089]