Tanssinopettajasta uuteen ammattiin : osaamisen siirtyminen tanssinopettajien itsensä arvioimana
Jokinen, Laura (2017)
Jokinen, Laura
Lapin yliopisto
2017
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201705181179
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201705181179
Tiivistelmä
Tutkimuksen aiheena on osaamisen siirtyminen, transfer, jota tarkastellaan tanssinopettajan ammatinvaihdon yhteydessä. Aiheen taustalla vaikuttavat työurien dynaamisuus ja moniammatillisuuden vaatimukset: asenteet työntekoa kohtaan ovat muuttuneet, ammattia vaihdetaan eri syistä ja muuttuva työelämä vaatii yliammatillista osaamista.
Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, mitä tanssinopettajan osaaminen on ammattia vaihtaneiden tanssinopettajien kokemana. Tutkimuksessa otetaan selvää myös siitä, siirtyykö tanssinopettajan ammatinvaihdon yhteydessä osaamista uuteen ammattiin ja jos siirtyy, niin millaista osaamista. Kyseessä on fenomenologis-hermeneuttinen tutkimus, jonka aineisto koostuu viiden pätevän tanssinopettajan puolistrukturoiduista yksilöhaastatteluista.
Teoriaohjaavan analyysin perusteella tanssinopettajan osaamiselle muodostui kolme osaamisen aluetta, joita olivat ammattispesifi osaaminen, yleiset työelämävalmiudet ja itsesäätelyvalmiudet. Myös näiden käsitteiden alle muodostui monia osaamisen alueita, jotka liittyivät muun muassa ammatin pedagogisuuteen ja taiteellisuuteen. Ammatinvaihdon yhteydessä tanssinopettajan ammatista siirtyi osaamista uusiin ammatteihin. Niihin siirtyi osaamista kaikilta osaamisen alueilta ja siirtyessään osaaminen soveltui osaksi uutta kontekstia. Tutkimustulosten perusteella voidaan väittää, että transfer on mahdollista ammatinvaihdon yhtey-dessä ja aikaisemmasta osaamisesta on hyötyä uudessa työssä. The topic of the study is the transfer of competence, which is considered in connection with a dance teacher’s change of occupation. Behind the subject, the
dynamics of careers and the
requirements of multiprofessionality have an effect:
the attitudes towards working have changed, occupation is switched for different
reasons and the variable working life requires transprofessional skills.
The objective of the study is to unravel what a
dance teacher’s competence is,
experienced by dance teachers who have changed their occupations. The intention of the study was also to find out whether competence is transferred to the
new occupation in connection with a dance teacher’s occupation change, and if
it is, what kind of competence. This is a phenomenological hermeneutic study,
whose material consists of the semi
-structured individual interviews with five qual-
ified dance teachers.
On the basis
of the theory-guided analysis, a dance teacher’s
competence contained three areas of competence, which were occupation
-specific competence,
general workplace skills and self
-regulation skills. There were also many areas
of competence under these concepts, and they were related, among other things,
to th e pedagogic and artistic nature of the occupation. In connection with occupation change, competence from a dance teacher’s occupation was transferred
to new lines of work. Competence from all areas of competence was transferred
to the new occupations, and in the transition, the competence became suitable
to be used as part of the new context. On the basis of the findings of the research, it can be claimed that transfer is possible in connection with occupational change, and earlier competence is useful in the new job.
Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, mitä tanssinopettajan osaaminen on ammattia vaihtaneiden tanssinopettajien kokemana. Tutkimuksessa otetaan selvää myös siitä, siirtyykö tanssinopettajan ammatinvaihdon yhteydessä osaamista uuteen ammattiin ja jos siirtyy, niin millaista osaamista. Kyseessä on fenomenologis-hermeneuttinen tutkimus, jonka aineisto koostuu viiden pätevän tanssinopettajan puolistrukturoiduista yksilöhaastatteluista.
Teoriaohjaavan analyysin perusteella tanssinopettajan osaamiselle muodostui kolme osaamisen aluetta, joita olivat ammattispesifi osaaminen, yleiset työelämävalmiudet ja itsesäätelyvalmiudet. Myös näiden käsitteiden alle muodostui monia osaamisen alueita, jotka liittyivät muun muassa ammatin pedagogisuuteen ja taiteellisuuteen. Ammatinvaihdon yhteydessä tanssinopettajan ammatista siirtyi osaamista uusiin ammatteihin. Niihin siirtyi osaamista kaikilta osaamisen alueilta ja siirtyessään osaaminen soveltui osaksi uutta kontekstia. Tutkimustulosten perusteella voidaan väittää, että transfer on mahdollista ammatinvaihdon yhtey-dessä ja aikaisemmasta osaamisesta on hyötyä uudessa työssä.
dynamics of careers and the
requirements of multiprofessionality have an effect:
the attitudes towards working have changed, occupation is switched for different
reasons and the variable working life requires transprofessional skills.
The objective of the study is to unravel what a
dance teacher’s competence is,
experienced by dance teachers who have changed their occupations. The intention of the study was also to find out whether competence is transferred to the
new occupation in connection with a dance teacher’s occupation change, and if
it is, what kind of competence. This is a phenomenological hermeneutic study,
whose material consists of the semi
-structured individual interviews with five qual-
ified dance teachers.
On the basis
of the theory-guided analysis, a dance teacher’s
competence contained three areas of competence, which were occupation
-specific competence,
general workplace skills and self
-regulation skills. There were also many areas
of competence under these concepts, and they were related, among other things,
to th e pedagogic and artistic nature of the occupation. In connection with occupation change, competence from a dance teacher’s occupation was transferred
to new lines of work. Competence from all areas of competence was transferred
to the new occupations, and in the transition, the competence became suitable
to be used as part of the new context. On the basis of the findings of the research, it can be claimed that transfer is possible in connection with occupational change, and earlier competence is useful in the new job.
Kokoelmat
- Pro gradut [4083]