Taidehistoriasta sarjakuvaan – Kuvitus ja sen merkitys 5. luokan historian oppikirjoissa
Järvi, Emmi (2017)
Järvi, Emmi
Lapin yliopisto
2017
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201705291193
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201705291193
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielmani käsittelee kuvitusta ja sen merkitystä peruskoulun viidennen luokan historian oppikirjoissa. Kyseisen luokka-asteen oppikirjat ovat useimmille oppilaille elämän ensimmäiset historiankirjat, ja niiden on tärkeää olla oppilaita kiinnostavia ja oppimista innoittavia. Tutkimusaineistonani on kuusi viidennen luokan historian oppikirjaa. Rajaan tutkimusalueekseni antiikin ajan Kreikkaa ja Roomaa käsittelevät luvut ja niiden sisältämän kuvamateriaalin.
Aloitan teoriaosuuden tutkimalla kuvitusta oppikirjoissa. Pohdin kuvitusta yleisessä kontekstissa, sen historiaa ja tilannetta nykypäivänä. Avaan kuvituksesta aikaisemmin tehtyjä tutkimuksia ja sitä, miten kuvitus sekä kuvanlukutaito on otettu huomioon viimeisimmissä perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa.
Tutkimukseni on oppikirjasidonnainen, joten tutkin oppikirjaa yleisellä tasolla, sen historiaa ja kehitystä nykypäivään saakka. Esittelen yksityiskohtaisesti ne kuusi oppikirjaa, jotka muodostavat aineistoni, niiden käyttämän kuvituksen määrän ja toteutustavat vanhimmasta oppikirjasta uusimpaan. Tutkin oppikirjan kuvitusta ikonografisen tutkimusmenetelmän avulla, joten avaan tutkimusmenetelmääni tarkemmin.
Esittelen kuvallisen tutkimusaineistoni aihepiireittäin vanhimmasta kirjasta uusimpaan. Olen jakanut tutkimani kuvat neljään aihealueeseen siten, että antiikin ajan tärkeimmät maantieteelliset alueet ja yhteiskunnan piirteet tulevat käsitellyiksi. Avaan tutkimuksessa ilmenneitä tuloksia syvemmin, ja viimeiseksi pohdin muita tutkimuksen aikana tekemiäni havaintoja. My Pro gradu thesis analyzes illustration and its meaning in the fifth-grade primary school textbooks of history. The textbooks of said grade level are, for most students, the first schoolbooks about the subject of history, therefore it is important that they interest the students and inspire their learning. I use six fifth-grade history books as my research material. I limit my research area to the chapters about Ancient Greece and Rome and the illustration material within these pages.
I start the theory section by exploring illustration in schoolbooks. I ponder about illustration in general context, along with the history of illustration and where it stands nowadays. I unfold the previous researches done about illustration and how illustrating and the ability of reading images has been taken into thought in the newest basic education curricula.
My research is tied to school textbooks, so I study the textbook in general level, along with its history and development up to date. I present in detail those six schoolbooks that form my research material, as well as the amount and style of illustration that they use from the oldest book to the newest. I examine the illustrations of the textbooks with iconographic method, so I open said method more specifically.
I present my visual research material by subject, from the oldest textbook to the newest. I have divided the pictures I have studied into four categories so that the most significant areas and social features of ancient Greece and Rome are processed. I open the emerged results further, and finally I ponder about other perceptions that have come up during my research.
Aloitan teoriaosuuden tutkimalla kuvitusta oppikirjoissa. Pohdin kuvitusta yleisessä kontekstissa, sen historiaa ja tilannetta nykypäivänä. Avaan kuvituksesta aikaisemmin tehtyjä tutkimuksia ja sitä, miten kuvitus sekä kuvanlukutaito on otettu huomioon viimeisimmissä perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa.
Tutkimukseni on oppikirjasidonnainen, joten tutkin oppikirjaa yleisellä tasolla, sen historiaa ja kehitystä nykypäivään saakka. Esittelen yksityiskohtaisesti ne kuusi oppikirjaa, jotka muodostavat aineistoni, niiden käyttämän kuvituksen määrän ja toteutustavat vanhimmasta oppikirjasta uusimpaan. Tutkin oppikirjan kuvitusta ikonografisen tutkimusmenetelmän avulla, joten avaan tutkimusmenetelmääni tarkemmin.
Esittelen kuvallisen tutkimusaineistoni aihepiireittäin vanhimmasta kirjasta uusimpaan. Olen jakanut tutkimani kuvat neljään aihealueeseen siten, että antiikin ajan tärkeimmät maantieteelliset alueet ja yhteiskunnan piirteet tulevat käsitellyiksi. Avaan tutkimuksessa ilmenneitä tuloksia syvemmin, ja viimeiseksi pohdin muita tutkimuksen aikana tekemiäni havaintoja.
I start the theory section by exploring illustration in schoolbooks. I ponder about illustration in general context, along with the history of illustration and where it stands nowadays. I unfold the previous researches done about illustration and how illustrating and the ability of reading images has been taken into thought in the newest basic education curricula.
My research is tied to school textbooks, so I study the textbook in general level, along with its history and development up to date. I present in detail those six schoolbooks that form my research material, as well as the amount and style of illustration that they use from the oldest book to the newest. I examine the illustrations of the textbooks with iconographic method, so I open said method more specifically.
I present my visual research material by subject, from the oldest textbook to the newest. I have divided the pictures I have studied into four categories so that the most significant areas and social features of ancient Greece and Rome are processed. I open the emerged results further, and finally I ponder about other perceptions that have come up during my research.
Kokoelmat
- Pro gradut [4087]