Nais- ja mieskuvat peruskoulun viidennen luokan oppilaiden piirustuksissa
Haapamäki, Emma (2017)
Haapamäki, Emma
Lapin yliopisto
2017
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201705291192
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201705291192
Tiivistelmä
Tutkielman tarkoituksena oli selvittää, miten nais- ja mieskuvat ilmenevät peruskoulun
viidennen luokan oppilaiden piirustuksissa. Tutkin myös nais- ja mieshahmojen muun
kuvaamisen yhtäläisyyksiä ja eroja. Piirustuksia tutkiessa on otettava huomioon oppilaiden
kehitysvaihe, kuvallisen kehityksen vaihe ja kuvaamisen tavat.
Tutkielma on laadullinen ja aineistonkeruumenetelmänä toimi eläytymismenetelmä, jonka
pohjalta kirjoitin kaksi toisistaan hiukan poikkeavaa kehyskertomusta. Molemmissa esiintyi
joko mies- tai naishahmo, jonka vaatteille nauretaan. Näiden pohjalta lapset piirsivät minulle
aineiston. Litteroin kerätyn aineiston ensin formalistisella kuva-analyysilla, jonka jälkeen
teemoittelin ja tarkemmin analysoin sen semioottisen kuva-analyysin avulla.
Tutkielman perusteella selvisi, että Kaisa- ja Kalle-nimiset hahmot oli pääasiassa koodattu joko
naisiksi tai miehiksi erilaisten perinteisten merkkien avulla. Tämän lisäksi molempien hahmojen
vaatteissa esiintyi paljon kuvioita, kuoseja ja tekstejä, jotka kertovat nolona pidetystä
lapsellisuudesta ja epätyylikkyydestä. Pelkästään Kalle-hahmoilla esiintyi reikiä ja paikkoja.
Lapset keskittyivät myös kuvaamaan juuri vaatteiden ja hahmojen sisältöä eli sisäjäsennystä
ympäristön ja suhteiden kuvaamisen sijaan. Tulokset ovat hyvä ilmaisu siitä, millä merkeillä
mies- ja naiskoodaus tapahtuu sekä millaisia yhteisiä ja eriäviä noloja piirteitä vaatteisiin liittyy
lasten kokemusmaailmassa. The purpose of this master’s thesis was to find out what kind of portrayals of women and men
can be found in drawings made by fifth graders. I was also looking for similarities and
differences in general depiction of female and male characters. When researching drawings
made by children, it is important to take into account how children of this age usually behave
and how they draw and portray things.
This was a qualitative study and the researched material was collected using the empathy-based
method. I wrote two slightly different frame stories where the character is named either with a
traditional boy’s or a girl’s name, and where the character’s clothes were laughed at. Fifth
graders drew pictures of the character’s clothes based on these frame stories. Transcription was
done using formalistic image analysis. Theme identification and decoding of the material was
done using the semiotic image analysis.
The study found that the ‘Kaisa’ and ‘Kalle’ characters were female and male-coded with
traditional signs. Additionally, both the boy and the girl character also had a large number of
different figures, patterns and texts on their clothes, representing embarrassing childishness and
unstylishness. Only the ‘Kalle’ characters had holes and patches. Children also focused on
depicting what the clothes and the characters looked like, i.e., the cohesiveness of the
differentiation inside the figure. What the children did not focus on was the character’s
surroundings and relations. The results show how girl and boy characters are coded to their
assigned genders, and also what kind of similar and different embarrassing features related to
clothing are present in children’s’ perceptions of reality.
viidennen luokan oppilaiden piirustuksissa. Tutkin myös nais- ja mieshahmojen muun
kuvaamisen yhtäläisyyksiä ja eroja. Piirustuksia tutkiessa on otettava huomioon oppilaiden
kehitysvaihe, kuvallisen kehityksen vaihe ja kuvaamisen tavat.
Tutkielma on laadullinen ja aineistonkeruumenetelmänä toimi eläytymismenetelmä, jonka
pohjalta kirjoitin kaksi toisistaan hiukan poikkeavaa kehyskertomusta. Molemmissa esiintyi
joko mies- tai naishahmo, jonka vaatteille nauretaan. Näiden pohjalta lapset piirsivät minulle
aineiston. Litteroin kerätyn aineiston ensin formalistisella kuva-analyysilla, jonka jälkeen
teemoittelin ja tarkemmin analysoin sen semioottisen kuva-analyysin avulla.
Tutkielman perusteella selvisi, että Kaisa- ja Kalle-nimiset hahmot oli pääasiassa koodattu joko
naisiksi tai miehiksi erilaisten perinteisten merkkien avulla. Tämän lisäksi molempien hahmojen
vaatteissa esiintyi paljon kuvioita, kuoseja ja tekstejä, jotka kertovat nolona pidetystä
lapsellisuudesta ja epätyylikkyydestä. Pelkästään Kalle-hahmoilla esiintyi reikiä ja paikkoja.
Lapset keskittyivät myös kuvaamaan juuri vaatteiden ja hahmojen sisältöä eli sisäjäsennystä
ympäristön ja suhteiden kuvaamisen sijaan. Tulokset ovat hyvä ilmaisu siitä, millä merkeillä
mies- ja naiskoodaus tapahtuu sekä millaisia yhteisiä ja eriäviä noloja piirteitä vaatteisiin liittyy
lasten kokemusmaailmassa.
can be found in drawings made by fifth graders. I was also looking for similarities and
differences in general depiction of female and male characters. When researching drawings
made by children, it is important to take into account how children of this age usually behave
and how they draw and portray things.
This was a qualitative study and the researched material was collected using the empathy-based
method. I wrote two slightly different frame stories where the character is named either with a
traditional boy’s or a girl’s name, and where the character’s clothes were laughed at. Fifth
graders drew pictures of the character’s clothes based on these frame stories. Transcription was
done using formalistic image analysis. Theme identification and decoding of the material was
done using the semiotic image analysis.
The study found that the ‘Kaisa’ and ‘Kalle’ characters were female and male-coded with
traditional signs. Additionally, both the boy and the girl character also had a large number of
different figures, patterns and texts on their clothes, representing embarrassing childishness and
unstylishness. Only the ‘Kalle’ characters had holes and patches. Children also focused on
depicting what the clothes and the characters looked like, i.e., the cohesiveness of the
differentiation inside the figure. What the children did not focus on was the character’s
surroundings and relations. The results show how girl and boy characters are coded to their
assigned genders, and also what kind of similar and different embarrassing features related to
clothing are present in children’s’ perceptions of reality.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4505]