Self-expression with a mobile augmented reality product – The Design of Colourwheel
Aittakumpu, Jukka (2017)
Aittakumpu, Jukka
Lapin yliopisto
2017
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201705221182
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201705221182
Tiivistelmä
Augmented reality, where virtual content is mixed with the real-world, is increasingly more popular among different areas of academic studies and consumer products. It can provide a more versatile approach for creating experiences and using everyday products, as virtual content can contain a lot more information and interaction than physical, static objects. This master’s thesis studies possibilities for self-expression using a product and a mobile app. The mobile app uses augmented reality when used to scan the product, triggering augmented reality content on the app’s camera view. This is a qualitative study in the field of Industrial Design, using case study as a research strategy and focus group interview and observation as data gathering methods to study the target group. The study contains background research on studies regarding mobile augmented reality, design process of the product and mobile app including interview and observation. The final chapters describe the results regarding both mobile app and the product itself, summarizing the study to conclusions. Lisätty todellisus, jossa virtuaalinen sisältö sekoittuu todellisuuden kanssa, on kasvavassa määrin suositumpi eri tutkimusalojen sekä kuluttajatuotteiden keskuudessa. Sen avulla voidaan mahdollistaa monipuolisempia kokemuksia tuotteiden käytössä, sillä virtuaalinen sisältö voi olla huomattavasti interaktiivisempi ja informatiivisempi kuin fyysiset, staattiset esineet. Tämä pro gradu -tutkielma tutkii itsensä ilmaisemista tuotteen ja mobiilisovelluksen kautta. Mobiilisovellus käyttää lisättyä todellisuutta, kun sitä käytetään tuotteen skannaamiseen mobiilaitteen kameran avulla, jolloin kameranäkymään ilmestyy virtuaalista sisältöä. Tämä on kvalitatiivinen tutkimus teollisen muotoilun alueelle, käyttäen tapaustutkimusta tutkimusstrategiana ja kohderyhmähaastattelua sekä havainnointia tutkimusmateriaalin keräämiseen käyttäjäryhmältä. Tämä tutkielma sisältää aiempien mobiilia lisättyä todellisuutta tarkastelevien tutkimusten esittelyä, tuotesuunnitteluprosessin jossa kehitetään tuote sekä mobiilisovellus ja haastattelu sekä havainnointimateriaalia. Lopuksi tulokset käydään läpi kuvaillen niitä sekä tuotteen, että sovelluksen näkökulmasta.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4472]